Gå til hovedinnhold

Fabelaktig NRK-reportasje

Endelig en mediekanal som tar på alvor det Frp skriver i sine programmer. NRK Dagsrevyens reportasje om Frps utenrikspolitikk var et meget grundig og godt arbeid journalistikk. Se reportasjen her.

Riktignok hører jeg klageropene fra borgerlige tvitrere og politikere over reportasjen, men da er det grunn til å minne om at det var en nøktern og snill reportasje.

For eksempel nevnte ikke NRK Dagsrevyen at Frp fornekter klimakrisa, noe som ikke akkurat bygger opp Norges anseelse foran klimatoppmøtet i København, om Frp får stor innflytelse, eller endog sitter i landets regjering. Vi havner i kategorien som nekter for at jorda er rund og som kjøper flate globuser.

Dagsrevyen nevnte heller ikke at Frp har en leder som støtta bombinga av Gaza(!). Sannsynligvis blant de mest inhumane standpunktene en norsk partileder har hatt på svært, svært lenge.

Reportasjen er en god påminnelse om at Frp bør holdes langt unna regjeringsmakt og avgjørende innflytelse på regjeringens politikk.

De siste dagene har Høyre, Venstre og KrF skrevet garantier mot Frps kulturpolitikk. Mot Frps økonomiske politikk. Mot Frps klimapolitikk. Mot Frps innvandringspolitikk. Ja faktisk mot det meste av Frps politikk. Samtidig gjør de seg avhengige av Frp for å styre landet.

Kort oppsummert er det faktisk smartest å stemme rødgrønt om du vil garantere mot Frps politikk. Med rødgrønt flertall får de hverken avgjørende innflytelse på regjeringsdannelsen eller på politikken. Stem rødgrønt!

Kommentarer

Usladdet sa…
Ikke under noen omstendighet kunne jeg tenke meg å stemme rødgrønt! Jeg tenker nemlig selv. Dere Ap-folk har ikke tenkt en selvstendig tanke siden Ap begynte å styre dette landet.
brumlebass sa…
Det sies at utenrikspolitikk aldri diskuteres i valgkamper.

Vel, dette viser jo at utenrikspolitikk ÅPENBART burde diskuteres i valgkamper.

Ble forresten ambassadeflytting til Jerusalem nevnt? Eller det at Frp jublet for George Bush i alle åtte år?

Men så nå på vårparten kom Morten Høglund tuslende ut og sa at Bush vel ikke hadde gjort alt 100% perfekt.

Da hadde Bush vært pensjonist i to måneder.
Darwin sa…
er ikke frp velger, men vil aldri stemme rød grønt eller ap da jeg har selvstendige tanker og ikke liker å bli fortalt hva jeg skal gjøre av deg og dine
Fint innslag i NRK, ja. Er selv en Venstre-velger, men synes det er fint at en nyhetskanal tar seg såpass tid til å gjennomgå partiers program. Jeg håper NRK har planer om å gjøre dette med ALLE partier. Hvis ikke så er hele poenget borte. Dersom NRK velger å KUN ta for seg FrP så er de ute på ville veier. En rikskanal støttet av HELE befolkningen SKAL ikke være tendensiøs. Skulle de velge å kun ta for seg FrP sitt program på en slik måte så burde alle med et gram av nøytralitet eller i det minste sans for rettferdighet innse at NRK har vært for tendensiøs. NRK skal ikke fungere som et partiapparat for Ap. Jeg stoler på at de vil vise seg rettferdig og ta for seg de andre partiene fortløpende neste uke. Hvis ikke så har de sviktet sin oppgave som ALLMEN-kringkaster. Da er de en gang for alle plassert i det politiske landskap og bør få sine lisensinntekter fra LO og Ap.
Anonym sa…
HVA HAR HØYRE SIGNERT PÅ AV GARANTIER ???

KLARER IKKE DU TORE O. Å SKRIVE NOE SOM ER SANT ?
Unknown sa…
Hva med å skifte tittel på sida di til "Et sosialdemokratisk skråblikk på FRP"? Du virker jo helt oppslukt i politikken deres, men det er vel det som er trikset. Sverte de mest mulig slik at man slipper å prate om AP sin politikk.

Hva med å være kritisk til egen regjering og komme med forslag til endringer slik som din egen artikkel om klima: http://toreoblogg.blogspot.com/2009/09/klima-ma-pa-dagsorden.html
Unknown sa…
Fy f***. Jeg stemmer ikke rødgrønt selv, men skam dere "Nils Henriksen" og "Darwin"! For en jævlig elendig holdning dere har. Alle jeg kjenner som stemmer SV eller Ap (kjenner ikke så mange SP-velgere) og som jeg har snakket med, har vært istand til å forsvare og argumentere for hvorfor, og har hatt gyldige standpunkt.

Jeg er redd for at norsk politikk er i ferd med å gå i retningen amerikansk politikk -- mye polariserende drittslenging. Det er den egentlig store tragedien som FrP har introdusert til norges politiske bilde. Til slutt har vi kanskje bare to partier.
Nebi sa…
Siv jensen beundrer Bush og Palin. Noen som, ja, omtrent hele verden kritiserer. Bush ble kåret til den minst likte presidenten noensinne i USA av det amerikanske folket og Palin ble bare en vits som talkshowsene i USA kunne bruke. Og ja, lederen til Frp ser opp til disse. Nok sagt.
Anonym sa…
Hva med Riksrevisjonens rapport som kommer til å lekke ut i uken som kommer ??

Tenker regjeringen skjelver nå ??

Hva med asylpolitikken som kommer til å bli hovedtemaet i neste uke ??

Tenker de rødgrønne skal få gjennomgå når det blir avdekket hvem som står bak alle de ulovlige invandrerne og alle de asylsøkerne som profesjonelle kriminelle organisasjoner står bak ??

Tror ikke du Tore O. skal glede deg så mye enda, men vente til tirsdag om 9 dager. Kanskje det heretter kommer til å bli Blåtirsdag ??

At NRK kan si mye om Frp er ikke å undres over. Den rødgrønne kanalen gjør alt for at Frp ikke skal komme til makta. De er jo redd for at lisensavgiften skal ryke om Frp kommer i regjering. Men de trenger ikke bekymre seg. Frp kommer ikke i regjering denne gangen heller, men Frp klarte å lure de rødgrønne til å velge feil valgstrategi.

Å angripe Frp og forsøke å skjule egne feil gikk ikke gjennom hele valgkampen.

Ser ikke bort fra at det er Kolberg som står bak denne fadesen også.
Anonym sa…
Skam, skam, skam. Dette er Norge og ikke Nord-Korea. Reportasjen på Dagsrevyen ikveld vil gå inn i historien som det verste eksempel på propaganda etter Nazi-tiden. Hoder må rulle i NRK. Ellers så vil ihvertfall jeg dumpe TV'n min utenfor Marienlyst og slutte å betale "lisensen".

NOK er NOK!
Anonym sa…
Til Audun

Om du leser Tore O. sine innlegg på denne siden, så skal du ikke undres over at den ene og den andre blir provosert og slenger dritt tilbake.

Å kritisere Nils Henriksen og Darwin blir igjen å se ensidig på ting.

Hva med Tore O. ?? Har du lest innleggene hans ? Jeg kan ikke forstå at de er laget med annen hensikt en å provosere Frp'ere og få noen til å kommentere innleggene til en eller tam og inntetsigende Tore O.
Quintanova sa…
Jeg gleder meg allerede til oppfølgeren. Da får vi sikkert et kritisk blikk på AP og alt de ikke fikk til i disse fire årene. En serie med kritisk gjennomgang av de store norske partiene er en genial idé, og hvorfor ikke begynne med Noges mest omdiskuterte parti: FrP. Partiet alle snakker om! Selv AP snakker mer om FrP enn sin egen politikk.
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de borgerlige klager på reportasjen. Frp klager jo ikke. NRK-reportasjen presenterer jo det Frp mener. Det er det jo ingen grunn til å kritisere NRK for. Skulle vi kritisere NKR måtte det være at de ikke tok tak i at Frp avviser klimatrusselen og at de glemte å få med at Frp vil flytte ambassaden i Israel fra Tel Aviv til Jerusalem og at de støtter bygging av mur på annen manns land.

Når det gjelder kritisk blikk på andre partier, så har media kontinuerlig det. Problemet har jo vært at media ikke har tatt Frp på alvor, på samme måte som H, KrF og Venstre. Man later som om det Frp sier er bare er noe tøys man ikke trenger å ta hensyn til. Frp er landets nest største parti - de må tas på alvor. Arbeiderpartiet vil bekjempe Frp, mens Høyre, Venstre og KrF gjør seg avhengige av dem.
Anonym sa…
Du glemmer glatt at miljøvernorganisasjoner har sagt at Ap og Frp er like elendige på miljøvern. For hva har Ap gjort innenlands? Hva man babler om og hva man gjør, er fortsatt 2 forskjellige ting. SV imponerer heller ikke, for de er bare opptatte av å skyfle avgifter inn i statskassen uten å skyfle pengene tilbake på miljøvennlige tiltak innenlands.

Så jepp, jeg stemmer Frp..jeg er ikke interessert i å bli flådd for ikkeno. Har ikke bil, tar ikke fly, bedriver ikke storforbruk av unødvendige varer,- og fremfor alt; Klimaet vil endre seg uansett, selv om mennesker muligens setter farten opp på endringene. Skal man redde kloden, må man stoppe befolkningsøkningen. Vi er for mange.
undrene sa…
Sjokka, at det går an å la seg begistre av et bestillings verk fra AP til NRK.
Dere bør heller sette et spørsmål tegn til objektiviteten i NRK programmet, ved å lese FRP sitt programm.
Programmet som NRK sendte var den type propaganda som land, som vi ikke ønsker å sammenligne oss med, bruker for å lede folket til en bestemt retning.
Å se at så mange normenn lar seg lede, er sjokerene
Unknown sa…
Jeg er ikke Frp tilhenger, men jeg var skjokkert over hvor ensidig NRK var på Søndag 6 September. Rapportasjen avslørt og forklart lite om Frp sitt programmet. Isteden fikk vi hva en som er imot Frp synes om Frp programmet. Ensidig og unyansert journalism.
Anonym sa…
Regner med vi får en "hva som skjer med utenrikspolitikken til SV"-reportasje fra NRK nå.

Vil påstå at utenrikspolitikken til SV bryter mer med rådende norsk utenrikspolitikk enn Frp.

Dessuten, kan jo minne folk på Stein Ørnhøis ode til Taliban:
http://www.dagbladet.no/kultur/2006/11/04/481815.html
Anonym sa…
Tore Sandvik, 07:08 skriver:

"Skulle vi kritisere NKR måtte det være at de ikke tok..:"

Jeg ser du kaller rikskanalen vår for NKR, Norges Kommunistiske Rikskringkasting. Selv om du har noen gode poenger i dette, synes jeg det er litt upresist. Norges Sosialistiske Rikskringkastning blir nok det mest riktige.
Anonym sa…
Genialt av Jens Stoltenberg å gi skattelett til LO medlemmer, for så å få tilbake pengene med LO for å kjøpe raude roser med Made in China på.

Då er dei sikre på at ingen næringsdrivane i Norge blir ``rike`` også.

Korrupt?
Anonym sa…
Artig å lese kommentarer fra Frp hirden,kritike blikk på Frp det er farlig det.Her i den siste tiden hatt mye glede av å lese den ene konspirasjonsteorien etter den andre fra frepperne,de jamrer høylytt over "sosialistblekka"DB samtidig som avisa nesten hver eneste dag har en eller annen artikkel som de kan få kommentere i rikt monn,en kan jo spørre seg om en "rød" avis vil la seg bruke til å spre propaganda for nazzer og annet pakk.For ikke å glemme rasistiske uttaelser som nærmest setter NSDAP i skyggen mht ordvalg.Dere kan jo sammenligne denne filmsnutten med en viss politikers uttaelser om de som i følge hun skal overta verden.T J http://video.google.com/videoplay?docid=-5849499994484879153#
Anonym sa…
Hei Tore.
Har du noen gang hatt en jobb der du ble fysisk sliten?

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .