Fylkeskommunen inviterer hvert år et partnerskap av alt fra Biskop og Fylkesmann, forskning, næringsliv og ordførere til lunsj på 13. dags jul. Det serveres nydelig trøndersk og kortreist mat på Lian Restaurant.
Kjære venner!
2010 blir et utfordrende år. Etterskjelvene etter finanskrisa kommer til å ramme store deler av verdensøkonomien tungt. Det vil ramme store markeder og store deler av næringslivet i den vestlige sfæren av verden vil få ytterligere utfordringer både som følge av dette, samt at de vil utfordres fra nye og omstrukturerte bedrifter i USA og de raskt voksende BRIK-landene (Brasil, Russland, India, Kina).
I Norge er leverandørindustrien en særdeles viktig verdiskaper, innovasjonsdriver og nyskaper. Det er grunn til å følge nøye med på om svekket konkurranse på sokkelen (Statoil+Hydro=Statoil), tenkepauser fra de store oljeselskapene og nye krav om rimeligere leveranser vil utfordre ellers konkurransedyktige bedrifter innen denne sektoren i 2010, selv om vi kanskje er bedre forspent enn andre regioner siden Norskehavet er den mest modne delen av norsk sokkel for tida. Men både myndighetene og de store oljeselskapene ta ansvar for å sikre broen over finanskrisen for norsk leverandørindustri.
For trønderske eksportbedrifter er det derfor fortsatt viktig med lav rente som holder kronekursen stabil, slik at ikke urolig markeder blir enda vanskeligere å konkurrere i med dyrere norske varer.
Symfoniorkesteret
2010 er et stort jubileumsår. Trondheim Symfoniorkester feirer 100 år, og skal blant annet opptre på den norske paviljongen under Verdensutstillingen i Shanghai. Så den dagen blir de Norges Symfoniorkester. En avlegger fra Trondheimssolistene blir ellers med videre til Sør-Trøndelags samarbeidsregion – Chongqing. Byen i verden som vokser raskest med 500 000 pr år, og regionen husker nå over 30 millioner innbyggere. Vi er der for å forstå Kina og for å bidra til å knytte nettverk for Sintef/NTNU og norske bedrifter.
Kunnskapsbyen
Men 2010 er også året hvor vi skal feire Kunnskapsbyen og Teknologihovedstaden. Norges første Videnskapselskap ble stiftet for 250 år siden av Schøning, Gunnerus og Suhm. NTNU feirer sitt 100 års jubileum og Sintef 60 år.
Om jeg skulle ønske bursdagsgaver fra nasjonale myndigheter, måtte det bli fullfinansiering av den Europeiske CO2-labben, samt forpliktelser for å følge opp arbeidet med et nytt havlaboratorium.
Ocean Space Center
Sistnevnte skal presenteres så vidt under Trøndelagsmøtet neste uke, og regjeringen har bidratt med nesten 10 mill i spleiselag med industrien for å få fram et spleiselag. Snøhætta arkitekter er engasjert for å bistå med det arkitektoniske.
Om vi lykkes med å få finansiert Havlaboratoriet vil Norge og Trondheim ta et nytt steg for å være verdensledende på å frambringe ny kunnskap og nye teknologier når det gjelder å beherske havet, både over og under overflaten.
Rockheim
Dette skal forhåpentligvis foregå nede på havna, og der åpner det også et nytt signalbygg i 2010. Vi har jo slått sammen alle museene i Sør-Trøndelag under MIST (Røros og Kunstindustrimuseet har også vedtatt å gå med), og i mars/april åpner Rockheim. Det blir både spektakulært og fabelaktig. Men mest av alt gleder jeg meg over at norsk pop og rock nå endelig blir skikkelig dokumentert og vist fram for publikum. Det er en historie verdt å ta vare på.
Skole
Den største sektoren fylkeskommunen har ansvaret for er fylkets videregående opplæring.
Elever i Sør-Trøndelag presterer over gjennomsnittet i de fleste fag til eksamen, det gjelder både på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram. STFK ligger også over Oslo når det gjelder karakterer til eksamen.
En av de viktigste årsakene til dette er at vi i ST har mange gode lærere, og vi har en stor andel lærere med utdanning på Master – hovedfagsnivå. Læreren er den viktigste årsaken til gode elevprestasjoner.
MEN ST har de samme utfordringene som andre fylker – det at for mange ikke fullfører og består videregående opplæring. Den svakeste gjennomføringen er på yrkesfag. I mange fag har vi i dag mangel på søkere til læreplass, men fortsatt er det slik at det ikke er et tilstrekkelig antall læreplasser i forhold til antallet elever som søker seg inn på yrkesfaglige utdanningsløp. Det mange og sammensatte årsaker til at elever ikke gjennomfører opplæringa.
• Mange elever er umodne – tidlig å ta yrkesvalg
• Mangel på læreplasser og sen formidling gjør at mange gir opp
• Økende fattigdomsproblem
• Mange unge sliter med psykiske vansker
De ”ufaglærte” jobbene blir borte – høyere krav til teori i alle fag – også yrkesfag.
Mange elever trenger en kombinasjon av skole og praksis i bedrift – og vi opplever at her stiller bedriftene opp. Det er også et svært godt samarbeid med NAV med sikte på å gi unge mennesker et godt grunnlag for utdanning og jobb.
Vi er ellers i gang med iverksettelsen av skolevedtakene fra i fjor, og vi bygger nå nye, moderne og tilpassede videregående skoler flere steder der elevene bor i framtida. På Brundalen er vi i gang, og nå følger også ny utbygging i midtbyen, samt på Strinda og i Orkdal. Vi sikrer dermed en framtidsrettet skolestruktur samtidig som vi løser kravene til HMS for elever og ansatte.
Nye veger
Fra nyttår tok fylkeskommunen over ansvaret for en rekke statlige veger. Vegansvaret for fylkeskommunen økte fra 1800-3000 km med fylkesveg.
Dette gjelder de såkalte øvrige riksvegene. De finnes i Trondheim og ikke minst over Fosen, til Hitra/Frøya, Selbu og Røros.
Med ansvaret følger det også ekstra penger i tillegg til de pengene staten brukte på vegene i 2009. Ikke så mye som vi skulle ønske, og som vi kjempa fram i utgangspunktet, men i kombinasjon med en rentefri låneordning, gir det oss handlefrihet til å ta grep Staten aldri tok.
Derfor har fylkestinget nå vedtatt å bygge ny Lakseveg til Hitra/Frøya og ny veg over Fosen ”Ei tim te byn”, samt at vi bidrar tungt inn i Miljøpakke Trondheim. Vi har også startet arbeidet med å organisere et felles prosjekt for å få bygd ny E6 sørover.
Til sammen er det nå vedtatt vegprosjekter for over 10 mrd kroner i Sør-Trøndelag. Det kommer til å merkes.
I Miljøpakke Trondheim inngår også et betydelig løft til kollektivtrafikken. Trondheim er i sterkt vekst og det blir for dyrt å disponere sentralt areal til økt bilbruk, derfor må vi kutte bilveksten og øke kollektivtrafikken og antallet gående og syklende.
Vi har gjennomført anbud, som Team Trafikk AS vant, hvor vi også nå får over 60 splitter nye, miljøvennlige busser inn i bytrafikken. 10 hybridbusser, og 52 biogassbusser, som gir nullutslipp i kretsløpet. Dette innebærer at vi nå også tegner en intensjonsavtale med Trondheim og Malvik kommune som skal forløse og medføre bygging av et biogassanlegg i Trondheim. Med andre ord skal bussene kjøres på matavfallet deres.
Bussanbudet er gjennomført av det nye administrasjonsselskapet vårt – AtB, som også har ansvaret for markedsføring av kollektivtrafikken, billettinntektene, samt oppfølging av kravene som Team har akseptert i anbudet.
Bussene blir utstyrt med GPS, slik at vi vet hvor de befinner seg og om de følger rute. Dette gir også muligheter til å gi opplysninger om når bussen faktisk kommer på holdeplassen, og ikke når den skulle ha vært der. Vi kommer til å installere prioriotering av bussene i lyskryss også. Sjåførene skal dessuten belønnes for klimavennlig kjøring.
Godt nyttår!
13. dags jul er jo dagen jula skal definitivt ut, men det er også mange andre myter og sagn knyttet til dagen. I kristen tradisjon er dette Hellige Tre Kongers dag, dagen de tre vise menn nådde krybba med Jesusbarnet.
Det du drømmer i natt skal bli sant, og været 13. dags jul skal holde seg i 13 uker framover.
Men for oss, er det altså hyggelig lunsj med partnerskapet, og undertegnede taler. Her følger sånn noenlunde årets tale:
2010 blir et utfordrende år. Etterskjelvene etter finanskrisa kommer til å ramme store deler av verdensøkonomien tungt. Det vil ramme store markeder og store deler av næringslivet i den vestlige sfæren av verden vil få ytterligere utfordringer både som følge av dette, samt at de vil utfordres fra nye og omstrukturerte bedrifter i USA og de raskt voksende BRIK-landene (Brasil, Russland, India, Kina).
I Norge er leverandørindustrien en særdeles viktig verdiskaper, innovasjonsdriver og nyskaper. Det er grunn til å følge nøye med på om svekket konkurranse på sokkelen (Statoil+Hydro=Statoil), tenkepauser fra de store oljeselskapene og nye krav om rimeligere leveranser vil utfordre ellers konkurransedyktige bedrifter innen denne sektoren i 2010, selv om vi kanskje er bedre forspent enn andre regioner siden Norskehavet er den mest modne delen av norsk sokkel for tida. Men både myndighetene og de store oljeselskapene ta ansvar for å sikre broen over finanskrisen for norsk leverandørindustri.
For trønderske eksportbedrifter er det derfor fortsatt viktig med lav rente som holder kronekursen stabil, slik at ikke urolig markeder blir enda vanskeligere å konkurrere i med dyrere norske varer.
Symfoniorkesteret
2010 er et stort jubileumsår. Trondheim Symfoniorkester feirer 100 år, og skal blant annet opptre på den norske paviljongen under Verdensutstillingen i Shanghai. Så den dagen blir de Norges Symfoniorkester. En avlegger fra Trondheimssolistene blir ellers med videre til Sør-Trøndelags samarbeidsregion – Chongqing. Byen i verden som vokser raskest med 500 000 pr år, og regionen husker nå over 30 millioner innbyggere. Vi er der for å forstå Kina og for å bidra til å knytte nettverk for Sintef/NTNU og norske bedrifter.
Kunnskapsbyen
Men 2010 er også året hvor vi skal feire Kunnskapsbyen og Teknologihovedstaden. Norges første Videnskapselskap ble stiftet for 250 år siden av Schøning, Gunnerus og Suhm. NTNU feirer sitt 100 års jubileum og Sintef 60 år.
Om jeg skulle ønske bursdagsgaver fra nasjonale myndigheter, måtte det bli fullfinansiering av den Europeiske CO2-labben, samt forpliktelser for å følge opp arbeidet med et nytt havlaboratorium.
Ocean Space Center
Sistnevnte skal presenteres så vidt under Trøndelagsmøtet neste uke, og regjeringen har bidratt med nesten 10 mill i spleiselag med industrien for å få fram et spleiselag. Snøhætta arkitekter er engasjert for å bistå med det arkitektoniske.
Om vi lykkes med å få finansiert Havlaboratoriet vil Norge og Trondheim ta et nytt steg for å være verdensledende på å frambringe ny kunnskap og nye teknologier når det gjelder å beherske havet, både over og under overflaten.
Rockheim
Dette skal forhåpentligvis foregå nede på havna, og der åpner det også et nytt signalbygg i 2010. Vi har jo slått sammen alle museene i Sør-Trøndelag under MIST (Røros og Kunstindustrimuseet har også vedtatt å gå med), og i mars/april åpner Rockheim. Det blir både spektakulært og fabelaktig. Men mest av alt gleder jeg meg over at norsk pop og rock nå endelig blir skikkelig dokumentert og vist fram for publikum. Det er en historie verdt å ta vare på.
Skole
Den største sektoren fylkeskommunen har ansvaret for er fylkets videregående opplæring.
Elever i Sør-Trøndelag presterer over gjennomsnittet i de fleste fag til eksamen, det gjelder både på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram. STFK ligger også over Oslo når det gjelder karakterer til eksamen.
En av de viktigste årsakene til dette er at vi i ST har mange gode lærere, og vi har en stor andel lærere med utdanning på Master – hovedfagsnivå. Læreren er den viktigste årsaken til gode elevprestasjoner.
MEN ST har de samme utfordringene som andre fylker – det at for mange ikke fullfører og består videregående opplæring. Den svakeste gjennomføringen er på yrkesfag. I mange fag har vi i dag mangel på søkere til læreplass, men fortsatt er det slik at det ikke er et tilstrekkelig antall læreplasser i forhold til antallet elever som søker seg inn på yrkesfaglige utdanningsløp. Det mange og sammensatte årsaker til at elever ikke gjennomfører opplæringa.
• Mange elever er umodne – tidlig å ta yrkesvalg
• Mangel på læreplasser og sen formidling gjør at mange gir opp
• Økende fattigdomsproblem
• Mange unge sliter med psykiske vansker
De ”ufaglærte” jobbene blir borte – høyere krav til teori i alle fag – også yrkesfag.
Mange elever trenger en kombinasjon av skole og praksis i bedrift – og vi opplever at her stiller bedriftene opp. Det er også et svært godt samarbeid med NAV med sikte på å gi unge mennesker et godt grunnlag for utdanning og jobb.
Vi er ellers i gang med iverksettelsen av skolevedtakene fra i fjor, og vi bygger nå nye, moderne og tilpassede videregående skoler flere steder der elevene bor i framtida. På Brundalen er vi i gang, og nå følger også ny utbygging i midtbyen, samt på Strinda og i Orkdal. Vi sikrer dermed en framtidsrettet skolestruktur samtidig som vi løser kravene til HMS for elever og ansatte.
Nye veger
Fra nyttår tok fylkeskommunen over ansvaret for en rekke statlige veger. Vegansvaret for fylkeskommunen økte fra 1800-3000 km med fylkesveg.
Dette gjelder de såkalte øvrige riksvegene. De finnes i Trondheim og ikke minst over Fosen, til Hitra/Frøya, Selbu og Røros.
Med ansvaret følger det også ekstra penger i tillegg til de pengene staten brukte på vegene i 2009. Ikke så mye som vi skulle ønske, og som vi kjempa fram i utgangspunktet, men i kombinasjon med en rentefri låneordning, gir det oss handlefrihet til å ta grep Staten aldri tok.
Derfor har fylkestinget nå vedtatt å bygge ny Lakseveg til Hitra/Frøya og ny veg over Fosen ”Ei tim te byn”, samt at vi bidrar tungt inn i Miljøpakke Trondheim. Vi har også startet arbeidet med å organisere et felles prosjekt for å få bygd ny E6 sørover.
Til sammen er det nå vedtatt vegprosjekter for over 10 mrd kroner i Sør-Trøndelag. Det kommer til å merkes.
I Miljøpakke Trondheim inngår også et betydelig løft til kollektivtrafikken. Trondheim er i sterkt vekst og det blir for dyrt å disponere sentralt areal til økt bilbruk, derfor må vi kutte bilveksten og øke kollektivtrafikken og antallet gående og syklende.
Vi har gjennomført anbud, som Team Trafikk AS vant, hvor vi også nå får over 60 splitter nye, miljøvennlige busser inn i bytrafikken. 10 hybridbusser, og 52 biogassbusser, som gir nullutslipp i kretsløpet. Dette innebærer at vi nå også tegner en intensjonsavtale med Trondheim og Malvik kommune som skal forløse og medføre bygging av et biogassanlegg i Trondheim. Med andre ord skal bussene kjøres på matavfallet deres.
Bussanbudet er gjennomført av det nye administrasjonsselskapet vårt – AtB, som også har ansvaret for markedsføring av kollektivtrafikken, billettinntektene, samt oppfølging av kravene som Team har akseptert i anbudet.
Bussene blir utstyrt med GPS, slik at vi vet hvor de befinner seg og om de følger rute. Dette gir også muligheter til å gi opplysninger om når bussen faktisk kommer på holdeplassen, og ikke når den skulle ha vært der. Vi kommer til å installere prioriotering av bussene i lyskryss også. Sjåførene skal dessuten belønnes for klimavennlig kjøring.
Godt nyttår!
Kommentarer