Arbeiderpartiet har tvilt seg fram til at det er riktig å bruke anbud i kollektivtrafikken i Trondheim. Det har vært en vanskelig beslutning, og vi har brukt lang tid på å bestemme oss.
Team Trafikk AS har dyktige sjåfører som gjør en god jobb for byens buss-reisende. Sjåføryrket er et krevende yrke, og det er stor mangel på buss sjåfører i Norge. Derfor er det viktig å ivareta de ansatte på en god måte. Å sette bussdriften ut på anbud vet vi medfører usikkerhet for de ansatte – spesielt i forhold til lønn, pensjon og arbeidsvilkår. Nettopp derfor har dette vært en vanskelig sak. Og nettopp derfor er en av premissene i innstillingen fra Samferdelskomiteen i Fylkestinget at det nye lovforslaget fra Regjeringen som angår ansattes lønns- og arbeidsvilkår ved anbud skal forskutteres. Høyre har allerede varslet at de er motstandere av denne premissen, men for Arbeiderpartiet er dette viktig:
- Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportlova. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.
Dette betyr at en annen aktør IKKE kan konkurrere seg inn ved å lage dårligere arbeidsvilkår for de ansatte. Det finnes eksempler på at det har skjedd, men det finnes også eksempler på det motsatte. Vårt premiss skal hindre dårligere vilkår for buss sjåfører etter anbudet. Å kalle dette for ”fagforeningsknusing” er å misbruke ordet.
Buss- og Sporveisforeningens Ole Roger Berg og undertegnede blir neppe enige om denne saken, men også Berg har et ansvar for å bidra til at det ikke skapes unødig stor usikkerhet blant byens buss-sjåfører. Arbeiderpartiet driver ikke med fagforeningsknusing. Vi har lagt inn premisser for å ivareta de ansattes lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår, selv om det kan hende at noen må skifte arbeidsgiver. Det forstår vi kan skape usikkerhet, derfor vil vi bidra til å gjøre en slik overgang så skånsom som mulig ved blant annet å forskuttere de foreslåtte endringene i Yrkestransportloven, samt lære av både feil og suksesser for de ansatte ved anbud i andre byer.
Det er flere grunner til at vi nå går inn for et anbud. Vi har nå i samarbeid med forskere, eksperter på trafikk og transport, Trondheim og omkringliggende kommuner hatt en helhetlig gjennomgang av kollektivsystemet i byregionen. Resultatene av det er et forslag til en helhetlig plan som skal skape en enda bedre kollektivtrafikk i byen og omlandet. Samtidig vil Trondheim innføre en miljøavgift på drivstoff, samt bruke deler av bominnkrevingen til bussdrift. Når det skal kreves inn penger fra byens bilister, som skal brukes til bussdrift, samtidig som vi skal videreutvikle kollektivtilbudet i byregionen, trenger vi sterkere styring med pengebruken. Vi må være sikker på at pengene brukes optimalt. Det er det vanskelig å være sikker på, slik kortene nå er fordelt mellom buss-selskap og fylkeskommunen, samtidig som vi ikke vet hvordan andre selskaper kan drive busskjøring i Trondheim.
Som heleid datterselskap av Nettbuss AS, opererer Team Trafikk AS som en privat aktør i markedet under aksjelovens bestemmelser, selv om Nettbuss AS er heleid av NSB AS som igjen er eid av Staten. Det stiller store krav til fylkeskommunen i forhandlinger om kjøp av busstjenester når motparten er en profesjonell monopolist. Vi blir på mange måter ”prisgitt” Team Trafikk AS sine kostnader, tall og ruteberegninger for ulike bestillinger vi måtte ha. Trondheim kommune og fylkeskommunen har derfor allerede besluttet å lage et eget selskap for ruteplanlegging i byen, slik at vi kan bygge egen kompetanse samt selv ta ansvar for å planlegge og bestemme bussrutene.
Nettbuss AS leverer tilbud på og vinner anbud i både norske byer og i utlandet, men i Trondheim vil de ikke ha konkurranse. Undertegnede synes heller ikke at konsernet har brukt sine store ressurser, samt monopol-posisjonen, til å foreta et skikkelig løft for datterselskapet sitt i Trondheim. Det har gått tregt med fornyelse av bussparken og vi har nå forhandlet et halvt år på overtid, der vi måtte hale nye tilbud ut av vår motpart. Nettbuss AS burde med sine store ressurser vært mer offensive og vist større vilje til å virkelig satse på Team Trafikk AS og bussdriften i Trondheim.
Norge kommer til å måtte godta en EU-forordning som etter hvert tvinger alle bussruter ut på anbud, om ikke fylkeskommunene driver sine egne buss-selskap. Vi har nøye vurdert å kjøpe Team Trafikk AS, men har funnet risikoen for høy og kompetansen på bussdrift i fylkeskommunen for lav i forhold til en profesjonell aktør, til at vi mener det er riktig å kjøpe Team Trafikk AS for å drive buss-selskap i egen regi.
Det kan godt hende at med de premissene vi har lagt inn for å ivareta de ansatte, samt andre bestillinger som vil ligge i anbudet, så vil vi ikke få tilbud som avviker vesentlig fra det vi har forhandlet oss fram til med Team Trafikk AS. Men da kan vi i det minste være sikker.
Nettbuss AS vinner anbud i andre byer. De er selvfølgelig hjertelig velkommen til å komme med tilbud via Team Trafikk AS i anbudskonkurransen, med de forutsetningene vi har stilt og vil stille i anbudsgrunnlaget.
Team Trafikk AS har dyktige sjåfører som gjør en god jobb for byens buss-reisende. Sjåføryrket er et krevende yrke, og det er stor mangel på buss sjåfører i Norge. Derfor er det viktig å ivareta de ansatte på en god måte. Å sette bussdriften ut på anbud vet vi medfører usikkerhet for de ansatte – spesielt i forhold til lønn, pensjon og arbeidsvilkår. Nettopp derfor har dette vært en vanskelig sak. Og nettopp derfor er en av premissene i innstillingen fra Samferdelskomiteen i Fylkestinget at det nye lovforslaget fra Regjeringen som angår ansattes lønns- og arbeidsvilkår ved anbud skal forskutteres. Høyre har allerede varslet at de er motstandere av denne premissen, men for Arbeiderpartiet er dette viktig:
- Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportlova. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.
Dette betyr at en annen aktør IKKE kan konkurrere seg inn ved å lage dårligere arbeidsvilkår for de ansatte. Det finnes eksempler på at det har skjedd, men det finnes også eksempler på det motsatte. Vårt premiss skal hindre dårligere vilkår for buss sjåfører etter anbudet. Å kalle dette for ”fagforeningsknusing” er å misbruke ordet.
Buss- og Sporveisforeningens Ole Roger Berg og undertegnede blir neppe enige om denne saken, men også Berg har et ansvar for å bidra til at det ikke skapes unødig stor usikkerhet blant byens buss-sjåfører. Arbeiderpartiet driver ikke med fagforeningsknusing. Vi har lagt inn premisser for å ivareta de ansattes lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår, selv om det kan hende at noen må skifte arbeidsgiver. Det forstår vi kan skape usikkerhet, derfor vil vi bidra til å gjøre en slik overgang så skånsom som mulig ved blant annet å forskuttere de foreslåtte endringene i Yrkestransportloven, samt lære av både feil og suksesser for de ansatte ved anbud i andre byer.
Det er flere grunner til at vi nå går inn for et anbud. Vi har nå i samarbeid med forskere, eksperter på trafikk og transport, Trondheim og omkringliggende kommuner hatt en helhetlig gjennomgang av kollektivsystemet i byregionen. Resultatene av det er et forslag til en helhetlig plan som skal skape en enda bedre kollektivtrafikk i byen og omlandet. Samtidig vil Trondheim innføre en miljøavgift på drivstoff, samt bruke deler av bominnkrevingen til bussdrift. Når det skal kreves inn penger fra byens bilister, som skal brukes til bussdrift, samtidig som vi skal videreutvikle kollektivtilbudet i byregionen, trenger vi sterkere styring med pengebruken. Vi må være sikker på at pengene brukes optimalt. Det er det vanskelig å være sikker på, slik kortene nå er fordelt mellom buss-selskap og fylkeskommunen, samtidig som vi ikke vet hvordan andre selskaper kan drive busskjøring i Trondheim.
Som heleid datterselskap av Nettbuss AS, opererer Team Trafikk AS som en privat aktør i markedet under aksjelovens bestemmelser, selv om Nettbuss AS er heleid av NSB AS som igjen er eid av Staten. Det stiller store krav til fylkeskommunen i forhandlinger om kjøp av busstjenester når motparten er en profesjonell monopolist. Vi blir på mange måter ”prisgitt” Team Trafikk AS sine kostnader, tall og ruteberegninger for ulike bestillinger vi måtte ha. Trondheim kommune og fylkeskommunen har derfor allerede besluttet å lage et eget selskap for ruteplanlegging i byen, slik at vi kan bygge egen kompetanse samt selv ta ansvar for å planlegge og bestemme bussrutene.
Nettbuss AS leverer tilbud på og vinner anbud i både norske byer og i utlandet, men i Trondheim vil de ikke ha konkurranse. Undertegnede synes heller ikke at konsernet har brukt sine store ressurser, samt monopol-posisjonen, til å foreta et skikkelig løft for datterselskapet sitt i Trondheim. Det har gått tregt med fornyelse av bussparken og vi har nå forhandlet et halvt år på overtid, der vi måtte hale nye tilbud ut av vår motpart. Nettbuss AS burde med sine store ressurser vært mer offensive og vist større vilje til å virkelig satse på Team Trafikk AS og bussdriften i Trondheim.
Norge kommer til å måtte godta en EU-forordning som etter hvert tvinger alle bussruter ut på anbud, om ikke fylkeskommunene driver sine egne buss-selskap. Vi har nøye vurdert å kjøpe Team Trafikk AS, men har funnet risikoen for høy og kompetansen på bussdrift i fylkeskommunen for lav i forhold til en profesjonell aktør, til at vi mener det er riktig å kjøpe Team Trafikk AS for å drive buss-selskap i egen regi.
Det kan godt hende at med de premissene vi har lagt inn for å ivareta de ansatte, samt andre bestillinger som vil ligge i anbudet, så vil vi ikke få tilbud som avviker vesentlig fra det vi har forhandlet oss fram til med Team Trafikk AS. Men da kan vi i det minste være sikker.
Nettbuss AS vinner anbud i andre byer. De er selvfølgelig hjertelig velkommen til å komme med tilbud via Team Trafikk AS i anbudskonkurransen, med de forutsetningene vi har stilt og vil stille i anbudsgrunnlaget.
Kommentarer
Same parti som snakka om offentleg velferd framfor skattelettje?
Pokker heller, dette er det verste eg har sett frå Ap-hald på nokre år.
Nei, privatisering førar ingenting godt med seg. De burde heller konsentrera dykk om å kjøpa tilbake Team Trafikk, og innføra rushtidsavgift. Såleis vil ein faktisk styrka kollektivtilbudet i Trondheim...
2. Synes det er vanskelig å få øye på Høyre-politikken i følgende premiss:
- Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportlova. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.
Det kan skrives mye om denne saken,men det skal sies: Du gjør jo det du sa i valgkampen. Der sa du at dersom du ikke fikk forhandlet fram akseptable avtaler var alternativet å sette kollektivtrafikken ut på anbud.
Du har fått forhandlet fram akseptable avtaler med de fleste selskaper, men ikke her i Trondheim.
Du sa også at dersom det ble anbud skulle de ansattes rettigheter ivaretas, og gjennom de premisser du nå legger inn i anbudet vil også dette bli i ivaretatt.
Ja Tore, du gjør jo som du sa til oss.
Med vennlig hilsen
Ove Tønnessen, leder i
Oslo Sporveiers Personalforening,
Avd. 225 i Fagforbundet
Dere burde lære av de feilene høyresida, anført av FRP, har gjort her i Oslo. Her ser vi at anbudsregimet har ført til ansvarspulverisering og tvilsom pengestyring. Nylig ble det kjent at den personen alle trodde var ansatt som viseadministrerende direktør i Sporveisbussene (Unibuss), egentlig har vært innleid som konsulent og har fakturert bedriften for mellom 200.000 og 300.000 kroner I MÅNEDEN. Dette er mye mer enn han kunne forvente å tjene ut i fra stillingen, og har foregått i all hemmelighet.
Er det slike forhold dere vil ha i Trondheim?
Erfaringen her i Oslo er at man IKKE får mer "kontroll med pengestyringen" når man omorganiserer eller setter ting ut på anbud.
Ikke still dere i bås med H/FRP ved å gjøre de samme feilene som dem! Trodde AP var bedre enn som så.
Dere erter også på dere oss i fagbevegelsen. Her i Oslo Sporveiers Arbeiderforening gir vi full støtte til bussførerne i Trondheim.
Hilsen Andreas Lauvstad,
sekretær, Oslo Sporveiers Arbeiderforening
Utdrag fra Soria Moria erklæringen lyder som følger. Sitat: "Skaffe bedre kunnskap om effektene av anbudsutsetting av lokal kollektivtransport og kunnskap om hvordan ulike kjøreformer og kontraktformer kan legge til rette for at også bredere samfunnsinteresser blir ivaretatt. Regjeringen vil gå i dialog o.s.v Sitat slutt"
Det er ingen skam å snu, det vil både passasjer og AP tjene på. God Helg.
Rune Aasen
Leder, Oslo Sporveiers Arbeiderforening
Det er ikke anbud i seg selv som ofte har vært et problem, men at kommunen/fylket/staten ikke har tatt inn fornuftige bestemmelser i kriteriene. Som f.eks. krav om skatteattest, læringeordning, tariffavtale m.v.
Hva er alternativet til anbud? Privilegieordninger, hevdordninger og rent og skjært kameraderi i forvaltningen av offentlige midler.
Stå på!