Gå til hovedinnhold

Smarter cities


Er i Berlin. IBM har konferanse om Smarter Cities, og jeg er invitert nedover av IBM i Norge. Mye spennende, ikke minst knyttet til teknologibruk innen trafikk- og kollektivplanlegging, men også innen undervisning.

2008 er det første året hvor det bor flere folk i byer, enn utenfor byer. I 2050 vil 70 prosent av verdens befolkning bo i byer. Idag bor det omlag 3 mrd i by, i 2050 vil tallet være doblet til omlag 6 mrd mennesker. Ikke minst takket være kineserne som nå nøye planlegger å bygge byer for å huse de 100 millioner menneskene som er på vandring fra landsbygda de neste årene.

Derfor har IBM et godt poeng når de setter fokus på nettopp dette.

Sør-Trøndelag Fylkeskommune har inngått en "twinning agreement" med Chongqing, som regnes for å være verdens største byregion med sine 32 millioner mennesker. Det er de som har invitert oss inn i samarbeidet, men primært er de nysgjerrige NTNU og Sintef sine miljøteknologier. Byen vokser så raskt at de har mye å hente ifht vann- og luftforurensing, samt avansert byplanlegging.

Chongqing vokser raskere enn resten av Kina og er en av satsingsområdene til den kinesiske regjeringen. Les mer om Chongqing her.

Samtidig med at undertegnede er i Berlin for å lære om Smarter Cities, leder faktisk fylkesvaraordfører Arne Braut en delegasjon med NTNU til Chongqing.

En av casene på IBM-konferansen her i Berlin er Stockholm og måten de reduserte biltrafikken med rushtidsvirkemidler på. IBM hadde ansvar for å sy de tekniske systemene sammen, og fore en trønder er det all grunn til å være stolt for bruken av trøndersk teknologi i casen, nemlig Q-Free.

Du kan se en video IBM har laget om Stockholm her:

Kommentarer

Erlend Dalen sa…
Hva med å tillate biler med to eller flere passasjerer å kjøre i kollektivfelt? Synes det er veldig mange som kjører til og fra jobb alene i bilene sine.
Anonym sa…
Hva om man gjorde som Stockholm gjorde i utgangspunktet; å legge til rette først for så å innføre regulering? I Trondheim svingte man pisken først for så å etterhvert/kanskje komme med tilrettelegging.

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...