Staten ber kommunene begrense privatbilismen, men praktiserer selv ordninger som sterkt stimulerer til å velge bil framfor kollektivtrafikk
Sør-Trøndelag Fylkeskommune og Trondheim Kommune gjør det, og skrev nettopp under på en meget god avtale med Samferdselsministeren som gir oss 370 millioner kroner de neste fire årene til å satsing på tiltak som begrenser privatbilismen og satser på kollektivtrafikken. Dette er politikk som virker. Men;
Staten parkerer gratis
Flere undersøkelser viser at om du har gratis parkering på jobben, er det nesten umulig å lirke deg over til kollektivtrafikken. Kun 5 prosent av de med gratis parkering velger å reise kollektivt (Urbanet Analyse). Derfor er det også nokså forstemmende å oppleve at en av de aller, aller største tilbyderne av gratis parkering for ansatte er nettopp Staten. Enten det er Universiteter eller Direktorater. Bare i Trondheim har Staten noen av de største gratis parkeringsplassene knyttet til NTNU på Dragvoll og Gløshaugen.
Men mens professorer og andre akademikere parkerer gratis, må feks sykepleierne betale i dyre dommer om de skal få parkere ved St Olavs Hospital.
Det understreker et annet poeng; gratis, eller subsidiert parkering er ofte noe som de lavere inntektsgruppene ikke får ta del i.
Gratis parkering er skattefritt i Norge
Fylkeskommunen har egne parkeringsplasser til rådighet. Jeg betaler i overkant av 8000 kr i året for min plass, selv om jeg ofte tar buss/trikk til jobb, men jeg trenger også til tider bilen i jobb pga henting/bringing SFO og arbeidsoppdrag. Etter forslag fra KrFs Geirmund Lykke og undertegnede satte vi opp prisen for en stund siden, likevel er den fortsatt noe under "markedspris". Denne fordelen mener jeg vi burde skatte av, ikke minst bør de som får parkeringen gratis fra sin arbeidsgiver gjøre det. Sverige har en slik ordning.
...mens månedskort på bussen skattlegges
I Danmark har de også innført en ordning med "Erhverskort", som gir arbeidsgivere muligheten til å inngå avtaler med kollektivselskapene å gi sine ansatte månedskort på kollektivtrafikken som en del av lønna. Kostnaden trekkes da fra bruttolønna, slik at det ikke blir trekk i pensjonsopptjening, feriepenger osv, samtidig som arbeidtakeren får skattefritt månedskort for kollektivtrafikken.
Skal vi lykkes med å få flere til å sette igjen bilen og få flere til å reise kollektivt, må i det minste Staten følge opp sine egne virksomheter og virkemidler, ikke bare få kommunene til å lete etter egne virkemidler.
Regjeringen bør gjøre følgende:
1. Innføre parkeringsavgift for ansatte også ved Universiteter og Direktorater, ikke bare for ansatte ved sykehusene. Studenter reiser stort sett kollektivt og tjener stort sett ikke penger, så de kan unntas.
2. Subsidiert parkering bør betraktes som lønnspåslag og dermed skattlegges på lik linje med andre tilleggsgoder (Sverige har en slik ordning). Småbarnsforeldre med behov for henting/bringing (utgjør 3 prosent av de som kjører bil til jobb) kan kompenseres over skatteseddelen.
3. Det bør gies en skattefordel av å gi "klimavennlige" lønnspåslag til sine ansatte, feks månedskort på kollektivtrafikken (Danmark har en slik ordning: Erhverskort).
Kommentarer
Det burde vel være en smal sak å kunne lage en tilsvarende bruttolønnsordning for månedskort og andre miljøtiltak.
Årsaken til at jeg er opptatt av orddelingsfeil, er forøvrig selvsagt fordi jeg er astrofysiker! Det følger med jobben.