Gå til hovedinnhold

Alle kritiserer prisen, men den er rett


Å høre Siv Jensen - som i jula støtta bombinga av Gaza (Siv Jensen er ekstrem) - uttale at Fredsprisen er svekket etter at Nobelkomiteen valgte Obama, er som å høre pyromaner kritisere Brannvesenet (VG).

Jeg ble selv overrasket over tildelingen, men etter å ha hørt Desmond Tutu, Jan Egeland, Thorbjørn Jagland og Jonas Gahr Støre, er jeg overbevist om at dette er rett (VG). Ser også at befolkningen støtter tildelingen (VG).

Fredsprisen må ikke bare bli en belønning for oppnådd fred, den må også bidra fredsskapende.

Obama er ingen selvfølge og det er ingen grunn for å redusere Nobelkomiteen til tribuneslitere som kun skal heise fram glemte konflikter eller hylle pensjonerte fredsduer.

Konflikten mellom den muslimske verden og vesten er den mest ødeleggende som eksisterer i menneskeheten idag - Obama bygger broer og river murer. Nedrustningen som Obama har startet ved bla å skrinlegge rakettskjoldet, gjør at Russland og USA kan starte nye START-forhandlinger med sikte på å destruere atomvåpen.

Den internasjonale situasjonen krever handling og Obama trenger deltakende støtte, ikke publikum. Nobelkomiteen bringer prisen inn i realpolitikken igjen - det er riktig å bra og faktisk helt i tråd med Alfred Nobel sitt testamente (Fredsprisen er riktig - ikke ta Obama for gitt).

Obama selv sier jo at han oppfatter prisen nettopp som a call to action.

Kommentarer

Kjetil sa…
Du skriv:
Fredsprisen må ikke bare bli en belønning for oppnådd fred, den må også bidra fredsskapende.

Dette er grunnleggjande feil. Det er ikkje opp til deg, Nobelkomiteen eller nokon andre å avgjera kva Nobels fredspris «skal» eller «må» vera. Det har Alfred Nobel avgjort for lenge sidan. Nobel ville at prisen skulle hjelpa og oppmuntra folk som jobbar for nedrusting og demilitarisering. Difor er det feil av komiteen å gje ein slik pris til den øvstkommanderande for den største militærmakta i verda, same kor snill han er. Han har rett og slett ikkje gjort noko av det som Alfred Nobel sette som krav for å få denne prisen. Nobelkomiteen burde skamma seg.
Anonym sa…
Det virker som om du lar deg styre kun av dine sympatier. Du vet hva du har lyst å mene, og så finner du argumentene som passer.

Se kritikken mot Jensen. Du har funnet en "morsom" formulering, og det er alt. Ikke noe vurdering av hva Jensen har sagt og riktigheten av det.

Se på begrunnelsen for at fredsprisen er riktig. "Fredsprisen må ikke bare bli en belønning for oppnådd fred, den må også bidra fredsskapende." Var dette noe du var deg selv bevisst før denne utdelingen, eller er det noe du synes passer godt nå i ettertid for å forsvare den?

Du påstår det er i tråd med Nobels testamentet, men du gjør ikke noe forsøk på faktisk begrunne påstanden.

Det sympatistyrte mennesket.
Anonym sa…
Jeg får vel skrive som en facebook bekjent av meg skriver.

Obama tok over det hvite hus som USA`s president 20 januar i år

Fristen for å nominere til fredsprisen er 1 februar, Hva gjorde han i de 10 dagene som president som gjør at han nå får Fredsprisen?


..

Selv lurer jeg på om valget er riktig.
Unknown sa…
Selv er jeg enig med Bjørn Hansen som mener prisen er prematur. Syns likevel Siv Jensens reaksjon er ganske oppsiktsvekkende, tatt i betraktning av at partiet hennes flere ganger de siste årene har nominert den amerikanske presidenten. Den forrige vel og merke...

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .