Gå til hovedinnhold

FrP vil ha mer, ikke mindre bompenger, Per

Per Sandberg tordner(!) visstnok mot undertegnede i Dagbladet søndag. Bakgrunnen er at Dagbladet dokumenterer at ingen er mer ivrige på å bruke bompenger til å finansiere veg enn FrPs lokalpolitikere.

Sandberg, som tidligere reiste rundt som leder av Stortingets Transportkomité og oppfordret kommunene i Norge til å innføre bompenger, mener jeg er latterlig som påpeker bløffen og dobbeltspillet FrP bedriver.

Sannheten er, som Dagbladet, Aftenposten og en rekke aviser i Norge idag skriver; ingen lokalpolitikere er mer gira på bompenger enn FrP. Det finnes unntak, som i Karmøy - men det er unntakene.

Sandberg sier i Dagbladet at FrP stemmer nei i Stortinget til søknadene fra sine egne lokalpolitikere. Det gjør jo forøvrig det hele litt mer komisk, men det unndrar ikke det faktum at det er FrP som står bak Norgeshistoriens største bompengeprosjekt i Oslo. At det er FrP som bygger ny bru med bompenger i Austevoll, at det er FrP som innfører bompenger i Os kommune og at det er FrP som nettopp stemte for søknad om nye bompenger i Askøy kommune, for å nevne noen eksempler.

Sanberg ble også avslørt sist valgkamp da han prøvde å late som om det ble mer vegbygging bare FrP kom til makta. Men om Sandberg får viljen sin på Stortinget og hans leke-nei til bompenger blir et virkelig nei - kommer FrPs påståtte vegsatsing til å ende med å bruke alle pengene til å finansiere bortfallet av alle bompengeinntektene FrPs lokalpolitikere har innført. Kombinert med alle skattelettelsene han også lover, blir det ikke ei eneste krone ekstra til ny veg.

Forslaget til FrPs landsmøte om å ekskludere alle lokalpolitikere som stemmer for bompenger, har Siv Jensen selvfølgelig stanset. Hun vet alt om dobbeltspillet. FrP kan ikke risikere at nærmest samtlige FrP-ordførere og lokalpolitikere i posisjon, blir ekskludert fra partiet. Derfor har hun stanset forslaget (VG).

Så får Sandberg tordne så mye han vil. Det hjelper ikke mot det faktum at han representerer Norges ivrigste bompengeparti, FrP.

Kommentarer

Her i Troms har Frp-ordførerne vunnet flere lolalvalg på hovedbudskapet "Nei til eiendomsskatt!" - men likevel opprettholdes eiendomsskatten uforandret - eller så innfører Frp ny eiendomsskatt.

Men i Bardu, der de ikke har eiendomsskatt på privatboliger (de rødgrønne alene har sikret nei-flertall) der mobiliserer Frp-politikerne til "folkebevegelse" mot eiendomsskatt på privatboliger.

Jeg undres hvilken planet disse Frp-politikerne kommer fra?
Anonym sa…
Her vises det særs lite kunnskap om FRPs politikk. Jeg er langt ifra en FRPer, men synker allikavell ikke ned på det nivået.

Det er jo direkte løgn det du kommer med!
Skjerpings!
Anonym sa…
Her vises det særs lite kunnskap om FRPs politikk. Jeg er langt ifra en FRPer, men synker allikavell ikke ned på det nivået.

Det er jo direkte løgn det du kommer med!
Skjerpings!
Håkon sa…
Det er idioti å sammenligne lokalsaker med hva partiet står for sentralt.

At AP ledet regjering gjør at veier ikke blir bygget om de ikke får bom - det skal nå liksom FRP stå til rett for ?

Lavmål!

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...