Gå til hovedinnhold

Klimavennlige busser i Trondheim

Anbudet på halvparten av kollektivtrafikken i Trondheim medfører nå at det blir kjøpt inn 10 Hybridbusser (VG) og 50 biogassbusser. Hybridbussene bruker anslagsvis 30 prosent mindre drivstoff enn Euro V dieselbusser, som er den mest miljøvennlige standarden.

Biogassbussene kan også gå på naturgass, og må gjøre det inntil Trondheim og Malvik kommuner har fått bygget biogassanlegg. Biogassanlegget gjør at disse bussene kan gå på matrester og annet våtorganisk avfall, med andre ord betyr dette et nullutslipp av klimagasser i kretsløpet. Fylkeskommunen og kommunene forhandler nå om detaljene i en intensjonsavtale som skal realisere dette anlegget.

I tillegg til dette installeres det en kjørecomputer som måler klimagassutslippene pr buss, og sjåførene skal få opplæring i klimavennlig kjøring. Det skal også bli bonus direkte til sjåførene for målt klimavennlig kjøring.

Med dette er Sør-Trøndelag Fylkeskommune med på å kommersialisere hybridbusser, samt etterspørre biogass som kan realisere et biogassanlegg. Framover vet vi at det også kommer motorer som kan gå på flytende biogass, og som kan kombinere dette med vanlig diesel. Dette vil gjøre motoren mer effektiv og kutte klimagassutslippene ytterligere. Dessuten er det enklere å distribuere flytende biogass.

Når vi vet at det finnes stort potensiale for ytterligere avvirking av skogen i Trøndelag og Jämtland, samtidig som Norske Skog jobber med et anlegg for bioenergi, åpner det muligheter for ytterligere bioenergi i transportsektoren på sikt i Trøndelag.

Se forøvrig Cleantech Mid-Norway sine sider for alle de spennende bedriftene og mulighetene som nå samarbeider i Trøndelag. Dette er det samme som ble presentert på Bright Green under klimatoppmøtet i København. Se sidene her: Closeconnections

Kommentarer

Anonym sa…
Med ny bomring som skal stå i 15 år så er det vel ikke farlig å investere i nye miljøvennlige busser. Ser også at rutebusser skal fritaes bomavgifter!!!! Mens private bussoperatører må betale bomavgifter og andre avgifter som "offentlige" selskaper slipper unna med. Kan vi som driver ett privat bussselskap også få satt opp en bom?? Kan vi i det minste få fritak for bomavgifter? Er det ikke viktigst at folk reiser med buss? Det skal satses på sightseeing med busser fra cruiseskipene og det skal arbeides for å få flere cruiseskip til byen, hvem skal kjøre disse? Rutebussene? Dette er siste spikern i kista for privat turbussnæring, og da er vel sosialistene glade, endelig kvitt disse brysomme turbussene!
Anonym sa…
Det er flott at vi gjennom anbud har presset Team til å benytte seg av miljøvennlige busser. Så blir det spennende å se om regjeringen innfører avgift på biogass på den samme måte som man tvang gjennom avgift på biodiesel. Stoltenberg har jo beskrevet avgiftsfritaket på biodiesel som subsidiering, og da betrakter han vel også avgiftsfritak på andre drivstoff som subsidiering.

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...