Gå til hovedinnhold

To store utfordringer for Statoil

Statoil og oljebransjen kjemper en innbitt kamp for å få åpnet Lofoten og Vesterålen for olje- og gassproduksjon. Selv er jeg skeptisk, men åpen nok til å mene at Arbeiderpartiets linje om å innhente mer kunnskap om områdene er riktig strategi. Så får vi være åpen om at når konsekvensutredning og analyser av mulige forekomster foreligger, blir dette en avveining av naturens sårbarhet i området.

Jeg er nokså sikker på at oljeselskapene vil sørge for en bedre oljevernberedskap enn det som finnes idag (det passerer litt av hvert av skip uten tilstrekkelig beredskap idag). Det har de vist i andre sammenhenger, men det er også andre utfordringer som må løses. Kanskje kan mye risiko dempes ved å bore fra land og ned under den smale sokkelen, slik feks BP gjør fra en øy utenfor Storbrittania. Derfor er jeg for å innhente mer kunnskap før konklusjon.

Føre var-prinsippet må uansett gjelde når beslutning skal gjøres.

En annen sak er at flere selskaper enn Statoil og Shell må vise at de flytter landaktivitet nordover i takt med feltutbygginger. Det vil bli svært tungt å få støtte fra lokalbefolkning og fylker langs Norskehavet om hovedaktiviteten knyttet til feltene blir liggende igjen på Vestlandet.

Første utfordring
Imidlertid er det to store utfordringer for Statoil som nå stiger mot himmelen. Den ene er knyttet til selskapets miljøomdømme. I Canada pågår sannsynligvis det største naturinngrepet i verden idag - nemlig utvinning av oljesand. Nederst kan du se en liten film om Canadas oljesandproduksjon. Anbefaler og siden til filmen Petropolis. Det hele er nokså skremmende.

Jeg er sikker på at Statoil vil utvinne oljesand på en mer miljøvennlig måte enn det gjøres idag. Statoil kommer til å bruke mindre energi (hver dag brukes gass tilsvarende forbruket til 6 milloner husstander til å utvinne oljesand), mindre vann (3 fat vann brukes for å utvinne 1 fat olje) og at Statoil vil rense vannet for miljøgifter etter bruk (Statoil animasjon). Men det er nokså umulig å se for seg at selve naturinngrepet blir skånsomt, og nettopp det utgjør en omdømmemessig risiko for Statoil, som neppe bidrar positivt på opinionen ifht å åpne LoVe for olje-/gassutvinning.

Andre utfordring
Andre utfordring for Statoil skal ikke jeg si så mye om, for Jens Ulltveit Moe beskriver det meget godt i en kronikk i Aftenposten. Riktignok er dette en utfordring som også strekker seg til resten av oljeselskapene, samt Norge som energinasjon. Det dreier seg selvfølgelig om skifergass, eller shale gas. Det finnes enorme forekomster av skifergass, og nå er det utviklet utvinningsmetoder som gjør det rimeligere å utvinne denne gassen. Dette forrykker hele det geopolitiske energibildet i verden. Tilgangen til enorme mengder skifergass gjør at gassprisen går ned, og at mange av de gassfeltene som er dyre å produsere - mister sin lønnsomhet. Mange frykter at Shtokman-feltet i realiteten er stanset, eller i beste fall utsatt på lang sikt (Aftenposten).

Det andre er at USA og store deler av Europa i større grad blir selvforsynt med gass, noe som forrykker markedsbalansen i favør av forbruker over produsent.

Se kort film om Canadas oljesandproduksjon her:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...