Gå til hovedinnhold

Rettsfølelse

Jeg må bare innrømme at jeg sliter litt med min såkalte rettsfølelse ifht Terje Wiik-saken.

Det er nå ti år siden Wiik ble dømt og frykten for å møte ham på gata eller i eget nabolag må være tung å bære for barna som bodde i huset hvor han låste seg inn og forgiftet moren deres til døde. Derfor er det bra at de varsles når han har permisjon. Men når han nå har misbrukt denne tilliten, må det få konsekvenser. Det føles helt urimelig at han om kort tid igjen skal kunne få permisjon ,slik flere aviser melder (VG, Db).

Jeg mener vi skal ha et humant fengselsvesen som rehabiliterer kriminelle tilbake til samfunnet, men vi skal også ha et rettsvesen som oppleves rettferdig. Mest av alt savner jeg myndighetspersoner som nå forklarer og forteller oss hvorfor reglene er slik de er knyttet til permisjon og tilbakeføring til samfunnet. Det finnes helt sikkert god dokumentasjon for at vi har valgt slik i Norge. Slik saken med Wiik nå framstår, svekker det tilliten til hele systemet. Slik kan vi ikke ha det.

Oppdatert: Jeg er glad for at også Justisministeren deler mine bekymringer (VG).

Kommentarer

Anonym sa…
Kanskje fengselsvesenet bruker permisjon i forbindelse med rehabilitering fordi de mangler psykologer og annet personell som skal rehabilitere. Det er tross alt billigere, enklere og tidsbesparende å la kriminelle vandre blant oss for å bli rehabilitert, fremfor å ansette mennesker som krever lønn.

Permisjon er greit for endel innsatte, men ikke som en slags spareordning.

Folks rettsfølelse blir tydeligvis ikke prioritert.
Anonym sa…
Terje Wiik hadde gift i cognac hjemme hos Inger Lise. Ille nok at han gjør det på en slik måte at han tilfeldig kan ramme øvrige familiemedlemmer og venner. Det som verre er, er at han også tilsatte gift i brus! Brus som barna kunne drikke! Det er bare tilfeldigheter at ikke flere ble forgiftet og drept.

Er det ikke grunn til ALLTID å frykte en person som kan få seg til å gjør noe sånt?

Det var to rettspsykiatere som evaluterte Terje Wiik grundig under rettssaken som endte med 21 års fengsel og 10 års sikring. Deres konklusjon var at Terje Wiik hadde mangelfullt utviklede sjelsevner. En ikke juridisk term for dette er "psykopat".

Dette er ikke noe som man kan bli behandlet for. Terapi kan heller ha en motsatt effekt. "Psykopaten" lærerer seg bedre å tilpasse seg de forventninger til atferd omgivelsene har. "Psykopaten" blir vanskeligere å avsløre, og bedre til å manipulere sine omgivelser.

Han blir ALDRI frisk. Han vil ALLTID være like farlig....
Anonym sa…
Vet ikke hvem som er mest psykopat i denne saken. Wiik eller Elden...
Anonym sa…
Vi må her huske på at det ikke er rettssystemet som avgjør innsattes mulighet for permisjon. Det er straffegjennomføringsloven som legger føringer for når en permisjon kan skje og vilkår under og i forbindelse med denne. Den sier også noe om brudd på permisjonsvilkår,noe som i dette tilfelle kan gi en permisjonskarantene inntil 4 mnd. Her vil jo den sikkerhetsmessige vurderingen ikke tale for at innsatte skal få permisjon på en stund. Og meg bekjent er det vel ikke fengslet alene som bestemmer om en domfelt med dom over 10 år skal få permisjon,det er vel den regionen som innsatte soner sin straff i .Sikring er vel også en tilleggsstraff som er avskaffet i Norge og vi har fått en en ny form for dom;Forvaring,som jeg anser er den strengeste straffen vi har i norge pr.dags dato. Nei, ikke alle trenger permisjoner for å tilnærme seg sammfunnet igjen, men hvordan er det mennesket du slipper ut etter 12-15 år uten å sett hva verden utenfor murene er blitt til???
kanskje sosiale framstillinger med 3 fengselsbetjenter er en bedre løsning, men da trenger Kriminalomsorgen mere penger. Det er vel for lite penger der fra før.............!!!!
Anonym sa…
Denne mannen vil alltd være farlig. Skulle aldri vært ute på permisjon.
Anonym sa…
Jeg forstår datteren til den drepte meget godt. Siden hun kjenner han fra den tiden han var vennen til moren, vet hun sikkert hvor farlig han er. Hele familien må da være redde hver gang han har permisjon. Hvis han er psykopat og aldri blir frisk vet jeg ikke hva den beste løsnigen er, men at familen til den drepte må ha angst hver gang han har permisjon er sikkert ikke den riktige løsningen. De kan da ikke lide under dette så lenge Wiik lever.
Anonym sa…
Jeg er helt enig med datteren til offeret. Hvordan kan Wiiks forsvarer, John Christian Elden, uttale at gjentakelsesfaren for nytt drap ikke er tilstede? Hvordan vet han det? Ingen kan se inn i hodet på Wiik og derfor synes seg Eldens uttalese er helt
ukvalifisert. Elden er mediakåt som de fleste advokater og nå nyter han synligvis den oppmerksomheten han får i forbindelse med denne saken.
Koppe sa…
Om han burde få permisjon eller ikke kan kanskje diskuteres... men ut igjen, *det* skal han. Og hvis han "alltid vil være farlig", er det best at han blir rehablitert så godt som mulig, og at man sørger for at overgangen til friheten blir misnt mulig -- bl.a vha. permisjoner.
jce sa…
(john christian elden skriver:)

anonyme personer som slenger med leppa har jeg lite sans for - underlig at man ikke tør stå for sine usaklige angrep...

litt edruelighet hadde vært greit.

for god ordens skyld til den anonyme som har lagt inn hilsen til meg, gjengir jeg fra slutten av den dagblad-artikkel som kommenteres:


Elden: Min plikt å uttale meg
Terje Wiiks forsvarer, John Christian Elden, uttaler at han skjønner det er vanskelig for pårørende i en slik situasjon å ha
oversikt over rettssystemet.

- I Norge er det slik at det ikke er psykolgoger, men rettsvesenet som skal vurdere gjentagelsesfare som et ledd i vurderingen av hvilken straff som skal ilegges. Det er advokatenes, aktors og dommerens plikt å uttale seg om dette, sier Elden til Dagbladet.

- I denne saken slipper jeg imidlertid å mene noe om dette, og det var for meg tilstrekkelig å vise til at Høyesterett i 2005 ikke fant grunnlag for forvaring. Dessuten at Ila fengsel helt fra 2007 har uttalt at de ikke anser ham som farlig eller ser gjentagelsesfare, og derfor har foreslått at han overføres åpen soning, sier Elden.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .