Gå til hovedinnhold

Vegvesenet tar 5,4 mrd til administrasjon

Når Staten regner blir 5,1 + 1 = 5,6. Statens Vegvesen (SVV) mener de må bruke 5,4 mrd kroner de neste ti årene, på å administrere en vegadministrasjon de selv har forlangt å ha ansvaret for. Er dette effektiv pengebruk?

Fra nyttår overtar fylkene ansvaret for en rekke av Statens veger. Det er de såkalte "øvrige riksvegene" som skal bli nye fylkesveger.

Staten overlater disse vegene til fylkene uten å pusse dem opp først, i strid med vegloven. I Veglovens §7 står det nemlig at ingen kan nedklassifisere veg uten at vegen er i teknisk fullverdig stand. Dette medfører at fylkene overtar veger som tilsammen må pusses opp for omlag 10 mrd kroner.

Samtidig ble det i Nasjonal Transportplan (NTP) kjent at Staten planlegger å ruste opp de vegene som blir igjen hos Staten for mange milliarder kroner. De samme planene forelå ikke for fylkene, men det ble skissert en ordning hvor fylkene samlet kan få dekket rentene på lån opptil 2 mrd kroner i 10 år, altså samlet 20 mrd kroner for å dekke inn etterslepet etter Staten på de nye fylkesvegene. Men lån skal som kjent betales tilbake, selv med rentestøtte.

Dette medførte et lite vegopprør på Arbeiderpartiets landsmøte. Der ble det med overveldende flertall vedtatt at de nye fylkesvegene må få en vekst på nivå med de vegene Staten beholder, i tilleggg til rentestøtteordningen.

I 2009 brukes det tilsammen 5,1 mrd kroner (drift/investering) på de vegene fylkene overtar fra 2010. En vekst på nivå med Statens veger betyr omlag 1,4 mrd ekstra pr år, ifølge Statsministeren selv: Jens kvitterer ut fylkesvegene

I mai la så Regjeringen fram Kommuneøkonomiproposisjonen, der de forteller hvor mange penger de vil overføre til kommunene og fylkeskommunene i 2010.

Fornøyd kunne jeg lese at Regjeringen starter opptrappingen. De nye fylkesvegene får en påplussing på 1 mrd kroner (skal trappes opp til 1,4 mrd i neste Stortingsperiode).

5,1 mrd + 1 mrd = 6,1 mrd, som skal trappes opp til 6,5 mrd i perioden, trodde jeg, med flere.

Stor var derfor overraskelsen når jeg kunne lese at 5,1 mrd + 1 mrd = 5,6 mrd kroner til de nye fylkesvegene i 2010. Hvor i all verden var det blitt av 537 millioner kroner?? Om vi bruker normal Vegplanperiode, blir det borte omlag 5,4 mrd kroner på ti år til de nye fylkesvegene!

Slik vi har fått forklart det, skyldes differansen at en her at trukket ut dette beløpet på drøyt 0,5 mrd kroner og plassert det på SVV sitt budsjett for å dekke kostnader til ”sams vegadministrasjon”.

Men kan SVV dokumentere at det i 2009 brukes kun 4589 mill kr på disse vegene og hele 537 mill kr på adm? Kan de ikke det, er faren stor for at det er fylkene som nå må betale for at SVV har skreket seg til å være organisert uhensiktsmessig under Staten, istedenfor i fylkene, som nå er desidert største vegeier.

Og hvis vi sammenligner med hvordan dette er i dagens situasjon, så er det slik at nesten samtlige kostnader knyttet til vegadministrasjon i Statens vegvesen prosjektbelastes. Unntaket er noen mindre kostnader knyttet til overordnet styring og ledelse – post 23. Hvorfor skal ikke dette gjelde lenger?

Et uttrekk av omlag 10 prosent av budsjettmidlene er dessuten et så stort beløp at det er vanskelig å forsvare at vegeieren (fylkene) ikke skal få definere omfanget av administrasjonen. I NTP (mars) står det følgende på side 69:

"De faktiske kostnadene knyttet til felles vegadministrasjon er i dag ikke tilstrekkelig klarlagt, og Samferdselsdepartementet har derfor ikke grunnlag for å tilrå en endelig fordeling av disse kostnadene nå. Fordelingen må blant annet sees i sammenheng med dialogen mellom staten og fylkene. Regjeringen legger opp til at spørsmålet må drøftes i forbindelse med arbeidet med kommuneprproposisjonen for 2010."

En slik dialog eller drøfting har ikke funnet sted. Noe jeg ikke akkurat finner beroligende...

Kommentarer

Anonym sa…
Bra at du innser at her mangler det betydelig med overføriner
frr sa…
Våkent, og noe som har gått meg hus forbi.
Anonym sa…
Dette forundrer meg ikke og understreker bare betydningen av å få privatisert større deler av veiutbyggingen. Det har skjedd lite eller ingenting på denne fronten de siste årene.
Anonym sa…
veldig folkelig betraktning der, toreo, hva var det du sa forresten

veldig anonym
Anonym sa…
legg merke til hvor usaklige ap folk blir i denne debatten

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .