Gå til hovedinnhold

Anbud i busstrafikken i Trondheim

Arbeiderpartiet har tvilt seg fram til at det er riktig å bruke anbud i kollektivtrafikken i Trondheim. Det har vært en vanskelig beslutning, og vi har brukt lang tid på å bestemme oss.

Team Trafikk AS har dyktige sjåfører som gjør en god jobb for byens buss-reisende. Sjåføryrket er et krevende yrke, og det er stor mangel på buss sjåfører i Norge. Derfor er det viktig å ivareta de ansatte på en god måte. Å sette bussdriften ut på anbud vet vi medfører usikkerhet for de ansatte – spesielt i forhold til lønn, pensjon og arbeidsvilkår. Nettopp derfor har dette vært en vanskelig sak. Og nettopp derfor er en av premissene i innstillingen fra Samferdelskomiteen i Fylkestinget at det nye lovforslaget fra Regjeringen som angår ansattes lønns- og arbeidsvilkår ved anbud skal forskutteres. Høyre har allerede varslet at de er motstandere av denne premissen, men for Arbeiderpartiet er dette viktig:

- Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportlova. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.

Dette betyr at en annen aktør IKKE kan konkurrere seg inn ved å lage dårligere arbeidsvilkår for de ansatte. Det finnes eksempler på at det har skjedd, men det finnes også eksempler på det motsatte. Vårt premiss skal hindre dårligere vilkår for buss sjåfører etter anbudet. Å kalle dette for ”fagforeningsknusing” er å misbruke ordet.

Buss- og Sporveisforeningens Ole Roger Berg og undertegnede blir neppe enige om denne saken, men også Berg har et ansvar for å bidra til at det ikke skapes unødig stor usikkerhet blant byens buss-sjåfører. Arbeiderpartiet driver ikke med fagforeningsknusing. Vi har lagt inn premisser for å ivareta de ansattes lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår, selv om det kan hende at noen må skifte arbeidsgiver. Det forstår vi kan skape usikkerhet, derfor vil vi bidra til å gjøre en slik overgang så skånsom som mulig ved blant annet å forskuttere de foreslåtte endringene i Yrkestransportloven, samt lære av både feil og suksesser for de ansatte ved anbud i andre byer.

Det er flere grunner til at vi nå går inn for et anbud. Vi har nå i samarbeid med forskere, eksperter på trafikk og transport, Trondheim og omkringliggende kommuner hatt en helhetlig gjennomgang av kollektivsystemet i byregionen. Resultatene av det er et forslag til en helhetlig plan som skal skape en enda bedre kollektivtrafikk i byen og omlandet. Samtidig vil Trondheim innføre en miljøavgift på drivstoff, samt bruke deler av bominnkrevingen til bussdrift. Når det skal kreves inn penger fra byens bilister, som skal brukes til bussdrift, samtidig som vi skal videreutvikle kollektivtilbudet i byregionen, trenger vi sterkere styring med pengebruken. Vi må være sikker på at pengene brukes optimalt. Det er det vanskelig å være sikker på, slik kortene nå er fordelt mellom buss-selskap og fylkeskommunen, samtidig som vi ikke vet hvordan andre selskaper kan drive busskjøring i Trondheim.

Som heleid datterselskap av Nettbuss AS, opererer Team Trafikk AS som en privat aktør i markedet under aksjelovens bestemmelser, selv om Nettbuss AS er heleid av NSB AS som igjen er eid av Staten. Det stiller store krav til fylkeskommunen i forhandlinger om kjøp av busstjenester når motparten er en profesjonell monopolist. Vi blir på mange måter ”prisgitt” Team Trafikk AS sine kostnader, tall og ruteberegninger for ulike bestillinger vi måtte ha. Trondheim kommune og fylkeskommunen har derfor allerede besluttet å lage et eget selskap for ruteplanlegging i byen, slik at vi kan bygge egen kompetanse samt selv ta ansvar for å planlegge og bestemme bussrutene.

Nettbuss AS leverer tilbud på og vinner anbud i både norske byer og i utlandet, men i Trondheim vil de ikke ha konkurranse. Undertegnede synes heller ikke at konsernet har brukt sine store ressurser, samt monopol-posisjonen, til å foreta et skikkelig løft for datterselskapet sitt i Trondheim. Det har gått tregt med fornyelse av bussparken og vi har nå forhandlet et halvt år på overtid, der vi måtte hale nye tilbud ut av vår motpart. Nettbuss AS burde med sine store ressurser vært mer offensive og vist større vilje til å virkelig satse på Team Trafikk AS og bussdriften i Trondheim.

Norge kommer til å måtte godta en EU-forordning som etter hvert tvinger alle bussruter ut på anbud, om ikke fylkeskommunene driver sine egne buss-selskap. Vi har nøye vurdert å kjøpe Team Trafikk AS, men har funnet risikoen for høy og kompetansen på bussdrift i fylkeskommunen for lav i forhold til en profesjonell aktør, til at vi mener det er riktig å kjøpe Team Trafikk AS for å drive buss-selskap i egen regi.

Det kan godt hende at med de premissene vi har lagt inn for å ivareta de ansatte, samt andre bestillinger som vil ligge i anbudet, så vil vi ikke få tilbud som avviker vesentlig fra det vi har forhandlet oss fram til med Team Trafikk AS. Men da kan vi i det minste være sikker.

Nettbuss AS vinner anbud i andre byer. De er selvfølgelig hjertelig velkommen til å komme med tilbud via Team Trafikk AS i anbudskonkurransen, med de forutsetningene vi har stilt og vil stille i anbudsgrunnlaget.

Kommentarer

Anonym sa…
Dette er så hyklersk, dobbeltmoralsk og gjennomføyrd høgre-politikk at eg ikkje har ord. Kjem dette frå same parti som gjekk hardt ut mot høgresida sine ønskjer om å setje bestemor ut på anbud?
Same parti som snakka om offentleg velferd framfor skattelettje?

Pokker heller, dette er det verste eg har sett frå Ap-hald på nokre år.

Nei, privatisering førar ingenting godt med seg. De burde heller konsentrera dykk om å kjøpa tilbake Team Trafikk, og innføra rushtidsavgift. Såleis vil ein faktisk styrka kollektivtilbudet i Trondheim...
1. Dette er ikke privatisering. Team Trafikk AS er allerede et selskap som styres ihht aksjelovens bestemmelser.

2. Synes det er vanskelig å få øye på Høyre-politikken i følgende premiss:

- Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportlova. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.
KYVA sa…
Hei Tore!
Det kan skrives mye om denne saken,men det skal sies: Du gjør jo det du sa i valgkampen. Der sa du at dersom du ikke fikk forhandlet fram akseptable avtaler var alternativet å sette kollektivtrafikken ut på anbud.
Du har fått forhandlet fram akseptable avtaler med de fleste selskaper, men ikke her i Trondheim.
Du sa også at dersom det ble anbud skulle de ansattes rettigheter ivaretas, og gjennom de premisser du nå legger inn i anbudet vil også dette bli i ivaretatt.
Ja Tore, du gjør jo som du sa til oss.
Anonym sa…
Forsøkene på å legge bussdriften i Trondheim ut på anbud er ikke i tråd med rød/grønn politikk. Det vil vanskeliggjøre arbeidet frem mot valget i 2009. Når Arbeiderpartiet først i Tromsø og nå i Trondheim svikter viktige politiske målsettinger mister partiet troverdighet. Det hjelper ikke med fagre løfter og garantier når virkeligheten for de som er rammet av anbudsspøkelset er noe helt annet. Nettbuss er idag, i likhet med T-bane og trikk i Oslo, tilknyttet arbeidsgiverforeningen Spekter. De har en tariffpolitikk der de enkelte selskapene i stor grad kan ha/videreføre sine egne lokale tariffbestemmelser. Dersom anbudet vinnes av en NHO-bedrift kan de vinke farvel til sin nåværende tariffavtale. Det har mange opplevd før. Jeg anbefaler deg og partiet om ikke å fremme/støtte dette forslaget. Det er fortsatt mulig å snu.

Med vennlig hilsen
Ove Tønnessen, leder i
Oslo Sporveiers Personalforening,
Avd. 225 i Fagforbundet
Anonym sa…
Må si det er svært skuffende at Arbeiderpartiet, i stedet for å ta aktive grep for å styrke byens kollektivtrafikk, skal kaste bort tid og penger på byråkratisk tull som dette.

Dere burde lære av de feilene høyresida, anført av FRP, har gjort her i Oslo. Her ser vi at anbudsregimet har ført til ansvarspulverisering og tvilsom pengestyring. Nylig ble det kjent at den personen alle trodde var ansatt som viseadministrerende direktør i Sporveisbussene (Unibuss), egentlig har vært innleid som konsulent og har fakturert bedriften for mellom 200.000 og 300.000 kroner I MÅNEDEN. Dette er mye mer enn han kunne forvente å tjene ut i fra stillingen, og har foregått i all hemmelighet.

Er det slike forhold dere vil ha i Trondheim?

Erfaringen her i Oslo er at man IKKE får mer "kontroll med pengestyringen" når man omorganiserer eller setter ting ut på anbud.

Ikke still dere i bås med H/FRP ved å gjøre de samme feilene som dem! Trodde AP var bedre enn som så.

Dere erter også på dere oss i fagbevegelsen. Her i Oslo Sporveiers Arbeiderforening gir vi full støtte til bussførerne i Trondheim.


Hilsen Andreas Lauvstad,
sekretær, Oslo Sporveiers Arbeiderforening
Anonym sa…
Hei. Alle linjer er anbudutsatt i Oslo. Dette har medført at rekruttering til yrket har stoppet helt opp. Nå må sjåfører hentes fra Slovakia. At AP går inn for anbud i Trondheim gjør meg bekymret. Valgkampen er snart i gang!! Hva i helvete driver dere med?

Utdrag fra Soria Moria erklæringen lyder som følger. Sitat: "Skaffe bedre kunnskap om effektene av anbudsutsetting av lokal kollektivtransport og kunnskap om hvordan ulike kjøreformer og kontraktformer kan legge til rette for at også bredere samfunnsinteresser blir ivaretatt. Regjeringen vil gå i dialog o.s.v Sitat slutt"

Det er ingen skam å snu, det vil både passasjer og AP tjene på. God Helg.

Rune Aasen
Leder, Oslo Sporveiers Arbeiderforening
Anonym sa…
Jeg vil med dette medele at jeg har i dag fått tilbud om ny jobb som Tore O gjorde det enkelt for meg å takke ja til. Jeg slutter som bussjåfør 01.08.08 i det som var en meget fin og kolegial arbeidsplass og som jeg trivdes meget godt i, men som fylkespolitikerne nå skal ødelegge. En ting jeg vil si til Sandvik og co, er at hvis dere stemmer for anbud så tror jeg at en del av dere også må ut på arbeidsmarkedet etter neste valg. LYKKE TIL
Gratulerer med en åpenbart fornuftig beslutning. Folk med kvasisosialistiske tvangstanker har lett for å oppfatte anbud som et høyrepåfunn. Vrøvl!

Det er ikke anbud i seg selv som ofte har vært et problem, men at kommunen/fylket/staten ikke har tatt inn fornuftige bestemmelser i kriteriene. Som f.eks. krav om skatteattest, læringeordning, tariffavtale m.v.

Hva er alternativet til anbud? Privilegieordninger, hevdordninger og rent og skjært kameraderi i forvaltningen av offentlige midler.

Stå på!
Stian Oen sa…
Dette synes jeg var veldig overraskende, Tore. At det er mulig å konkurranseutsette på en sosialt ansvarlig måte tror jeg de fleste som har jobbet litt seriøst med temaet har innsett forlengst. Når mange likevel er motstandere av denne formen for privatisering - for det er en form for privatisering å sette driften av en offentlig finansiert tjeneste ut til sivile aktører - er det jo primært fordi vi mener det er viktig at en del vitale samfunnsoppgaver - først og fremst knyttet til infrastruktur og en del andre grunnleggende samfunnshensyn - både skal finansieres og drives av fellesskapet. Ikke pga. prinsippet i seg selv. Men fordi det er ved å følge dette prinsippet vi står best rustet til å utforme tjenester til folk som også primært er FOR folk; ikke først og fremst for å tjene penger.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .