Er i Berlin. IBM har konferanse om Smarter Cities, og jeg er invitert nedover av IBM i Norge. Mye spennende, ikke minst knyttet til teknologibruk innen trafikk- og kollektivplanlegging, men også innen undervisning.
2008 er det første året hvor det bor flere folk i byer, enn utenfor byer. I 2050 vil 70 prosent av verdens befolkning bo i byer. Idag bor det omlag 3 mrd i by, i 2050 vil tallet være doblet til omlag 6 mrd mennesker. Ikke minst takket være kineserne som nå nøye planlegger å bygge byer for å huse de 100 millioner menneskene som er på vandring fra landsbygda de neste årene.
Derfor har IBM et godt poeng når de setter fokus på nettopp dette.
Sør-Trøndelag Fylkeskommune har inngått en "twinning agreement" med Chongqing, som regnes for å være verdens største byregion med sine 32 millioner mennesker. Det er de som har invitert oss inn i samarbeidet, men primært er de nysgjerrige NTNU og Sintef sine miljøteknologier. Byen vokser så raskt at de har mye å hente ifht vann- og luftforurensing, samt avansert byplanlegging.
Chongqing vokser raskere enn resten av Kina og er en av satsingsområdene til den kinesiske regjeringen. Les mer om Chongqing her.
Samtidig med at undertegnede er i Berlin for å lære om Smarter Cities, leder faktisk fylkesvaraordfører Arne Braut en delegasjon med NTNU til Chongqing.
En av casene på IBM-konferansen her i Berlin er Stockholm og måten de reduserte biltrafikken med rushtidsvirkemidler på. IBM hadde ansvar for å sy de tekniske systemene sammen, og fore en trønder er det all grunn til å være stolt for bruken av trøndersk teknologi i casen, nemlig Q-Free.
Du kan se en video IBM har laget om Stockholm her:
Kommentarer