Gå til hovedinnhold

Sterk regjering!

Da er det bare å gratulere landet og Statsminister Jens Stoltenberg med en ny og sterk regjering. Verden er fortsatt i finanskrise og landet skal loses gjennom urent farvann framover, det krever stødig mannskap. Derfor er det betryggende at regjeringen får erfarne statsråder.

Selv er jeg spesielt godt fornøyd med Trond Giske som ny Næringsminister. Jeg mener likevel det er en tabbe for landet og SV at ikke vitenskap (høyere utdanning+forskning) flyttes over til Næringsdepartementet. Denne politikkporteføljen burde ha blitt sett i sammenheng av hensyn til verdiskaping, innovasjon og teknologiutvikling. Ellers tror jeg Kristin Halvorsen vil få like store utfordringer med å håndtere hele porteføljen fra barnehagene til forskningen som Øystein Djupedal fikk i Kunnskapsdepartementet, og den gangen styrte de tilogmed Finans. Mitt tips er at iløpet av fireårs perioden vil de angre dette.

Ellers er det stødig med Anne-Grete Strøm Erichsen som Helseminister og Grete Faremo som Forsvarsminister. Skjevfordelingen mellom helseregionene er rettet opp, men det er uansett trygt å ha en Helseminister som ikke sogner til Helse Sør-Øst.

Sigbjørn Johnsen som Finansminister er først og fremst trygt i den tiden vi går inn i. Vi trenger en stødig Finansminister som kan å kommunisere godt og folkelig. Det kan Johnsen.

Lisbeth Berg-Hansen som Fiskeriminister er også et særdeles godt valg. Hun har bred erfaring både fra oppdrettsnæringen, organisasjonslivet og politikken. Det lover godt.

Ellers så er Rigmor Aasrud en god og erfaren politiker som jeg har hatt en del å gjøre med blant annet som Statssekretær i Helsedepartementet. Hun kommer til å gjøre en god jobb i regjeringen.

Hanne Bjurstrøm kjenner jeg ikke til, men det skal bli spennende å følge henne i et viktig departement.

Karl Eirik Schjøtt Pedersen som Samordningsminister er et fornuftig grep som burde ha vært gjort før. Og Anniken Huitfeldt som Kulturminister er også et trygt valg.

Ellers er jeg svært godt fornøyd med Liv Signe Navarsete som ny Kommunalminister. Hun er dyktig og det er viktig at "Innenriksdepartementet" styres av en av partilederne for å gi det mest mulig tyngde.

Kommentarer

Anonym sa…
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) som nå har vert statssekretør og stabssjef ved Statsministerens kontor under Jens Stoltenberg og vil med dette få utvidet mandat som samordningsminister, og vi vil da i praksis få TO STATSMINISTERE .For samordningsminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) vil da kunne også styre og få full kontroll med en sprikende stortingsgruppen og samorne og kontroll og ansvar for statsrådene med sin nye ministerpost. I tillegg vil ha og overta mange av Statsminister Jens Stoltenberg funksjoner.
Håkon sa…
To spørsmål, ToreO.

Hvorfor er det bra med Giske som næringsminister ? Har han noen gang jobbet ? Vet han noe som helst om næringsliv ? (Bortsett fra Kvartfestivalen ?)

Og hva er en Samhandlingsminsiter ?
Anonym sa…
Sprekt av deg å si at du er spesielt fornøyd med Giske. Det er vel en av dine nærmeste venner?
SÅ MANGE KJERRINGER ? ? ?
Detta blir bare rot.
Anonym sa…
Det er jo absolutt et argument at Giske har null erfaring fra det virkelige liv...
Anonym sa…
Norge vil i praksis få TO STATSMINISTERE -

Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) som nå har vert statssekretør og stabssjef ved Statsministerens kontor under Jens Stoltenberg og vil med dette få utvidet mandat som samordningsminister, og vi vil da i praksis få TO STATSMINISTERE .For samordningsminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap) vil da kunne også styre og få full kontroll med en sprikende stortingsgruppen og samorne og kontroll og ansvar for statsrådene med sin nye ministerpost. I tillegg vil han og overta mange av Statsminister Jens Stoltenberg funksjoner


Den stadige utskifting av statsrådane fører til Stoltenberg må ha en som styrer her heime når Jens Stoltenberg blir som før meir i utlandet en heime , og statsminister to blir og passer på at statsråd flokken ikkje kjem bort.
Håkon sa…
Hva ER en samordningsminister ?
Trenger vi en minister for å samordne APs stortingsgruppe ?
Geirmund Lykke sa…
Nå har du blingset kraftig, Tore. Siden Øystein Djupedal forskrev seg, og gikk ut av regjeringa, har det jo vært to SV-statsråder innen feltet. Både Solhjell og Tora Aasland.
Siden forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland skal fortsette, er det ikke grunnlag for kritikken av omfanget til Kristin Halvorsens department.
En annen sak er hvorvidt Aasland har skapt gode resultater.
Det jeg ikke forstår, er hvorfor SV tviholder på et sammnslått miljø- og bistandsdepartement, mens saksområdet forsterkes med en klimaminister ut året. Klima- og andre miljøspørsmål burde nå fått en dedikert minister på heltid!
Giske er en god venn, men også en av de statsrådene som har levert mest og best. Det lover bra for næringslivet.

Geirmund: SV er opptatt av å se Kunnskapsdep som ett dep ("sammenheng gjennom hele løpet fra barnehage til høyere utdanning"). Det betyr at øverste statsråd i dep må prioritere innen porteføljen når statsbudsjettet kommer. Det gjelder nå, som det gjaldt for Djupedal.

Så håper jeg intenst at Kristin Halvorsens tyngde drar mer penger til FoU, men jeg tror det blir tungt.

Forøvrig er Tora Aasland en god minister for Forskning og Høyere utdanning, men hun får for lite penger.
Håkon sa…
Uff da.
Jeg skjønner han er din venn, men da er det kanskje grunn til å kommentere lite.
Jeg mener, så du Kirkens yttrigner om å få en ny minister ? Jeg har aldri hørt dem sånn før, jeg.
Og det er å levere mest og best.

Joa, det var bedre enn Brustad osv - men av alle ? Det er nesten litt leit.

Giske er i en regjering som ikke vil at folk skal lykkes i næringslivet. Da blir de jo rike og da øker forskjellene i samfunnet, noe som regjeringen skal bekjempe.
Næringsminister trengs ikke når man vil bekjempe næring.
Regjeringen VET at foruesskatt svekker små og svake bedrifter. Men vil ikke gjøre noe med det. Å svekke de svake er en bevisst politikk. Vi trenger ikke noen minister for dette.
Regjerignen VET at arveavgift gjør at de små må selge deler eller hele bedrifter ved arveoppgjør. Og de kan bare kjøpes av en gruppe - de som har penger.
Så regjeringen har en bevisst politikk på at de rike skal overta og bli rikere og de små skal ut.

Vi trenger ikke noen minister for dette.
Og vi trenger i allefall ikke noen minister som aldri før har så mye som sitti i kassa på Kiwi!
Dette er værre enn da Odd Einar Dørum ( uten sertifikat ) ble samferdselsminister. For en samferdselsminster har også ansvar for tog og fly som jeg tror Odd Einar hadde vært borti.
Men Trond kan IKKE NOE om dette.

Og da kommer vi til å få mer symbolsaker av regjeringen. Mer hyling mot de som får til ting og mer av det å jage dem ut.
Vekk med dem - slipper vi å ha næring.

Hadde vi bare sluppet næringspolitikere også.....
Anonym sa…
Odd Einar hadde vel ikke vært så mye borti fly, for han hadde vel flyskrekk.

Bortsett fra det var han en meget god minister. Det er heller ikke sånn at man må ha direkte erfaring/utdanning om det feltet man skal bekle som statsråd. Finnes mange justisministere som ikke er jurister, og vi har nettopp hatt en forsvarsminister som ikke var militært utdannet.
Snorre Valen sa…
Tore, her roter du.

"Forøvrig er Tora Aasland en god minister for Forskning og Høyere utdanning, men hun får for lite penger."

Om det er Toras evne til å vriste penger ut av finansdepartement og SMK som er problemet, kan vel Ap fikse det? : )

Ut i fra det du skriver må du vel mene at:

1. Barnehagene bør ut av kunnskapsdepartementet

eller

2. At forskning og høyere utdanning ikke hører hjemme i kunnskapsdepartementet

Hvilken skal i så fall ut?

At det blir mer penger til forskning om det legges under et annet departement, er et pussig utgangspunkt for organisering av departmentene. Jeg tviler på at du er villig tl å ta konsekvensene av denne logikken til andre departement med varierte ansvarsområder. Betyr en satsning på statlig IT-politikk nå en utarming av kirka? ; )
Enig i det du sier om SV/Kristin/Finans.

Ellers er jeg rett og slett entusiastisk til at Grete og Sigbjørn er tilbake.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .