Gå til hovedinnhold

Summum jus, summa injuria. La Maria Amelie bli unntaket som bekrefter regelen

Lagmannsretten slutter seg til tingrettens kritikk av politimyndighetens manglende aktivitet med hensyn til å følge opp at fremstilte etterkom vedtaket om utreise. Hun har tatt sin utdannelse her i landet og må således ha etterlatt seg spor om at hun var her.

Summum jus, summa injuria er et av Ciceros mest berømte sitater (Om pliktene, 1.33). Oversatt til norsk er betydningen noe à la: Den største rett, kan skape den største urettferdighet. Med andre ord at om man tolker lovens bokstav for strengt, kan man komme i skade for å krenke lovens ånd. Det er jo nettopp derfor vi har billighetsbegrepet i norsk rett. Altså det at en domstol ikke bare skal avgjøre saken etter den strenge rett, men også etter fritt skjønn ta hensyn til hva som etter de særlige omstendigheter vil være rimelig eller hensiktsmessig. Ofte henviser loven selv til at avgjørelsen skal treffes etter billighet. (SNL)

Jeg tror det er bred oppslutning om en streng og restriktiv asylpolitikk i Norge. Norge alene kan ikke løse verdens flyktningeproblemer, og vi må være bevisste på at de vi slipper inn i landet vårt er de som har behov for beskyttelse. Derfor har jeg også støttet regjeringens innstramminger de siste årene. Det har etter min mening vært nødvendig, selv om retorikken har vært unødig krenkende innimellom (Klassekampen).

Men oppslutningen om en streng og restriktiv asylpolitikk forutsetter også at den er rettferdig. Det må den være på to måter; den første er at det må være likebehandling av like saker, den andre er at det må kunne tas menneskelige hensyn i særlige tilfeller. Det åpner da også både loven og forskriftene opp for (Lovdata).

Det jeg har reagert på i saken om Maria Amelie, er mangelen rettferdighet ifht det andre punktet. Jeg mener det er helt urimelig å forvente og forlange at en 18 åring alene skal forlate skolebenken på videregående, alle sine venner og hele sitt nettverk - for å reise tilbake til et land hun ble fraktet ifra av sine foreldre som 12 åring. Det er nettopp denne rimelighetsbetraktningen jeg mener mangler i denne saken. Hun har vært brakt opp i en form for tvangssituasjon av sine foreldre (Klassekampen). Det blir for meg urimelig at hun skal belastes dette når hennes sak blir vurdert. I avslaget legges det nemlig vekt på hennes ulovlige opphold, slik at det ikke samlet sett gir grunnlag for å gi henne opphold på grunn av særlig tilknytning til riket.

Jeg håper intenst denne saken får sin avklaring snart, både til beste for Maria Amelie, de andre papirløse som befinner seg i noenlunde like situasjoner som henne, men også for norsk innvandringspolitikk. Jeg tror fortsatt på en restriktiv innvandringspolitikk, men jeg tror også at den ikke må utelukke gode løsninger på slike saker som vi har sett de siste dagene. Vi trenger bred oppslutning om en streng og restriktiv innvandringspolitikk, men om den ikke kan romme gode løsninger på enkelttilfeller à la Maria Amelie, mister den også sin legitimitet.

La Maria Amelies situasjon bli unntaket som bekrefter regelen. Om dagens forskrifter og praksis utelukker en slik mulighet (noe jeg tviler på), kan det sannsynligvis gjøres gjennom en ny forskrift til §38 i Utlendingsloven. (Forøvrig sier vel Dr. juris Vigdis Vevstad dette mye bedre enn meg på NRK Kveldsnytt (første sak). Se her.) Det vil ikke omfatte tusener på tusener av nye lykkejegere, eller nye papirløse, men det vil bringe en god porsjon menneskelighet inn i et nødvendig strengt regime. Den vil løse situasjonen for Maria Amelie og sikkert ganske mange andre som befinner seg i hennes sted. Og nettopp det siste er mer politikk enn jus.

Lex Amelie bør bli unntaket som bekrefter regelen om en restriktiv innvandringspolitikk.


Kommentarer

En MEGET god og reflektert kommentar. Tiltredes!
Arvid sa…
Jeg har lest mange blogger og kommentarer i sakens anledning, og dette er det beste jeg har sett så langt! Derfor enig med Torger!
rikssynser sa…
Men du ser vel det at Maria driver et politisk spill. Dersom dette kun var for å få bli i Norge, så ville hun gjort dette på annet vis.

Hun ønsker å endre reglene, og ved å bli arrestert så oppnår hun all den sympati, blest og publisitet hun trenger. I tillegg selger vel antakelig boka som "hakka møkk". Antakelig har hun fått det omtrent slik hun ville. Kanskje har hun "forregna" og kanskje ikke trodd at det skulle gå så langt.

Det som er helt sikkert er at UDI i alle fall ikke hadde regna med så mye "styr og bråk". Hadde de visst at det ble så "ille", så er jeg overbevist om at de hadde funnet en annen løsning enn å kaste henne ut.
Anonym sa…
Jeg mener vi kan lære mye av Hellas på dette området.
For min del er jeg enig i at vi trenger regler og praksis som lar mennesker som Maria Amelie få opphold i Norge. Det står ikke øverst på min liste at hun bør kastes ut. Men jeg er sterk motstander av "unntak som bekrefter regelen" på dette politikkområdet. Det kan ikke en rettsstat holde seg med. Endrer vi regler og praksis må det være et bevisst politisk valg, der også konsekvensene av endringen er belyst.

Vi har for øvrig mye å takke Cicero for, men politisk var han kjent for å være en værhane. Et dårlig forbilde i denne saken, spør du meg.
Alle regler har unntak, Tom. Det er et bærende prinsipp i rettsstaten. Maria Amelie har gjennom boka si, og ved seg selv i denne saken, vist at den strenge loven (som jeg er for) i praksis ikke greier å håndtere mange av de papirløse på en god nok måte. De strenge lovene som jeg støtter på dette området, må slik alle andre av våre lover, gi rom for den typen utfordringer som Maria Amelie personofiserer for oss.
Vi endrer jo lover på denne måten til stadighet, det er politikk. Når lovene kræsjer med den virkeligheten vi ønsker oss, er det politikken som må endre dem. Uansett er avgjørelsen skjønnsbasert, og det synes som det holder å endre praksis, men om UNE ikke mener det - bør enten regjeringen hjelpe dem med en ny forskrift, eller så vil nok Stortinget gjøre det ved lov - før eller siden.
Forøvrig sier vel Dr. juris Vigdis Vevstad dette mye bedre enn meg på NRK Kveldsnytt (første sak). Se her.
René Sørensen sa…
Godt innleg du har kommet med! Det var også veldig godt å se rettens kjennelse i Maria Amelie Saken idag, punktene i kjennelser er riktige. Jeg håper hun får medhold i Høyesteretten også, fordi det er lissåvel myndighetene som svikter i det hun ikke har fått gjort noe med. Og komme med dette otte år etter som myndighet, det er litt sent og da mener jeg at det er staten eller ihvertfald de rette ansvarlige som må stå skolerett eller de må rett og slett bare svelge den potet og ikke jenta som til og med har blitt nesten mere norsk enn mange andre her. Å bare slenge tilfeldig om seg med begrepet “likhet for loven” er for så vidt greit men ingen løsning på det faktum at vårt land har en dårlig invandrer-lovgivning som ikke er hverken realistisk eller humanitær, hvis dette landet vil beholde sin “flotte status” som værende et land som er på forkant med menneskerettigheter, det forplikter (og da tenker jeg spesiellt på de som har kommert her som barn og har blitt mine landsmenn). Hvis det skal være slik trenger vi teoretisk en lov som tilsier at det skal være mulig også å kaste nordmenn ut av landet i tilfelde som bare bærer preg av bare det minste fusk. Det går selvfølgelig ikke an, men det er slik det er for alle som har kommet her som barn også siste biten av barndommen “teenagealdern” for det de årene “ungene” former seg mest, både kropslig og mentalt.
@Tore: Jeg er tilhenger av å endre lover og praksis på en ryddig måte når vi ser at dagens ordninger gir utilfredsstillende resultater (som i dette tilfellet). Jeg er motstander av å skape enda mer vilkårlighet i asylpolitikken.

http://tomsnakk.blogspot.com/2011/01/haplse-signaler-fra-helleland-og-hyre.html
Det siste er vi helt enige om, Tom. Men i denne saken er det vårt eget parti som er referanserammen min :-)
Anonym sa…
Man kan bli kvalm av at de øverste i regjeringen leter etter smutthull for at hun skal bli.

Leter man etter smutthull når det gjelder feks skatt og avgifter da er det uetisk om det kommer utalelser om at det er ikke slik loven er ment.

Denne bloggens innnhold er ikke holdbar for fem øre. Skulle man tatt menneskelige hensyn hele tiden så måtte man ihvertfall sluppet inn 1 milliard mennesker her til lands.

Få dama ut og så kan hun komme tilbake som profesjonell. Foreldrene hennes må ta mye skylda for det som har skjedd. De burde reise med hun og ikke skjule seg og fortsette å bryte loven. Denne familien respekterer ikke Norsk lov for fem øre.

Denne regjeringen og dens vannstyre håper jeg også snart må gå.
Anonym sa…
Så hun og hennes familie bryter norsk lov og må kastes ut. En som kan velge mellom å sulte i hjel eller stjele, er han kriminell om han velger å stjele?

Det er grenser for hvor streng loven kan være.

Hadde hun virkelig ikke vært i fare i Russland, hadde hun neppe valgt å leve i frykt for å bli kastet ut av Norge hver dag i 8 år.

Det jeg synes er merkelig, er at nå som vi har disse strenge lovene, finnes det asylsøkere som trosser dem alikevel. Hvis ikke det er et bevis på at dem virkelig er i fare til tross for hva UNE konkluderer med (de har aldri konkludert feil, har dem vel?), så vet ikke jeg.
Jeg er redd vi har gjort en stor urett overfor mange mennesker i nød og fare, uten å legge merke til det - vi, folkemengden. Hvordan de i UDI og UNE får sove om natta, skulle jeg gjerne visst.
Anonym sa…
Hvis hun skal bli unntaket som bekrefter regelen, da finnes det mange hundre andre mennesker her i Norge som burde få den samme muligheten som Maria Amelie. Det er mange barn som er født her av foreldre som har oppholdt seg ulovelig i mange år, men som blir utvist.

I Tønsberg Blad kan man lese om fire barn som er sendt ut, en tre måneder gammel jente, samt tre gutter på 5, 12 og 14 år. De siste to er født i Norge og siden familien har oppholdt seg her i syv år var de andre barna fem og syv da de kom hit. Her var det ingen som demonstrerte, her var politikerene og biskopen tause, her ble de satt på flyet sammen med moren og sent til Irak uten at noen brydde seg. Hvofor har disse barna ikke samme rett til å bli unntaket som bekrefter regelen slik som Maria Amelie? Skal ikke loven gi likhet for alle?
Anonym sa…
Er det virkelig bare statssekretær Pål K. Lønseth som er politisk edruelig i denne debatten?

Hvilket lovverk er det vi som borgere skal forholde oss til i et norm og regel oppløst samfunn?

Vi må ha i mente at det er de som skriker høyest som får viljen sin i dagens Norge!!!!

med vennlig hilsen
Dissux
Anonym sa…
I Marie Amelie-saken ødelegges igjen demokratiet ovenfra. Embetsverket makt må ses nøyere på. Det er embetsverket - ikke politikerne - som styrer politikken. Og dét er ikke demokratisk.
Anonym sa…
Skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk har synpati med denne jenta. Ho kom ulovlig, gjemte seg , jobba svart, tok en utdannelse hun ikke har rett til og så skriver hun em bok om hvor tøft det er å være ulovlig og papirløs....wtf?

hvis ho får lov til å bli ser jeg ihvertfall at ho burde bli straffet for svart arbeid og alle de andre ulovlige handlingene ho har begått.

Ho er ikke no annet enn en meget utspekulert tyv som ikke fortjener ett snev av den sympatien hun får.
Anonym sa…
Hvis det allerede bor 5000-20.000 illegale innvandrere her så har vi jo ikke lagt merke til det. Føler ikek at jeg har mindre pga dem og at de er en plage. Tror neppe vi legger merke til om de blir heller. Det blir jo flere skattebetalere. Gi dem amnesty NÅ! Og vær heller streng før de kommer hit.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .