Gå til hovedinnhold

Vegvesenet tar 5,4 mrd til administrasjon

Når Staten regner blir 5,1 + 1 = 5,6. Statens Vegvesen (SVV) mener de må bruke 5,4 mrd kroner de neste ti årene, på å administrere en vegadministrasjon de selv har forlangt å ha ansvaret for. Er dette effektiv pengebruk?

Fra nyttår overtar fylkene ansvaret for en rekke av Statens veger. Det er de såkalte "øvrige riksvegene" som skal bli nye fylkesveger.

Staten overlater disse vegene til fylkene uten å pusse dem opp først, i strid med vegloven. I Veglovens §7 står det nemlig at ingen kan nedklassifisere veg uten at vegen er i teknisk fullverdig stand. Dette medfører at fylkene overtar veger som tilsammen må pusses opp for omlag 10 mrd kroner.

Samtidig ble det i Nasjonal Transportplan (NTP) kjent at Staten planlegger å ruste opp de vegene som blir igjen hos Staten for mange milliarder kroner. De samme planene forelå ikke for fylkene, men det ble skissert en ordning hvor fylkene samlet kan få dekket rentene på lån opptil 2 mrd kroner i 10 år, altså samlet 20 mrd kroner for å dekke inn etterslepet etter Staten på de nye fylkesvegene. Men lån skal som kjent betales tilbake, selv med rentestøtte.

Dette medførte et lite vegopprør på Arbeiderpartiets landsmøte. Der ble det med overveldende flertall vedtatt at de nye fylkesvegene må få en vekst på nivå med de vegene Staten beholder, i tilleggg til rentestøtteordningen.

I 2009 brukes det tilsammen 5,1 mrd kroner (drift/investering) på de vegene fylkene overtar fra 2010. En vekst på nivå med Statens veger betyr omlag 1,4 mrd ekstra pr år, ifølge Statsministeren selv: Jens kvitterer ut fylkesvegene

I mai la så Regjeringen fram Kommuneøkonomiproposisjonen, der de forteller hvor mange penger de vil overføre til kommunene og fylkeskommunene i 2010.

Fornøyd kunne jeg lese at Regjeringen starter opptrappingen. De nye fylkesvegene får en påplussing på 1 mrd kroner (skal trappes opp til 1,4 mrd i neste Stortingsperiode).

5,1 mrd + 1 mrd = 6,1 mrd, som skal trappes opp til 6,5 mrd i perioden, trodde jeg, med flere.

Stor var derfor overraskelsen når jeg kunne lese at 5,1 mrd + 1 mrd = 5,6 mrd kroner til de nye fylkesvegene i 2010. Hvor i all verden var det blitt av 537 millioner kroner?? Om vi bruker normal Vegplanperiode, blir det borte omlag 5,4 mrd kroner på ti år til de nye fylkesvegene!

Slik vi har fått forklart det, skyldes differansen at en her at trukket ut dette beløpet på drøyt 0,5 mrd kroner og plassert det på SVV sitt budsjett for å dekke kostnader til ”sams vegadministrasjon”.

Men kan SVV dokumentere at det i 2009 brukes kun 4589 mill kr på disse vegene og hele 537 mill kr på adm? Kan de ikke det, er faren stor for at det er fylkene som nå må betale for at SVV har skreket seg til å være organisert uhensiktsmessig under Staten, istedenfor i fylkene, som nå er desidert største vegeier.

Og hvis vi sammenligner med hvordan dette er i dagens situasjon, så er det slik at nesten samtlige kostnader knyttet til vegadministrasjon i Statens vegvesen prosjektbelastes. Unntaket er noen mindre kostnader knyttet til overordnet styring og ledelse – post 23. Hvorfor skal ikke dette gjelde lenger?

Et uttrekk av omlag 10 prosent av budsjettmidlene er dessuten et så stort beløp at det er vanskelig å forsvare at vegeieren (fylkene) ikke skal få definere omfanget av administrasjonen. I NTP (mars) står det følgende på side 69:

"De faktiske kostnadene knyttet til felles vegadministrasjon er i dag ikke tilstrekkelig klarlagt, og Samferdselsdepartementet har derfor ikke grunnlag for å tilrå en endelig fordeling av disse kostnadene nå. Fordelingen må blant annet sees i sammenheng med dialogen mellom staten og fylkene. Regjeringen legger opp til at spørsmålet må drøftes i forbindelse med arbeidet med kommuneprproposisjonen for 2010."

En slik dialog eller drøfting har ikke funnet sted. Noe jeg ikke akkurat finner beroligende...

Kommentarer

Anonym sa…
Bra at du innser at her mangler det betydelig med overføriner
frr sa…
Våkent, og noe som har gått meg hus forbi.
Anonym sa…
Dette forundrer meg ikke og understreker bare betydningen av å få privatisert større deler av veiutbyggingen. Det har skjedd lite eller ingenting på denne fronten de siste årene.
Anonym sa…
veldig folkelig betraktning der, toreo, hva var det du sa forresten

veldig anonym
Anonym sa…
legg merke til hvor usaklige ap folk blir i denne debatten

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...