Om du begynner å nynne "do-do-do-dododo..." i en by i India, er det nokså sikkert at du kommer til å få svar: "Docomo-o!".
Dermed har du lokka fram lydreklamen for Tata's mobilsatsing. Dagens Næringsliv hadde sist lørdag en veldig god artikkel om sjefen Ratan Tata og det enorme selskapet han har bygget opp. 345 tusen arbeider i Tata Group, og de bryter stadig nytt land innenfor de store markedene de opererer i. Tata Group befatter seg med nærmest alt mulig fra nevnte mobiltelefoni, til bilindustri, te og stålproduksjon. Nylig lanserte de en bil som koster under 10 tusen kroner(!) - Tata Nano, og mange spår de kommer til revolusjonere hele transportbransjen med biler "for alle". Dette er den nye bobla! Se en test her: Tata driven by Autocar.co.uk
De ledes av en underlig ungkar på 72 år, Ratan Tata, som har spredd eierskapet i selskapet på en rekke stiftelser og humanitære fond. Selv besøkte jeg Tata i Bangalore, India, sammen med Statsminister Jens Stoltenberg i 2001. Det var både spennende og tankevekkende. Spesielt siden Tata er et av verdens mest kjente merkevarer, men få i Norge har hørt om dem, selv idag. Ja, få i vesten har noen som helst bevissthet om Tata, men det vil vil få - bare vent...
Verden endrer seg. Paul Chaffey hadde en god blogg da han oppsummerte tiåret forleden: Tiåret da tyngdpunktet flyttet østover.
Selv har jeg også begått noen bloggposter om at tyngdepunktet og virkeligheten vår er i dramatisk endring. Se bloggene her: Verden 2.0
Kommentarer