Har vært på debatt med lobbyfirmaet "Bevar Hardanger AS", som eies av næringslivsmannen Johan Fredrik Odfjell - på Politisk kvarter (hør her: Politisk kvarter 31. januar 2011).
Bakgrunnen for debatten var et oppslag i VG på søndag, hvor jeg uttalte meg om de som har kjempet igjennom en diger bru med brospenn lengre enn Golden Gate og brotårn over 200 meter høye, samtidig som de protesterer høylytt mot nye kraftlinjer som frakter fornybar og miljøvennlig kraft. For meg virker protesten om Mijømastene noe søkt så lenge man aksepterer ei Monsterbro over samme fjorden. På bildet over (kilde: Hardangerfolk), vises tunnelåpningen, byggingen av det ene brotårnet, samt kraftlinjen som henger over fjorden (det henger nemlig linjer over Hardangerfjorden idag, uten at turistene har boikottet fjorden av den grunn). Ser du linja? Ser du tunnelåpningen og brotårnet?
Statnett har dokumentert godt at kraftsituasjonen i Bergen er kritisk. Spesielt er det fare for utfall (at det går i mørkt) vinterstid. Det er dårlig med magasinkapasitet, og om noen av de andre linjene som forsyner området faller ut kan det ta dager før strømmen er tilbake. Dessuten var det nesten 2000 timer med kritisk anstrengt nett i området i 2010. Dette innebærer at toppkapasiteten i nettet presses til det ytterste og øker faren for utfall. Les notatet fra Statnett her: Vurdering av behov for Sima-Samnanger.
Jeg skal egentlig ikke blande meg oppi om Bergen vil gamble på at lobbyfirmaet "Bevar Hardanger AS" har mer peiling på strømsikkerhet og -forsyning enn Statnett, de får selv velge. Mitt anliggende er at angrepet på Miljømastene for fornybar energi smitter over på planene om å bytte ut dagens luftspenn over Stor- og Hjørundfjorden på Nordvestlandet. Også der kommer kravet om sjøkabel stormende. Helt meningsløst siden dagens linjer over fjordene blir hengende selv om man legger sjøkabel, slik at sjøkabel kun vil forsinke og fordyre nødvendig kraftforsyning til Midt-Norge, samtidig som det representerer et ytterligere naturinngrep. Har utdypet dette her: Monsterbløffen om kraftledninger
Det blir dyrt og forsinket også i Hardanger (VG). Hardangerfjorden er dessuten 850 meter dyp, og sjøkabelen skal ned dette stupet, enkelte plasser er det overheng og flere plasser stor fare for ras, slik at beredskapen for Bergen ikke blir særlig bedre, og et evt sjøkabelbrudd kan ta måneder å fikse. Men regninga blir stor, og den kommer til alle oss andre i landet på nettleia. Jeg vil ikke betale.
Her i Midt-Norge ønsker vi oss at Statnett plukker ned de gamle linjene som henger over Stor- og Hjørundfjorden på Nordvestlandet, og erstatter dem med nye linjer og luftspenn med større kapasitet. De vil vises mindre i terrenget og de vil forsyne Midt-Norge med nødvendig, miljøvennlig og fornybar kraft.
Også vi vil satse kraftig på energiøkonomisering (2 TWh på 3 år), men vi innser at mye av ENØK-satsingen vil gå med til å dekke økt kraftbehov i vår kraftforedlende industri, til å erstatte oljefyrer, samt dempe veksten i kraftforbruket. Dette er viktig og vi jobber også med å bli pilotregion for Smartnett, men vi vil uansett trenge nye ledninger for å distribuere kraften inn og ut av regionen. Se her: Krav om kraftløsning for Midt-Norge
Norge har gjennom de grønne sertifikatene forpliktet seg til å produsere 13 TWh ny, fornybar kraft. Denne kraften vil komme fra småkraftverk og vindmøller. Denne kraften må også distribueres. Derfor trenger vi mer kapasitet i linjenettet. Derfor trenger vi nye Miljømaster.
Mer om kraft i VG.
Forøvrig anbefaler jeg denne bloggposten fra Vox Populi: Monstrene i Hardanger
Oppdatert 1. februar: Nå sier utvalgene som har vurdert sjøkabel at den vil bli 3,4 mrd kr dyrere og vil ta 5 år lenger tid å bygge. Jeg håper bergenserne satser på ENØK, det er det viktigste virkemiddelet vi har for å løse energiutfordringen, men jeg tror det blir vel optimistisk å håpe at det løser effektproblemene tidsnok (VG).
Kommentarer
Jeg har enda ikke fått noen av min innlegg publisert på bloggen hans, fordi jeg er kritisk til endel av det han skriver
Det hender imidlertid at kommentarer blir stoppet i spamfilter. Det har din siste kommentar gjort, men den er nå frigitt.
Hvis du ser godt etter på min blogg ligger det mange kritiske kommentarer der, inkludert den du la inn på et annet innlegg også.
Som nevnt sletter jeg ikke andre kommentarer enn de som strider mot norsk lov eller er direkte personangrep.
Jeg har imidlertid vurdert å stenge for anonyme kommentarer, da jeg synes folk bør ha guts nok til å stå frem med synspunktene sine. Men jeg avventer det.
Knut Johannessen - Vox populi
Troll feltet har fått nye strømkabler for å kunne ha tilstrekkelig og stabil elektrisk kraft slik at europeiske gassforbrukere har en stabil og garantert leveranse til enhver tid. Og slik at gassen kan brukes til å produsere kraft som i neste omgang kan sendes tilbake til Norge på strømnettet. Forbruket har økt, og nå må det bygges nye kraftlinjer for å kunne transportere strømmen. Det er ikke nok med det, for i plan for utbygging og drift kommer det nå krav til å dokumentere en utbygging ved hjelp av elektrisk kraft. Høres flott ut? Men kan noen fortelle meg hva som er den store miljøgevinsten ved å bygge monstermaster, sende gass til Europa, for så å motta elektrisk kraft tilbake produsert på gass, kull eller atomenergi?
Grane er nettopp satt i drift, Troll og Grane har et forbruk tilnærmet halve Bergenhalvøens. Skulle Snorre feltet bygges ut med elektrisk kraft ville det øke behovet med 170 MWH, hvilket utgjør at de kommer inn som Norges tredje største forbruker!
Opp med øynene deres, folkens - dere blir forledet til å tro, dere blir rundlurt av energiministeren og hele kobbelet der inne...
Til anonym 2: Fantastisk innlegg. Helt sant! :)
Om jeg har fotografert en stolpe så er det kun etter manglende observasjoner i forkant disse er med på et bilde.. Men om sosialdemokrater ikke ser forskjellen på stor ingeniørkunst og manglende vilje til å velge et durere fremfor billig skrot.. så er det heller ikke første gangen at vi ser det...
Størsteparten av traseen går godt godt inne på fjellet som andre steder i landet. Ser ikke noen grunn til at Hardanger skal særbehandles i forhold til tilsvarende linjer i Ryfylket/Suldal, Midt-Norge, Finnmark mm. Oljeproduksjonen er på vei nedover og gassproduksjonen er på platå og vil bli redusert etter 2020. Vi må med andre ord begynne å forberede oss på tiden etter oljealderen, og da skal det være veldig tungtveiene grunner for å bruke milliardbeløp på kabel i bakken....
Og Hardangerbrua sine store betongsøyler er ikke akkurat vakre, men broa er noe som kommer folket i Hardanger til nytte, mens kablene skal bidra inn til regionens behov (inkl. oljevirksomhetene som gir inntekter til hele nasjonen).
http://www.statnett.no/Documents/Prosjekter/Sima%20-%20Samnanger/Dokumentliste/Byggefasen/Grunneierinformasjon,%20program,%20Samnanger%20-%20Kvam.pdf
http://www.statnett.no/no/Prosjekter/
Dei fleste må vel sjå at ei flott bru som strekk seg eit lite stykke over fjorden, er ei heilt anna sak enn nokre svære og stygge master som blir heilt malplassert i den flotte naturen vår.
Familien min har sjølv ei støl som har lagt heilt fantastisk til i vill og urørt natur. Sauer har beita der i over 60 år. Det kryr av reinsdyr og andre flotte skapningar der. No skal mastene gjere det til ein ny stad. Og stølen vår er ikkje aleine om dette. Men hei, kven bryr seg vel om vakre skatter i naturen?
Dropp 9 mil strømvei med 50 meters bredde. Legg istedet sjøkabel, og oppgrader 45 mil vestlandsvei til vanlig rassikret 2-feltsvei med gang og sykkelsti!
*Vestlandet til tjeneste for Norge! Norge til tjeneste for Vestlandet!*
1: Brue er feilplassert, den vert eit styggt sår i naturen og er dessuta for låg til dei nye cruiseskipa som vil inn til Eidfjord.
2: Det er for liten trafikk på denne strekninga til at den vil betale seg ned så fort som offisielle utrekningar vil ha det til. Prisen på brua kunne ha skaffa nesten 2-feltsveg, med rassikring og gang/sykkelsti, igjøno heile fjorden, hadde litt godvilje vorten lagt til.
3: Lokale politikara har alltid vore "sengevenner" med gamle næringstopper i fjorden, sidan mange av dei er som oftast ein av dei og. Brue er ingenting anna enn nokre personers våte drøm om å få namna sine skrivne inn i historia, men i mine auge burde brua vorten gitt æren til mannen som tragisk mista livet sitt første veko inn i arbeidet med brue.
Til slutt vil eg sei at om monstermastane og "trangen" til ny strømføring til Bergen er meget overdrevet(er tross alt oljeplattformane som skal ha strømmen), men som vanleg vert menig-mann overhøyrt, pluss for politikara hjelpe det jo alltid med den fantastisk flotte korte hukommelsen til det norske folk, som gløyme kva som skjedde etter 3 sekund. Nok av historiske godbiter til slike eksempler. Men så lenge Norge vert styrt frå Oslo, vil lokale norske interesser aldri verta teken til høyring, samma om da er borgerleg eller sosialistisk styre. Dessutan, opposisjonen på Stortinget vil så klart alltid stilla seg imot den sittande regjeringa, og sanker slik kortsiktige poeng der og då.
Set forresten i London og skriv dette innlegget for øyeblikket, her har synspunkta til overordna, kollegaer/venner og bekjente vore bestyrtelse over både bru prosjektet og no den komande luftlinja som vil komma opp.
Må desverre halda meg anonym sidan eg jobba i reiselivsnæringa.
Nå er det allerede linjeføringer over selve hardangerfjorden allerede. Mauranger-Simnanger
Ja - lokale fergekaier og lokale innslag i fjorder er desidert vakrere en betongkolosser.
ToreO.
Flott holdning. Denne viser at regjeringen hadde rett i utgangspunktet og at det var unødig å sette ned 4 utvalg.
Men - når det først ble kaos er det godt å se at noe godt kom ut av det.
Ikke bare på denne strekninghen, men over alt, da de tilhører vegnettet.
Bare se på Sverige (med 3000 milliarder kr. i underskudd)