Gå til hovedinnhold

Godt nyttår! God tale av Jens.

Statsministeren holdt en god og klok nyttårstale (VG). Det er en grunnleggende erkjennelse som vi må ha med oss i Norge at vi må leve av hverandres arbeid, og ikke av andres arbeid eller oppsparte midler.

Heldigvis er det bred enighet blant de politiske partiene i Norge om dette, med unntak av voodoo-økonomene i Fremskrittspartiet. Men de kommer gudskjelov heller aldri til å få avgjørende innflytelse i norsk økonomisk politikk, med mindre Høyre og KrF blir for desperate og norsk politikk beveger seg godt mot høyre.

2010 blir et utfordrende år. Etterskjelvene etter finanskrisa kommer til å ramme store deler av verdensøkonomien tungt. Det vil ramme store markeder og store deler av næringslivet i den vestlige sfæren av verden vil få ytterligere utfordringer både som følge av dette, samt at de vil utfordres fra nye og omstrukturerte bedrifter i USA og de raskt voksende BRIK-landene (Brasil, Russland, India, Kina).

I Norge er leverandørindustrien en særdeles viktig verdiskaper, innovasjonsdriver og nyskaper. Det er grunn til å følge nøye med på om svekket konkurranse på sokkelen (Statoil+Hydro=Statoil), tenkepauser og nye krav om rimeligere leveranser vil slå overende ellers konkurransedyktige bedrifter innen denne sektoren i 2010. Her må både myndighetene og de store oljeselskapene ta ansvar.

Forøvrig er det greit å merke seg at SSBs beregninger viser at de virkemidlene regjeringen brukte for å dempe virkningene av finanskrisen har hatt god effekt for norsk næringsliv. Høyresidens ensidige skrål om skattelette havner i skammekroken som virkemiddel. Direkte stimulans av kommunal sektor, vegutbygging og en finanspolitikk som senker renta har virket mer effektivt enn Høyre og FrPs endimensjonale medisin (Db).

Litt moro å tenke på at SVs Kristin Halvorsen driver langt bedre næringspolitikk enn Høyre, men så er ikke Høyre hva det en gang var. Dessverre og heldigvis.

Kommentarer

Anonym sa…
jeg håper snart nordmenn forstår hvor kunnskapsløs Jens stoltenberg er. Han favoriserer de flinkese i klassen. Som en gammeldags far.
Hva med alle de jobbene i NOrge som må gjøres for at hjulene skal gå rund. De jobbene som ikke krever noen form for utdanning. Noen tar disse jobbene. Disse menneskene holder bedrifter i gang. Hva med de? Tenk om de slutter. Da... holder ikke J.S ord mål lenge. Dette blir feil sagt avhan. Altså kunnskapsløst.
Anonym sa…
Det var en god tale, håper at han følger opp.

Privat verdiskaping skaper de inntektene som staten trenger for å betale offentlige ansatte som gjør en viktig jobb. Om vi ikke klarer å stimulere privat sektor til ¨vokse vil staten ikke kunne få nok inntekter til å betale offentlge ansatte.

Måte nummer to å betale offentlige ansatte må være å trykke penger og dele ut. Trykke penger uten verdiskaping som matcher eksport etc fører til inflasjon. Det er slikt som skjer i Zimbabwe og andre land uten privat verdiskaping, kun statlig pengetrykking. Jeg tror det er lurt å verdsette kunskap, teknologi og privat sektor mer. husk det er de som betaler velferdsfesten...
Håkon sa…
Bra tale. Helt enig.
Jeg humret og lo og syns det var underlig å høre dette komme fra hans munn.

AP har hele tiden ført en agressiv debatt mot de som eier og skaper arbeidsplasser i Norge.
Norge var verdens største skipsnasjon, men de ville ikke ha rikinger her. Så de lagde regler som sendte rederne våre ut.
Stein Erik Hagen må ta sine midler ut av landet i stedet for å skape noe her med dem.
Og - ikke minst blir han møtt med "Ditt egoistiske svin" i stedet for "Hva kan vi gjøre for å hjelpe deg skape noe her ?".

Vi kunne fått arbeidsplasser med biodieselproduksjon, men skatter var viktigere enn å leve av hverandres arbeid.

Ordene er pene, men historien er faktisk rett motsatt av det han sier.
Jens var også opptatt av at det må bli lett å starte opp for segselv og skape sin egen arbeidsplass.
Jeg har forsøkt dette, Odd. To ganger. Den ene gangen sammen med andre og denne gangen alene.
Det første selskapet hadde i 2008 null kr i omsetning. Vet du, vi måtte ut med 20.000 til revisor!
Det er revisorplikt på selskaper som ikke har aktivitet. Jeg har problemer med å sjønne kontrollbehovet på selskaper som ikke gjør noe.
Det er ingen ting å kontrollere.
Om man har omsetning på under 5 millioner mener jeg man bør slippe unna. Pengene bør gå til å skape og ikke til kontroll når man er så liten.

Skjemaveldet, regler, registreringer osv gjør at det ikke er noen lett oppgave å starte for segselv.

Alt dette har Jens hatt år etter år på å løse opp i.
Jeg tror ikke noe på han nå - akkurat som jeg ikke trodde på han før.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .