Gå til hovedinnhold

Nyhavna i Trondheim for framtida

Trondheim Arbeiderparti behandler saken om utvikling av framtidas godsterminal for Trøndelag, framtidas havn og framtidig byutvikling i Trondheim. Uttalelsen som ble enstemmig vedtatt finnes under presentasjonen.

Jeg hadde innledning om Nyhavna i et regionalt perspektiv. Du finner presentasjonen jeg brukte her:


En bydel for fremtiden

Arbeid til alle har alltid vært jobb nummer en for Arbeiderpartiet. Den betydelige befolkningsveksten Trondheim vil oppleve i årene som kommer, betyr at vi må ta nye grep for å legge til rette for både flere arbeidsplasser og boliger.

Arbeiderpartiet mener den beste måten å sikre dagens industriarbeidsplasser på, er å sørge for langsiktighet, forutsigbarhet og gode rammevilkår. Nyhavna er et område som er under press. Slik vil det fortsette å være. Målet er å få rett virksomhet på rett plass for å nå våre miljøpolitiske, næringspolitiske og arealpolitiske mål. Da må arbeidsintensiv næring ha sentrale arealer og arealkrevende virksomheter legges utenfor pressområder.

Trondheimsregionen står foran viktige valg for godstransporten. Det er mulig å velge et nytt logistikknutepunkt for Trondheimsregionen som åpner for gode samlede løsninger for jernbane, havn, vei og lufttransport. Dette er en unik mulighet for å sikre framtidsretta løsninger for miljø og godshåndtering i vår region. Dette valget åpner også for spennende muligheter til å skape innovasjonsbydelen Nyhavna.

Trondheim Arbeiderparti ønsker å lede an i debatten om områdets fremtid. Når Nyhavna frigjøres til andre formål enn tradisjonell industri, lager og havne -virksomhet, vil vi kunne skape en av Europas mest spennende kunnskaps og nyskapings bydeler. Nyhavna vil med sine 300 mål kunne bli en miljøvennlig og lett tilgjengelig bydel med nye arbeidsplasser, friområder, kulturliv og havneaktivitet. I deler av området kan det også åpnes for boliger av ulike typer og størrelser. De mest naturlige områdene å se på for dette vil være inn mot dagens byområde. Ikke minst bør muligheten for sosial boligbygging vurderes.

Det er mange viktige bedrifter i Nyhavna i dag som Arbeiderpartiet er opptatt av å gi gode vekst og utviklingsmuligheter. Vi vil derfor arbeide for ny lokalisering med bedre utvidelsesmuligheter i alternative næringsarealer eller i tilknytning til ny havn. Alle skal tilbys gode alternativer som trygger arbeidsplassenes videre drift. En rekke virksomheter er fortsatt riktig å viktig har sin plass i Nyhavna, som en del av den framtidige innovasjonsbydelen. Vi ønsker å forene gode håndtverks- og fagarbeidertradisjoner med utvikling og teknologi for å skape framtidas arbeidsplasser.

Trondheim vokser med nær 3000 innbyggere i året, og vil i 2030 ha passert 220.000 innbyggere. Vår viktigste utviklingsdrivkraft er kunnskaps og forskningsmiljøene i byen. Det er viktig at vi legger opp til en prosess der Nyhavna blir Trondheims nye innovasjonsbydel, der virksomheter får rom til å utvikle seg, der ulike næringsklynger kan etableres og der kunnskap, forskning og næring for godt spillerom.

Nærhet til sjøen er også tilgang til energi. Nyhavna har i dag landets eneste miljønøytrale småbåtslipp. Ambisjonene om å gjøre byens kunnskap om miljø til en naturlig ambisjon og del av byens næringsutvikling kan virkeliggjøres i Nyhavna. Kulturbunker Dora og nærheten til Lademoen gjør at Nyhavna kan bli en fantastisk bydel for nyskapende kultur. Det kan legges opp til en variert boligbygging f.eks i forlengelsen av byen fra Strandveiparken. Mulighetene og ideene er mange, men for å sikre et best mulig resultat er det behov for en helhetlig plan gjennom kommunedelplanarbeidet som er i gangsatt.

Trondheim har med Cicignons og Sverre Pedersens byplaner en stolt tradisjon for byplanlegging, noe som har gitt oss en rekke byrom med spennende kvaliteter. Denne tradisjonen må vi ta med oss når det nå utarbeides en helhetlig plan for Nyhavna. Samtidig skal vi løfte blikket og hente inspirasjon utenfra. Flere byer i Europa har de siste tiårene laget nye logistikknutepunkt utenfor sentrale byområder og skapt nye, levende bydeler ut av sine gamle havneområder. Et helhetlig grep er også mulig fordi det er fellesskapet som disponerer områdene og som derfor kan legge premissene for utviklingen, og ikke ensidige næringsinteresser. Arbeiderpartiet vil derfor være i førersete for å legge rammene for en langsiktig utvikling som legger til rette for nye arbeidsplasser og en byutvikling som er fremtidsrettet.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...