Gå til hovedinnhold

Nei til radikal islamisme og høyreekstremisme - Ja til Ap!

Jeg er imot kriminalitet, undertrykkelse, sjikane og voldsbruk. Enten det skjer for å oppnå makt eller i navnet til en religion eller en ideologi. Defor fordømmer jeg radikal islamisme (hva nå det er) og høyreekstremisme, for eksempel.

Så langt jeg har oppfattet er også partiet mitt enig om dette. Jeg har aldri opplevd at vi har hatt behov for å gå ut i avisen for å si at vi er imot høyreekstremisme. Eller vold, for den saks skyld. Det gir seg selv. Vi skal bekjempe udemokratiske elementer som tyr til vold, trusler og undertrykkelse av andre, enten de er radikale islamister eller høyreekstreme. Det er en selvfølge.

Derfor syntes jeg også det var overflødig av vår partisekretær Martin Kolberg å bruke verdifull tid, dagen før Nasjonal Transportplan, i topp-oppslaget på Dagsrevyen på å si at vi er imot radikal islamisme (hva nå det er). 

Arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen sier det slik: - Det er et lite fåtall som er ekstremister, og Politiets sikkerhetstjeneste har god oversikt over disse. Hittil har den ytterliggående høyresiden i Norge vært en større utfordring enn de gruppene vi nå snakker om (Dagbladet).

Jeg er enig, men jeg frykter at vi skaper ubegrunnet frykt for folk som kommer fra muslimske land. At flere vil skule på dem og lure på om de er "radikale islamister" (hva nå det er), som pønsker på å ta over landet vårt og slår både kona, barna og andre i Allahs navn, mens de planlegger å ta over Norge. Det har de ikke fortjent.

Jeg har mer sansen for Dronning Rania av Jordans tilnærming (se her: Et mer tolerant Norge).

Vi står oppe i en situasjon med økende fattigdomskrise, klimakrise og ei finanskrise som nå har forplantet seg til å bli ei alvorlig krise i realøkonomien hvor stadig flere bedrifter sliter og arbeidsplasser går tapt.

De velgerne jeg møter er mer bekymret for å miste jobben enn om det bor en muslim i nabolaget.

De velgerne som likevel velger å se bort ifra krisene som rammer verden, fedrelandet og nabolaget, for å flokke seg om et parti som fornekter klimakrisen, som tror finanskrisen skyldes politikken til Franklin D. Roosevelt i 1930, samt at George Bush Jr har drevet med sosialistisk politikk (sic! - se her: FrP vil ha bort all regulering) og som vil rasere norsk økonomi fullstendig om de bare får sjansen. De velgerne er nokså hard-core FrP (VG, Dagbladet). 

Jeg synes isteden Arbeiderpartiet bør bruke alle mediekanaler til å snakke om våre løsninger på finanskrisen, den stigende arbeidsledigheten, kampen mot internasjonal fattigdom, nye grep for å dempe klimautslippene, en bedre skole for alle - ikke de få, satsing på forskning og høyere utdanning, et historisk løft til samferdsel, samt nye løft for eldreomsorgen og sykehusene. 

Det er 70-80 prosent av velgerne som ikke vil stemme FrP. Mange av dem savner klare svar og klar tale på våre store utfordringer. De orker ikke mer snakk om marginale utfordringer som hijab og snik-islamifisering. Istedenfor å bruke tid på å konkurrere med FrP om de 20-30 prosent FrP velgerne, bør vi knekke Ap-koden og snarest begynne å snakke til våre egne velgere og sympatisører. De er det langt flere av, men faren er stor for at de blir sittende hjemme om det kun er FrPs saker som får dominere dagsorden. Det bør ikke Arbeiderpartiet bidra til. 

Denne gangen er Harry Strand i Adressa god. Og så har Vox Populi en god blogg om FrPs toleranse.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .