Gå til hovedinnhold

Regjeringsspekulasjoner

Dagbladet spekulerer i nye statsrådposter og nye navn til regjeringen. Jeg tror de tar feil på flere områder, og synes de har interessante navn på andre områder, men det er vanskelig å være skråsikker. Hvordan regjeringen vil se ut til slutt, er det kun en håndfull mennesker som vet, kanskje bare de tre partilederne. Det er så mange kabaler som skal gå opp at alle spekulasjoner blir kun det.

Jeg tror Dagbladet tar feil når de sier Terje Riis Johansen fortsetter. Det har vært så mange signaler på at han ønsker seg hjem, at jeg tipper han slutter som Olje- og Energiminister. Ellers tror jeg det er sannsynlig at asylpolitikken flyttes fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet, slik at integrering blir igjen, mens politiarbeidet flyttes. Jeg tror det er mest sannsynlig å flytte det til Justisdepartementet, men Dagbladets forslag om eget Innvandringsdepartement er ikke usannsynlig. Men jeg mener integreringsarbeidet må skilles fra asylpolitikken, og tror det vil bli gjort.

Ellers tror jeg Miljøministeren kommer til å bli en tung minister. Enten ved at Erik Solheim får kun dette departementet, eller ved at de omrokkerer en sittende minister, feks Bård Vegar Solhjell, om ikke han går til Stortinget som parlamenterisk leder eller til Kulturdepartementet. Klimatoppmøtet i København og sterkt økende fokus på klimapolitikken taler for dette.

For meg som Ap-mann er det umulig å spå sikkert om SV sine kandidater, men mitt tips er at Audun Lysbakken blir parlamentarisk leder. Om han går i regjering tipper jeg Kulturdepartementet, om det blir ledig for SV.

Når det gjelder Kulturminister, synes jeg Dagbladet spekulerer godt når de trekker fra Trond Giskes statssekretær Halvard Ingebrigtsen. Å hoppe etter Trond Giske i Kulturminister-stolen blir en krevende øvelse, men Halvard Ingebrigtsen har jobbet med Giske i 8 år nå. Først 4 år som rådgiver i kulturkomiteen, og så 4 år i Kulturdepartementet. Ingebrigtsen har også vært generalsekretær i AUF. Få, om noen, kan kulturpolitikken bedre enn ham.

Lisbeth Berg-Hansen er et opplagt navn som Fiskeriminister, og det er vanskelig å tenke seg andre som vil kunne fylle denne posten bedre.

Dagbladet spekulerer i at Forskningspolitikken skal flyttes til Næringsdepartementet og at Kunnskapsdepartementet skal beholde høyere utdanning, med Giske som Næringsminister og Anniken Huitfeldt som Kunnskapsminister. Det er en mulig fordeling, men jeg vil advare MEGET STERKT mot å splitte høyere utdanning og forskning.

Høyere utdanning og forskning må være i samme departement, og jeg mener de bør flyttes til Næringsdepartementet, gjerne med Giske som minister. Forøvrig bør også IT-politikken inn i dette departementet igjen (TU.no: Giske som Superminister). Har blogga om dette før: Nytt departement

Om noe av det jeg spekulerer i viser seg å være rett, mangler jeg Barne- og Familieminister, Olje- og Energiminister og Utviklingsminister. Jeg tipper Barne- og Familiedepartementet kan innlemmes i et annet departement, at Marit Arnstad blir Olje- og Energiminister, mens Utviklingsminister er en post som flere kan besette. Et navn kan være Jan Egeland. Usikkert om han vil ut på reisefot igjen, han har en spennende jobb, men han vil styrke regjeringskollegiet om han blir med.

Forøvrig bør det denne gangen bli en kvinnelig Stortingspresident. Norge har hatt kun en, og det finnes flere kandidater som kan fylle rollen: Er tiden moden for en kvinnelig President igjen?

Kommentarer

Nina Hanssen sa…
Spennende gjetning ToreO... Regner også med at du har en del sikre kilder i regjeringsapparatet.. Hadde jo vært topp om Halvard, som for tiden er Lørenskoging, ble kulturminister..

Heia heia..

og så snart du VET 100 prosent om regjeringskabalen, så regner jeg med du tipser meg og Lo MEDIA, så vi kommer først med nyhetene , før akersgata-mafiaenn..
Hehe. Som jeg skriver, så tror jeg alle som spekulerer om den nye regjeringen gjør nettopp det. Jens og co sitter tett med alle kortene og jeg tipper de ikke deler den mest relevante informasjonen med andre enn mellom partilederne, og kanskje den øverste partiledelsen.

Blir spennende å følge med. Tipper det dukker opp overraskelser.
Odd Frantzen sa…
Hva skal egentlig disse spekulasjonene tjene til? Hvorfor bruke tid og krefter på å spekulere?

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .