Gå til hovedinnhold

Streik - igjen

Følgende pressemelding er sendt ut som kommentar til at buss-sjåførene streiker igjen i Trondheim:

Fylkesordfører Tore O. Sandvik beklager buss-streiken i Trondheim.

- Jeg anerkjenner og respekterer retten til politisk streik, slik buss-sjåførene hadde sist torsdag mellom kl 14-18. Vi politikerne i fylkestinget har oppfattet budskapet, og det tror jeg også byens befolkning har. En ny streik fra mandag morgen, skaper store problemer for byens befolkning og burde vært unngått, sier Sandvik.

- Arbeiderpartiet skisserte søndag kveld en løsning som kom Buss- og sporveisforeningen i møte når det gjelder en rekke av de kravene som er framsatt den siste uken, men det kan ikke være slik at Buss- og sporveisforeningen skal kunne diktere et demokratisk valgt Fylkesting, sier Sandvik.

- Vårt mål er en bedre kollektivtrafikk. Vi skal ivareta de ansattes lønns- og arbeidsvilkår, men det kan ikke være slik at et privat selskap som Team Trafikk AS skal ha siste ordet når det gjelder driften av kollektivtrafikken i Trondheim. Det må de folkevalgte i Fylkestinget ha, sier Sandvik.

Flere blogger om denne saken:
- Buss-streik
- Anbud i busstrafikken

Kommentarer

alauvstad sa…
Denne saken er for prinsipielt viktig til at den bør reduseres til en triviell krangel om "hvem som har rett til å bestemme" - TT eller fylkeskommunen. Spørsmålet her dreier seg om hvilken politikk som er best for kollektivtrafikken, og her har du bommet grovt, ToreO. Men husk - det er ingen skam å snu.

Vi som jobber innen kollektivtrafikken i Oslo har måttet kjempe mot dette systemet i en årrekke. Vi har sett med egne øyne hvordan anbud har rasert bussen som en attraktiv arbeidsplass (nå må man hente sjåfører fra Øst-Europa for å dekke behovet for arbeidskraft). Det har også åpnet opp for korrupsjon.

Vi håper at du kan være villig til å revurdere ditt korstog mot fagbevegelsen i Trondheim - eller er ikke lenger Arbeiderpartiet arbeidernes parti?


Andreas Lauvstad
Sekretær / redaktør for medlemsblad
Oslo Sporveiers Arbeiderforening
Anonym sa…
Det er nesten helt utrolig å høre bussførernes argumentasjon i denne saken. Tore Sandvik redegjør saklig og fornuftig for at arbeidsfolk får beholde sine lønns- og arbeidsvillkår, men at TT rett og slett leverer for dårlig tilbud til byens innbyggere. Sjåførene setter igang et usaklig hylekor om "høyrepolitikk" og "fagforeningsknusing". Bare tull. At Ap er skeptiske til høyresidens ideologisk motiverte konkurranseutsetting av ethvert område, betyr ikke at et privat selskap kan oppføre seg akkurat som de vil. De folkevalgte har et ansvar for å levere et godt tilbud til innbyggerne. Det er utrolig arrogant av sjåførene å ta hensyn til det overhodet i sutrekoret sitt.

Still heller krav til eget selskap om å levere et bedre tilbud, så slipper man dette tullet med anbud. Det er TT som ikke gir politikerne noe valg.
Anonym sa…
skulle være "å IKKE ta hensyn til det overhodet"

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...