Gå til hovedinnhold

Dobbeltvedtak om organisering av busstrafikken

Arbeiderpartiet lanserer nå en løsning for kollektivtrafikken i Trondheim, som både bryter bussmonopolet og sikrer offentlig eierskap til Team Trafikk AS.

Dette bør kunne skape ro om kollektivtrafikken, selv om Buss- og sporveisforeningen sa nei til forslaget da de ble forelagt en skisse av denne løsningen søndag kveld.

Forslaget innebærer at kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes, samtidig som Fylkeskommunen forsøker å kjøpe Team Trafikk AS. Forslaget er godkjent av Sør-Trøndelag Arbeiderpartis styre, og er behandlet i Samarbeidskomiteen mellom LO og Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag. En skisse til forslaget ble forelagt Buss- og sporveisforeningen søndag kveld.

Kort oppsummert sier forslaget:

- Kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes.

- Fylkeskommunen kjøper, om prisen blir rett, Team Trafikk AS fra Nettbuss AS.

- En del av bussdriften i Trondheim legges ut på anbud, mens den resterende delen skal kjøres av Team Trafikk som fylkeskommunalt selskap.

Dette bryter opp bussmonopolet og gir flere aktører innen bussdriften i Trondheim, slik at fylkeskommunen får testet pris og kvalitet på tjenesten. Samtidig vil kjøp av Team Trafikk AS gi fylkeskommunen viktig kompetanse når kollektivtrafikken skal utvikles videre. Videre vil dette bidra til at vi unngår tilsvarende situasjon som i Rogaland, der man etter to anbudsrunder har endt opp med en privat monopolist.

Fylkeskommunen har fått gjennomført en verdivurdering av Team Trafikk AS, og har fått bekreftet fra Nettbuss-konsernet at selskapet er ”til salgs”. Om fylkeskommunen oppnår riktig pris og dermed kjøper selskapet, er det en forutsetning at selskapet skal drives etter forretningsmessige prinsipper.

Det framgår av forslagets punkt 4, at anbudsgrunnlaget vil inneholde krav om at de av de ansatte som må bytte jobb etter anbudet, ikke skal få dårligere vilkår.

Her er forslaget i sin helhet:

Forslag til ny organisering av kollektivtrafikken i Trondheim

1. Fra 2008 overtok Sør-Trøndelag Fylkeskommune ansvaret for kollektivtrafikken i Trondheim. Sør Trøndelag Fylkesting ser det som en overordnet oppgave å finne en organisering på kollektivtransporten som styrker det politiske ansvaret i forhold til passasjerene og miljøaspektet i videste forstand. Det vises i denne sammenheng til sak 19/2008.

2. Bussdriften i Trondheim konkurranseutsettes. Det forutsettes lagt opp til delanbud i en funksjonell anbudspakke.

3. Fylkesrådmannen bes komme tilbake så snart som mulig med en egen sak vedrørende etableringen av et eget administrasjonsselskap/innkjøpsorganisasjon. Dette selskapet skal også ha ansvar for ruteplanlegging, og trer fra 1. januar 2009 inn som avtalepart på vegne av fylkeskommunen i Trondheim. Det skal sikres god dialog med ansatte når det gjelder ruteplanlegging og kvalitetsutvikling.Trondheim kommune inviteres til å bli medeier i selskapet.

4. Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportloven. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte/lokale fagforening måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.

5. Fylkesrådmannen bes innlede forhandlinger med Nettbuss AS, med sikte på kjøp av Team Trafikk AS. Dette for å sikre langsiktighet og større effektivitet, og for å kunne opprettholde god egenkompetanse på drift. Som ledd i denne prosessen foretas det samtidig en helhetlig gjennomgang av Team Trafikk AS sine driftskostnader og økonomi i samarbeid med selskapets ledelse og ansatte med sikte på felles forståelse. Et evt kjøp må godkjennes av Fylkestinget.

6. Fylkesutvalget gis fullmakt til å fatte nødvendige vedtak for en effektiv innføring av nytt innkjøpsregime. Fylkestingskomite for samferdsel holdes løpende orientert om framdriften.

Kommentarer

Hvis ikke dette er godt nok, ville jeg vurdert om videre anstrengelser er hensiktsmessig bruk av fylkesordførerens tid.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...