Når Staten regner blir 5,1 + 1 = 5,6. Statens Vegvesen (SVV) mener de må bruke 5,4 mrd kroner de neste ti årene, på å administrere en vegadministrasjon de selv har forlangt å ha ansvaret for. Er dette effektiv pengebruk?
Staten overlater disse vegene til fylkene uten å pusse dem opp først, i strid med vegloven. I Veglovens §7 står det nemlig at ingen kan nedklassifisere veg uten at vegen er i teknisk fullverdig stand. Dette medfører at fylkene overtar veger som tilsammen må pusses opp for omlag 10 mrd kroner.
Samtidig ble det i Nasjonal Transportplan (NTP) kjent at Staten planlegger å ruste opp de vegene som blir igjen hos Staten for mange milliarder kroner. De samme planene forelå ikke for fylkene, men det ble skissert en ordning hvor fylkene samlet kan få dekket rentene på lån opptil 2 mrd kroner i 10 år, altså samlet 20 mrd kroner for å dekke inn etterslepet etter Staten på de nye fylkesvegene. Men lån skal som kjent betales tilbake, selv med rentestøtte.
Dette medførte et lite vegopprør på Arbeiderpartiets landsmøte. Der ble det med overveldende flertall vedtatt at de nye fylkesvegene må få en vekst på nivå med de vegene Staten beholder, i tilleggg til rentestøtteordningen.
I 2009 brukes det tilsammen 5,1 mrd kroner (drift/investering) på de vegene fylkene overtar fra 2010. En vekst på nivå med Statens veger betyr omlag 1,4 mrd ekstra pr år, ifølge Statsministeren selv: Jens kvitterer ut fylkesvegene
I mai la så Regjeringen fram Kommuneøkonomiproposisjonen, der de forteller hvor mange penger de vil overføre til kommunene og fylkeskommunene i 2010.
Fornøyd kunne jeg lese at Regjeringen starter opptrappingen. De nye fylkesvegene får en påplussing på 1 mrd kroner (skal trappes opp til 1,4 mrd i neste Stortingsperiode).
5,1 mrd + 1 mrd = 6,1 mrd, som skal trappes opp til 6,5 mrd i perioden, trodde jeg, med flere.
Stor var derfor overraskelsen når jeg kunne lese at 5,1 mrd + 1 mrd = 5,6 mrd kroner til de nye fylkesvegene i 2010. Hvor i all verden var det blitt av 537 millioner kroner?? Om vi bruker normal Vegplanperiode, blir det borte omlag 5,4 mrd kroner på ti år til de nye fylkesvegene!
Slik vi har fått forklart det, skyldes differansen at en her at trukket ut dette beløpet på drøyt 0,5 mrd kroner og plassert det på SVV sitt budsjett for å dekke kostnader til ”sams vegadministrasjon”.
Men kan SVV dokumentere at det i 2009 brukes kun 4589 mill kr på disse vegene og hele 537 mill kr på adm? Kan de ikke det, er faren stor for at det er fylkene som nå må betale for at SVV har skreket seg til å være organisert uhensiktsmessig under Staten, istedenfor i fylkene, som nå er desidert største vegeier.
Og hvis vi sammenligner med hvordan dette er i dagens situasjon, så er det slik at nesten samtlige kostnader knyttet til vegadministrasjon i Statens vegvesen prosjektbelastes. Unntaket er noen mindre kostnader knyttet til overordnet styring og ledelse – post 23. Hvorfor skal ikke dette gjelde lenger?
Et uttrekk av omlag 10 prosent av budsjettmidlene er dessuten et så stort beløp at det er vanskelig å forsvare at vegeieren (fylkene) ikke skal få definere omfanget av administrasjonen. I NTP (mars) står det følgende på side 69:
"De faktiske kostnadene knyttet til felles vegadministrasjon er i dag ikke tilstrekkelig klarlagt, og Samferdselsdepartementet har derfor ikke grunnlag for å tilrå en endelig fordeling av disse kostnadene nå. Fordelingen må blant annet sees i sammenheng med dialogen mellom staten og fylkene. Regjeringen legger opp til at spørsmålet må drøftes i forbindelse med arbeidet med kommuneprproposisjonen for 2010."
En slik dialog eller drøfting har ikke funnet sted. Noe jeg ikke akkurat finner beroligende...
Kommentarer
veldig anonym