Gå til hovedinnhold

Stortinget må berge jernbanen

Ingen - absolutt INGEN av partiene på Stortinget bør prøve å slå politisk mynt på kaoset i togtrafikken. Årsakene til uføret skyldes tiår med politisk kollaps ifht å satse på jernbane. At Jernbaneverket nå mangler folk og kompetanse til å iverksette alle nødvendige tiltak, samt benytte seg av de ekstra pengene de får, bør ikke komme som en overraskelse på noen.

Verst var Bondevik-regjeringen, men også andre regjeringer har sviktet. Heldigvis er det nå flertall for mer penger til jernbane, men det er ikke nok, eller aller mest - det er ikke tidsnok. Jernbaneverket må få anledning til å låne penger, slik at de slipper å vente til 2019 med å få penger til å ta de siste grepene som er planlagt i Nasjonal Transportplan. Slik gjør de det i Sverige.

Det bør ALLE på Stortinget kunne enes om, før det er for sent.

Se mer:

Kommentarer

Anonym sa…
Det er greit at stortinget må redde jernbanen.Men dersom alle som har fulgt med en stund,tenker tilbake hvem som regjerte landet og sa opp mesteparten av de som kunn og hadde kompetanse til å drive med vedlikehold av jernbanen her til lands,så var det en borgerlig regjering.I ettertid så har de som ble oppsagt og fikk sluttpakke blitt leid inn til det mangedoble av det de hadde i lønn .Det er dårlig økonomi og det går av de pengene som skal gå til å drive idag.Det er også mangel på folk som kan faget sitt.Nei,det er greit å skylde på de som driver idag,men det er flere som må tenke på hva de har vert med på opp gjennom tidene.
Fredrik sa…
Den eneste infrastrukturen som ikke faller fra hverandre i dette landet er telefonnettet som er privat og ikke offentlig.
Anonym sa…
Helt riktig det du skriver anonym. Høsten 2004 kom Bondevik regjeringen med forslag om å privatisere store deler av Jernbaneverket. Over 1000 stillinger innen drift og vedlikehold skulle kuttes i løpet av noen år. Begrunnelsen var at disse ville gå over til private firmaer og etablere et marked av leverandører som konkurerte om anbud. I 2005 kom tiltakene igang. Flere enn forventet takket ja, og 80 prosent av disse gikk over til andre bransjer og vekk fra jerbanerelatert virksomhet. Og det er vel hovedproblemet til jernbaneverket idag også,skrikende behov for fagfolk til å vedlikeholde.Hilsen en med 30 års fartstid i jernbanen...
Anonym sa…
"Verst var Bondevikregjeringen". Hvor lenge satt den regjeringen paa tinget? Det er begrenset hvor mye en regjering faar gjennomfoert i en stortingsperiode. Saa vidt jeg ser saa hadde de faktisk baller til aa proeve aa gjennomfoere en fremtidsrettet loesning, noe som fort ble kuppet da vi fikk en annen regjering med andre intensjoner paa tinget.
Anonym sa…
De satt da vist lenge nok for å få skakkkjørt Jernbaneverket. Deres politikk sliter de med ennå, for de mangler mange fagfolk ennå.Det er ikke bare ut på "gata" å hente fagfolk.Jernbanen er et lite miljø. Du kan f.eks ikke bestille en elektriker for å reparere signalanlegget. Her er det spisskompetanse og mye erfaring som skal til.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...