Gå til hovedinnhold

To store utfordringer for Statoil

Statoil og oljebransjen kjemper en innbitt kamp for å få åpnet Lofoten og Vesterålen for olje- og gassproduksjon. Selv er jeg skeptisk, men åpen nok til å mene at Arbeiderpartiets linje om å innhente mer kunnskap om områdene er riktig strategi. Så får vi være åpen om at når konsekvensutredning og analyser av mulige forekomster foreligger, blir dette en avveining av naturens sårbarhet i området.

Jeg er nokså sikker på at oljeselskapene vil sørge for en bedre oljevernberedskap enn det som finnes idag (det passerer litt av hvert av skip uten tilstrekkelig beredskap idag). Det har de vist i andre sammenhenger, men det er også andre utfordringer som må løses. Kanskje kan mye risiko dempes ved å bore fra land og ned under den smale sokkelen, slik feks BP gjør fra en øy utenfor Storbrittania. Derfor er jeg for å innhente mer kunnskap før konklusjon.

Føre var-prinsippet må uansett gjelde når beslutning skal gjøres.

En annen sak er at flere selskaper enn Statoil og Shell må vise at de flytter landaktivitet nordover i takt med feltutbygginger. Det vil bli svært tungt å få støtte fra lokalbefolkning og fylker langs Norskehavet om hovedaktiviteten knyttet til feltene blir liggende igjen på Vestlandet.

Første utfordring
Imidlertid er det to store utfordringer for Statoil som nå stiger mot himmelen. Den ene er knyttet til selskapets miljøomdømme. I Canada pågår sannsynligvis det største naturinngrepet i verden idag - nemlig utvinning av oljesand. Nederst kan du se en liten film om Canadas oljesandproduksjon. Anbefaler og siden til filmen Petropolis. Det hele er nokså skremmende.

Jeg er sikker på at Statoil vil utvinne oljesand på en mer miljøvennlig måte enn det gjøres idag. Statoil kommer til å bruke mindre energi (hver dag brukes gass tilsvarende forbruket til 6 milloner husstander til å utvinne oljesand), mindre vann (3 fat vann brukes for å utvinne 1 fat olje) og at Statoil vil rense vannet for miljøgifter etter bruk (Statoil animasjon). Men det er nokså umulig å se for seg at selve naturinngrepet blir skånsomt, og nettopp det utgjør en omdømmemessig risiko for Statoil, som neppe bidrar positivt på opinionen ifht å åpne LoVe for olje-/gassutvinning.

Andre utfordring
Andre utfordring for Statoil skal ikke jeg si så mye om, for Jens Ulltveit Moe beskriver det meget godt i en kronikk i Aftenposten. Riktignok er dette en utfordring som også strekker seg til resten av oljeselskapene, samt Norge som energinasjon. Det dreier seg selvfølgelig om skifergass, eller shale gas. Det finnes enorme forekomster av skifergass, og nå er det utviklet utvinningsmetoder som gjør det rimeligere å utvinne denne gassen. Dette forrykker hele det geopolitiske energibildet i verden. Tilgangen til enorme mengder skifergass gjør at gassprisen går ned, og at mange av de gassfeltene som er dyre å produsere - mister sin lønnsomhet. Mange frykter at Shtokman-feltet i realiteten er stanset, eller i beste fall utsatt på lang sikt (Aftenposten).

Det andre er at USA og store deler av Europa i større grad blir selvforsynt med gass, noe som forrykker markedsbalansen i favør av forbruker over produsent.

Se kort film om Canadas oljesandproduksjon her:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .