Gå til hovedinnhold

- Hvem er mest verdt i helse-Norge?

Alle fylkesordførerne fra Rogaland i sør til Finnmark i nord har blitt enige om å samarbeide for å rette opp skjevfordelingen. Vi har allerede hatt seminar med stortingsreprestantene fra de samme fylkene, der vi inviterte Professor Jon Magnussen til å presentere innholdet i utvalgets rapport.

Vi representerer fylker med 2,1 millioner av innbyggerne i Norge. Vi er valgt fra forskjellige partier, men vi vil gi en klar beskjed til Regjering og Storting om at den dokumenterte skjevfordelingen innen helse-Norge må rettes opp i sin helhet, samtidig som det må saneres gjeld i de underfinansierte helseregionene for å kompensere for de tapte ressursene siden 2002. Vi aksepterer ikke et Norge der helsetjenestene til nesten halvparten av befolkningen er dårligere finansiert enn i de mest sentrale strøkene av landet.


Da staten overtok ansvaret for sykehusene for seks år siden ble det varslet en grundig gjennomgang av finansieringsordningen. Et utvalg ledet av professor Terje P. Hagen ved Senter for helseadministrasjon ved Universitetet i Oslo ble satt ned. Hagen-utvalget konkluderte med at det burde innføres kostnadsnøkler knyttet til befolkningstall, alderssammensetning og lignende. Disse kostnadsnøklene tilsa at Helse Vest og Helse Midt-Norge var underfinansiert i forhold til de øvrige helseregionene.

Hagen-utvalgets konklusjoner fanget ikke opp Nord-Norges spesielle situasjon, noe som førte til at bare deler av skjevfordelingen ble rettet opp for Vestlandet og Midt-Norge for å skjerme Nord-Norge. Østlandet slapp unna, til sterke protester fra politikere i Midt-Norge og på Vestlandet.

Regjeringen valgte derfor for to år siden å sette ned et nytt utvalg, ledet av professor Jon Magnussen ved NTNU, for å avklare om det fantes en vedvarende økonomisk skjevfordeling innen helse-Norge. Utvalget har bestått av representanter fra hele landet og alle helseregionene, blant dem landets fremste eksperter på helseøkonomi.

Oppgaven var å lage et forslag til modell for fordeling av basisbevilgningene – det vil si den delen av inntektene som ikke er direkte knyttet mot aktivitet – mellom de fire regionale helseforetakene. Målet er at foretakene skal settes i stand til å gi et likeverdig tilbud til befolkningen.

I januar konkluderte Magnussen-utvalget som følger: Helse Sør-Øst får 781 millioner kroner for mye i forhold til de tre øvrige helseregionene, som får tilsvarende for lite. Hvis pengene fordeles likt, etter utvalgets beregninger, skal Helse Midt-Norge ha 324 millioner av disse kronene, mens Helse Vest og Helse Nord skal ha henholdsvis 246 millioner kroner og 211 millioner kroner. Konklusjonen i utvalget var enstemmig, og det er verdt å merke seg at denne skjevfordelingen kommer på toppen av den delvise opprettingen som skjedde kjølevannet av Hagen-utvalget.

781 millioner er et stort tall. For å sette det i perspektiv: I årsverk snakker vi om en sum som utgjør om lag 1300 sykepleiere eller om lag 1000 leger.

Basisbevilgningene til drift må fordeles etter mest mulig objektive og nøkterne kriterier. Ikke minst er det viktig for å kunne opprettholde et godt helsetilbud i distriktene, og da uten at det blir kritikk om subsidier på grunn av vanskelig geografi. Det synes å være bred politisk enighet om at lokalsykehusene skal bestå, men det koster å drive dem.

Hvis vi ikke har økonomisk evne til å ha et oppegående helsevesen med lokal forankring i distriktene, vil flere pasienter benytte seg av ordningen med fritt sykehusvalg. Det igjen vil føre til økt press på de større sykehusene, og ikke minst: Mange som ønsker behandling nært hjemmet tvinges ut på en lengre reise, samtidig som økonomien og lokalsykehusfunksjonene for de som bor i byområdene blir satt under press.

Om Stortinget velger å følge Magnussen-utvalgets resonnementer, er det neppe så enkelt som å ta 781 millioner kroner fra Helse Sør-Øst sitt budsjett og fordele pengene på de øvrige regionale heleforetakene. En så stor inntektsreduksjon vil forsterke allerede store utfordringer innen omstilling.

Den andre muligheten er å gå inn med friske midler for å skjerme Helse Sør-Øst for kutt. For å få en rettferdig fordeling da, har Professor Magnussen regnet ut at man må øke rammen med ca 1460 millioner kroner for å følge kriteriene for fordeling som utvalget ble enige om. Helse Sør-Øst beholder da de pengene som i utgangspunktet skulle ha tilfalt de andre regionene, mens Staten tar ekstraregningen. Fordelingen må da bli ca 520 millioner ekstra til Helse Vest, ca 535 millioner til Helse Midt og ca 400 millioner ekstra til Helse Nord.

Om vi ikke skal legge Magnussen-utvalgets utredning til grunn for hvordan pengene skal fordeles mellom helseregionene: Hvem skal vi da støtte oss til? Har kritikerne den nødvendige kompetansen til å stille spørsmålstegn ved disse konklusjonene?

Magnussen-utvalget ble nedsatt for å fjerne tvilen som oppsto i diskusjonen etter Hagen-utvalget. Det blir direkte uholdbart om departementet på ny skal forsøke å regne vekk den dokumenterte skjevfordelingen, eller nedsette et nytt utvalg i håp om en konklusjon som favoriserer Helse Sør-Øst.

Det er et flertall på Stortinget bosatt i Helse Sør-Øst området. Enkelte stortingspolitikere fra dette området har tatt til orde for å sementere dagens situasjon og dermed opprettholde den urettferdige skjevfordelingen. Det vil i så fall bli et særdeles grovt maktovergrep mot nesten halvparten av landets befolkning, og sette det norske demokratiet på alvorlig prøve, og vi vil få en særdeles uoversiktlig parlamentarisk situasjon.

Den mest naturlige og rettferdige løsningen blir derfor å utvide rammen med ca 1460 millioner på toppen av årlig regulert vekst innen sektoren. Da skjermes Helse Sør-Øst for kutt, mens skjevfordelingen rettes opp. I tillegg bør regjeringen i forbindelse med Nasjonalregnskapet sanere gjeld for Helse Vest, Midt og Nord, siden disse helseregionene har tyngre gjeldsbyrde som følge av den dokumenterte skjevfordelingen i årene siden 2002. Da kan alle bli fornøyde.

Til slutt vil vi gi utrykk for at vi synes det er forstemmende hvor liten spalteplass og sendetid den dokumenterte skjevfordelingen får i nasjonale medier, sammenlignet med for eksempel saken om sykehotellet ved Rikshospitalet, som var langt mindre i både struktur og omfang. De nasjonale mediene har et særskilt ansvar for å opptre kritisk på vegne av befolkningen også utenfor den regionen de har sine hovedkontorer.

-Saken på Dagsrevyen - se her.
- Stavanger Aftenblad.
- Sunnmørsposten.

Tom Tvedt
Fylkesordfører (Ap)
Rogaland

Torill Selsvold Nyberg
Fylkesordfører (KrF)
Hordaland

Nils R. Sandal
Fylkesordfører (Sp)
Sogn og Fjordane

Olav Bratland
Fylkesordfører (H)
Møre og Romsdal

Tore O. Sandvik
Fylkesordfører (Ap)
Sør-Trøndelag

Susanne Brattli
Fung. Fylkesrådsleder (Ap)
Nord-Trøndelag

Odd Eriksen
Fylkesrådsleder (Ap)
Nordland

Paul Dahlø
Fylkesrådsleder (Ap)
Troms

Runar Sjåstad
Fylkesordfører (Ap)
Finnmark

Kommentarer

Anonym sa…
Ledet av en professor fra...NTNU, ja. Selvsagt mener en professor fra distriktshøgskulen i Trøndelag at trønderne skal få mer. Og finner på "objektive" kriterier som spredt bosetting og klima (!). Men forskning f.eks (som det skjer mest av i Sør/Øst)- ikke skal telle i det hele tatt. Og at St.Olavs hospital har fått brorparten av investeringsmidlene de siste årene, teller selvsagt heller ikke med. Maken til sytende, navlebeskuende gjeng som disse fylkesordførerne skal du se lenge etter.
Nok en gang: Det er noe søtt og sjarmerende, men akk så hjelpesløst med slike barske ANONYME kommentarer.

Så til realitetene. NTNU må vel takke for tilliten når en professor fra NTNU blir gitt så stor autoritet at alle landets fremste helseøkonomer - fra alle helseregioner (ja - også Helse Sør-Øst), lar seg forlede til å ENSTEMMIG dokumentere en urettferdig skjevfordeling.

Forskning kan gjerne telle. Det utgjør i så fall marginale 85 millioner i Helse Sør-Øst favør. Det forskes faktisk i de andre regionene også. Og det blir jo direkte komisk om vi skal få mindre til helse fordi Helse Sør-Øst velger å prioritere helsepengene sine til forskning - som jeg vil ile til å si at jeg synes er et godt formål, men VI skal ikke betale for den prioriteringen. Vi har så lite penger at vi må prioritere å lage helse for pengene. Får vi mer kan vi sikkert forske mer også.

Når det gjelder den såkalte "klimakomponenten", så er den faktisk og reell - og også de fra Sør-Øst er enige i den. De har endog blitt skjønnsmessig vurdert bedre enn realitetene.

Rikshospitalet ble cashet ut kontant. St Olav må betale halve sykehuset selv med renter og avdrag. Det er USANT at alle investeringsmidlene har gått til St Olav.

Maken til sytende og navlebeskuende anonym kommentater skal du se lenge etter.
Men Tore da! Var ikke hovedpoenget med å frata fylkeskommunene sykehusene at sånne som deg skulle slippe å dille med dette, slik at vi kunne få en mer nasjonal rasjonell drift av "sykehusvesenet?"

Det neste poenget var selvsagt at etter å ha fratatt fylkeskommunene sykehusene ville det være så lite igjen at selv små barn skulle se at fylkeskommune kunne og burde avvikles.

Men så kom Senterpartiet med på laget....
Hei Fredrik! Jo, jeg skulle gjerne sluppet å bruke så mye tid på sykehusene. Men jeg tror vel neppe at de som stemte for helsereformen utenfor Oslo-gryta, gjorde det for at "noen" skulle bruke anledningen til å vri finansieringen slik at Sør-Østlendingene ble mer verdt i helse-Norge, enn resten av oss.

Når det gjelder fylkeskommunen, så vet du jeg har brukt de siste fire årene på å et forsøk med å legge den ned - til fordel for de regionene som resten av Europa (les: EU) og den vestlige verden bygger.

Det er ikke bare Senterpartiet, men like mye våre egne i regjeringen som har bestemt at Fylkeskommunen skal bestå. Jeg tror på større, færre og sterkere regioner, slik resten av verden utvikler seg.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .