Gå til hovedinnhold

Nesten halve verden støtter Ahmadinejad - vis din sympati med de som kjemper mot!

Twitter ble plutselig litt mer alvor enn det har vært (NRKbeta). Når iranske myndigheter gjør alt for å sensurere nettet, er Twitters kortmeldingstjeneste en av de mest pålitelige teknologiene studentene i Teheran kan bruke. Enten fra PC eller på SMS fra mobiltelefon, selv om det har blitt vanskeligere iløpet av dagen å nå ut på den måten også. SMS-tjenesten er stoppa i Teheran, IP-adresser slettes, og myndighetene har gått inn og slettet meldinger fra Teheran på Twitter.

Derfor er vi mange som har flytta til Teheran i min Twitter-konto. Mange millioner twitrere har gjort det samme og gjør dermed en mikroinnsats for å skape vanskeligheter og forvirring for iranske myndigheter som sensurerer, ved å registrere seg bosatt i Teheran, og dermed gjøre det vanskeligere å finne ut hvilke twitrere som skal slettes i strømmen av oppdateringer. Myndighetene kaster nå ut journalistene, så det blir stadig viktigere å få ut øyenvitneskildringer.

Twitter tar ned tjenesten ved jevne mellomrom for å vedlikeholde den, men igår ble de kontaktet av amerikanske myndigheter, i tillegg til hundretusenvis av twitrere, som ba dem om å vente for å sikre informasjonsflommen fra Iran (les mer her: Mashable), noe Twitter også gjorde (se melding fra Twitter her).

Men heldigvis slipper det fortsatt ut Twittermeldinger, bilder til Flickr og videoer på YouTube, som avslører råskapen som nå utspiller seg mot fredelige demonstranter (VG, Dagbladet).

Om du ennå ikke har Twitter-konto, er dette en begivenhet som gjør det verdt å melde seg inn. Du trenger ikke Twitre i vilden sky, men det er interessant å følge med på direktemeldingene fra Iran innimellom.

Selv følger jeg med på #Iranelection (hashtag og Iranelection er den felles "koden" som settes i meldinger som da kommer opp i en egen liste når du søker på "Iranelection"), og så følger jeg @persiankiwi som sender stadig mer dramatiske meldinger fra Teheran.

Meg finner du her: @toreosa (grønn logo for å utrykke sympati og støtte med de som nå kjemper for livet og demokratiet i Iran)

Forøvrig er det bunntrist å lese at også India gratulerer Ahmadinejad med valgseier. At Russland og Kina gjorde det var ingen bombe. Forsåvidt heller ikke Pakistan, men India var trist. Det gir et stort minus i boka til nylig gjenvalgte Statsminister Manmohan Singh i India. Det er trist å konstatere, men med den støtten, har Ahmadinejad allerede støtte fra nesten halvparten av jordas befolkning (2,75 mrd eks Iran).

Ellers er det verdt å følge @ahalse og bloggen hans; Andreas Halse. Han har gode oppdateringer og lenker til sider du kan oppdatere deg.

Kommentarer

Anonym sa…
Dere sosialister er et gjeng med jaevelige hyklere
Naa fordoemmer dere Rusland Kina og India fordi disse landene har gratulert sittende president.
Jeg toer aa vedde min hode paa at itillfelle det ikke hadde blitt saane voldsommme demonstrasjoner Kamerat Store hadde vaert foerste mannen i rekken for aa gratulere han. Jeg antar at dere ikke publisere mitt innlegg samme sensuren som brukes av Ahmadinejad kun deres egen propaganda skal publiseres
Trouble sa…
Slapp helt av, Anonym.. Din ignoranse sensurerer seg selv. Du fremstår kun som ynkelig.
Twitter #iranelection og du vil selv se hvordan din Store Leder behandler sitt eget folk...
Idun sa…
Hei Anonym. Vet du forskjellen på sosialisme og kommunisme? Og det finnes ekstremiteter blant tilhørerene til enhver statsform..
Anonym sa…
Veldig bra innlegg! Kjempe bra med slike innlegg. Syntes innleggene dine er lette å forstå og man får et bedre bilde over det som foregår i Iran nå.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .