Gå til hovedinnhold

Why walk alone when we can dance together?

Om du begynner å nynne "do-do-do-dododo..." i en by i India, er det nokså sikkert at du kommer til å få svar: "Docomo-o!".

Dermed har du lokka fram lydreklamen for Tata's mobilsatsing. Dagens Næringsliv hadde sist lørdag en veldig god artikkel om sjefen Ratan Tata og det enorme selskapet han har bygget opp. 345 tusen arbeider i Tata Group, og de bryter stadig nytt land innenfor de store markedene de opererer i. Tata Group befatter seg med nærmest alt mulig fra nevnte mobiltelefoni, til bilindustri, te og stålproduksjon. Nylig lanserte de en bil som koster under 10 tusen kroner(!) - Tata Nano, og mange spår de kommer til revolusjonere hele transportbransjen med biler "for alle". Dette er den nye bobla! Se en test her: Tata driven by Autocar.co.uk

De ledes av en underlig ungkar på 72 år, Ratan Tata, som har spredd eierskapet i selskapet på en rekke stiftelser og humanitære fond. Selv besøkte jeg Tata i Bangalore, India, sammen med Statsminister Jens Stoltenberg i 2001. Det var både spennende og tankevekkende. Spesielt siden Tata er et av verdens mest kjente merkevarer, men få i Norge har hørt om dem, selv idag. Ja, få i vesten har noen som helst bevissthet om Tata, men det vil vil få - bare vent...

Verden endrer seg. Paul Chaffey hadde en god blogg da han oppsummerte tiåret forleden: Tiåret da tyngdpunktet flyttet østover.

Selv har jeg også begått noen bloggposter om at tyngdepunktet og virkeligheten vår er i dramatisk endring. Se bloggene her: Verden 2.0

Til slutt kan du se DOCOMO's reklame: Why walk alone when we can dance together

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...