Gå til hovedinnhold

Klimavennlige busser i Trondheim

Anbudet på halvparten av kollektivtrafikken i Trondheim medfører nå at det blir kjøpt inn 10 Hybridbusser (VG) og 50 biogassbusser. Hybridbussene bruker anslagsvis 30 prosent mindre drivstoff enn Euro V dieselbusser, som er den mest miljøvennlige standarden.

Biogassbussene kan også gå på naturgass, og må gjøre det inntil Trondheim og Malvik kommuner har fått bygget biogassanlegg. Biogassanlegget gjør at disse bussene kan gå på matrester og annet våtorganisk avfall, med andre ord betyr dette et nullutslipp av klimagasser i kretsløpet. Fylkeskommunen og kommunene forhandler nå om detaljene i en intensjonsavtale som skal realisere dette anlegget.

I tillegg til dette installeres det en kjørecomputer som måler klimagassutslippene pr buss, og sjåførene skal få opplæring i klimavennlig kjøring. Det skal også bli bonus direkte til sjåførene for målt klimavennlig kjøring.

Med dette er Sør-Trøndelag Fylkeskommune med på å kommersialisere hybridbusser, samt etterspørre biogass som kan realisere et biogassanlegg. Framover vet vi at det også kommer motorer som kan gå på flytende biogass, og som kan kombinere dette med vanlig diesel. Dette vil gjøre motoren mer effektiv og kutte klimagassutslippene ytterligere. Dessuten er det enklere å distribuere flytende biogass.

Når vi vet at det finnes stort potensiale for ytterligere avvirking av skogen i Trøndelag og Jämtland, samtidig som Norske Skog jobber med et anlegg for bioenergi, åpner det muligheter for ytterligere bioenergi i transportsektoren på sikt i Trøndelag.

Se forøvrig Cleantech Mid-Norway sine sider for alle de spennende bedriftene og mulighetene som nå samarbeider i Trøndelag. Dette er det samme som ble presentert på Bright Green under klimatoppmøtet i København. Se sidene her: Closeconnections

Kommentarer

Anonym sa…
Med ny bomring som skal stå i 15 år så er det vel ikke farlig å investere i nye miljøvennlige busser. Ser også at rutebusser skal fritaes bomavgifter!!!! Mens private bussoperatører må betale bomavgifter og andre avgifter som "offentlige" selskaper slipper unna med. Kan vi som driver ett privat bussselskap også få satt opp en bom?? Kan vi i det minste få fritak for bomavgifter? Er det ikke viktigst at folk reiser med buss? Det skal satses på sightseeing med busser fra cruiseskipene og det skal arbeides for å få flere cruiseskip til byen, hvem skal kjøre disse? Rutebussene? Dette er siste spikern i kista for privat turbussnæring, og da er vel sosialistene glade, endelig kvitt disse brysomme turbussene!
Anonym sa…
Det er flott at vi gjennom anbud har presset Team til å benytte seg av miljøvennlige busser. Så blir det spennende å se om regjeringen innfører avgift på biogass på den samme måte som man tvang gjennom avgift på biodiesel. Stoltenberg har jo beskrevet avgiftsfritaket på biodiesel som subsidiering, og da betrakter han vel også avgiftsfritak på andre drivstoff som subsidiering.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...