Gå til hovedinnhold

Klimavennlige busser i Trondheim

Anbudet på halvparten av kollektivtrafikken i Trondheim medfører nå at det blir kjøpt inn 10 Hybridbusser (VG) og 50 biogassbusser. Hybridbussene bruker anslagsvis 30 prosent mindre drivstoff enn Euro V dieselbusser, som er den mest miljøvennlige standarden.

Biogassbussene kan også gå på naturgass, og må gjøre det inntil Trondheim og Malvik kommuner har fått bygget biogassanlegg. Biogassanlegget gjør at disse bussene kan gå på matrester og annet våtorganisk avfall, med andre ord betyr dette et nullutslipp av klimagasser i kretsløpet. Fylkeskommunen og kommunene forhandler nå om detaljene i en intensjonsavtale som skal realisere dette anlegget.

I tillegg til dette installeres det en kjørecomputer som måler klimagassutslippene pr buss, og sjåførene skal få opplæring i klimavennlig kjøring. Det skal også bli bonus direkte til sjåførene for målt klimavennlig kjøring.

Med dette er Sør-Trøndelag Fylkeskommune med på å kommersialisere hybridbusser, samt etterspørre biogass som kan realisere et biogassanlegg. Framover vet vi at det også kommer motorer som kan gå på flytende biogass, og som kan kombinere dette med vanlig diesel. Dette vil gjøre motoren mer effektiv og kutte klimagassutslippene ytterligere. Dessuten er det enklere å distribuere flytende biogass.

Når vi vet at det finnes stort potensiale for ytterligere avvirking av skogen i Trøndelag og Jämtland, samtidig som Norske Skog jobber med et anlegg for bioenergi, åpner det muligheter for ytterligere bioenergi i transportsektoren på sikt i Trøndelag.

Se forøvrig Cleantech Mid-Norway sine sider for alle de spennende bedriftene og mulighetene som nå samarbeider i Trøndelag. Dette er det samme som ble presentert på Bright Green under klimatoppmøtet i København. Se sidene her: Closeconnections

Kommentarer

Anonym sa…
Med ny bomring som skal stå i 15 år så er det vel ikke farlig å investere i nye miljøvennlige busser. Ser også at rutebusser skal fritaes bomavgifter!!!! Mens private bussoperatører må betale bomavgifter og andre avgifter som "offentlige" selskaper slipper unna med. Kan vi som driver ett privat bussselskap også få satt opp en bom?? Kan vi i det minste få fritak for bomavgifter? Er det ikke viktigst at folk reiser med buss? Det skal satses på sightseeing med busser fra cruiseskipene og det skal arbeides for å få flere cruiseskip til byen, hvem skal kjøre disse? Rutebussene? Dette er siste spikern i kista for privat turbussnæring, og da er vel sosialistene glade, endelig kvitt disse brysomme turbussene!
Anonym sa…
Det er flott at vi gjennom anbud har presset Team til å benytte seg av miljøvennlige busser. Så blir det spennende å se om regjeringen innfører avgift på biogass på den samme måte som man tvang gjennom avgift på biodiesel. Stoltenberg har jo beskrevet avgiftsfritaket på biodiesel som subsidiering, og da betrakter han vel også avgiftsfritak på andre drivstoff som subsidiering.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og ...

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .