Gå til hovedinnhold

Politisk reklame - hva vi går glipp av?

Trond Giske sier nei til politisk reklame i TV (VG). Høyresiden hyler og skriker, og Høyres leder mener partiet selv kan bestemme hvilke forbud de skal følge i Norge (TV2), noe som i seg selv er interessant for rettstilstanden, uavhengig av hva man måtte mene om politisk reklame i TV. 
Selv har  jeg ikke så mange prinsippielle motforestillinger, bortsett fra at det vil gi organisasjoner og pressgrupper med store pengebøker større mulighet til å kjøpe seg kampanjer for å påvirke opinionen direkte eller indirekt siden TV reklame virker mye sterkere enn avisreklame.

Ellers går det jo an, som politisk junkie, å glede seg om det skulle bli lov til å lage TV-reklamer i Norge, selv om det er dyrt. Det store spørsmålet er jo hva vi har gått glipp av? Selv tror jeg gleden av å være med på å betale ivrige reklamebyråer store penger for å lage treffende reklamesnutter for Arbeiderpartiets eminente budskap, fort blir overskygget av faren for at det politiske sirkuset vi har blitt plaget med fra den rikspolitiske arenaen i Oslo den siste tiden - blir dratt videre inn i reklamesnutter på TV. Det kan jeg spare meg for.

Men det finnes mye moro der ute. Her er en fra Labour om Toryenes David Cameron - The Camelon:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...