Arbeiderpartiet lanserer nå en løsning for kollektivtrafikken i Trondheim, som både bryter bussmonopolet og sikrer offentlig eierskap til Team Trafikk AS.
Dette bør kunne skape ro om kollektivtrafikken, selv om Buss- og sporveisforeningen sa nei til forslaget da de ble forelagt en skisse av denne løsningen søndag kveld.
Forslaget innebærer at kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes, samtidig som Fylkeskommunen forsøker å kjøpe Team Trafikk AS. Forslaget er godkjent av Sør-Trøndelag Arbeiderpartis styre, og er behandlet i Samarbeidskomiteen mellom LO og Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag. En skisse til forslaget ble forelagt Buss- og sporveisforeningen søndag kveld.
Kort oppsummert sier forslaget:
- Kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes.
- Fylkeskommunen kjøper, om prisen blir rett, Team Trafikk AS fra Nettbuss AS.
- En del av bussdriften i Trondheim legges ut på anbud, mens den resterende delen skal kjøres av Team Trafikk som fylkeskommunalt selskap.
Dette bryter opp bussmonopolet og gir flere aktører innen bussdriften i Trondheim, slik at fylkeskommunen får testet pris og kvalitet på tjenesten. Samtidig vil kjøp av Team Trafikk AS gi fylkeskommunen viktig kompetanse når kollektivtrafikken skal utvikles videre. Videre vil dette bidra til at vi unngår tilsvarende situasjon som i Rogaland, der man etter to anbudsrunder har endt opp med en privat monopolist.
Fylkeskommunen har fått gjennomført en verdivurdering av Team Trafikk AS, og har fått bekreftet fra Nettbuss-konsernet at selskapet er ”til salgs”. Om fylkeskommunen oppnår riktig pris og dermed kjøper selskapet, er det en forutsetning at selskapet skal drives etter forretningsmessige prinsipper.
Det framgår av forslagets punkt 4, at anbudsgrunnlaget vil inneholde krav om at de av de ansatte som må bytte jobb etter anbudet, ikke skal få dårligere vilkår.
Her er forslaget i sin helhet:
Forslag til ny organisering av kollektivtrafikken i Trondheim
1. Fra 2008 overtok Sør-Trøndelag Fylkeskommune ansvaret for kollektivtrafikken i Trondheim. Sør Trøndelag Fylkesting ser det som en overordnet oppgave å finne en organisering på kollektivtransporten som styrker det politiske ansvaret i forhold til passasjerene og miljøaspektet i videste forstand. Det vises i denne sammenheng til sak 19/2008.
2. Bussdriften i Trondheim konkurranseutsettes. Det forutsettes lagt opp til delanbud i en funksjonell anbudspakke.
3. Fylkesrådmannen bes komme tilbake så snart som mulig med en egen sak vedrørende etableringen av et eget administrasjonsselskap/innkjøpsorganisasjon. Dette selskapet skal også ha ansvar for ruteplanlegging, og trer fra 1. januar 2009 inn som avtalepart på vegne av fylkeskommunen i Trondheim. Det skal sikres god dialog med ansatte når det gjelder ruteplanlegging og kvalitetsutvikling.Trondheim kommune inviteres til å bli medeier i selskapet.
4. Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportloven. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte/lokale fagforening måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.
5. Fylkesrådmannen bes innlede forhandlinger med Nettbuss AS, med sikte på kjøp av Team Trafikk AS. Dette for å sikre langsiktighet og større effektivitet, og for å kunne opprettholde god egenkompetanse på drift. Som ledd i denne prosessen foretas det samtidig en helhetlig gjennomgang av Team Trafikk AS sine driftskostnader og økonomi i samarbeid med selskapets ledelse og ansatte med sikte på felles forståelse. Et evt kjøp må godkjennes av Fylkestinget.
6. Fylkesutvalget gis fullmakt til å fatte nødvendige vedtak for en effektiv innføring av nytt innkjøpsregime. Fylkestingskomite for samferdsel holdes løpende orientert om framdriften.
Dette bør kunne skape ro om kollektivtrafikken, selv om Buss- og sporveisforeningen sa nei til forslaget da de ble forelagt en skisse av denne løsningen søndag kveld.
Forslaget innebærer at kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes, samtidig som Fylkeskommunen forsøker å kjøpe Team Trafikk AS. Forslaget er godkjent av Sør-Trøndelag Arbeiderpartis styre, og er behandlet i Samarbeidskomiteen mellom LO og Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag. En skisse til forslaget ble forelagt Buss- og sporveisforeningen søndag kveld.
Kort oppsummert sier forslaget:
- Kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes.
- Fylkeskommunen kjøper, om prisen blir rett, Team Trafikk AS fra Nettbuss AS.
- En del av bussdriften i Trondheim legges ut på anbud, mens den resterende delen skal kjøres av Team Trafikk som fylkeskommunalt selskap.
Dette bryter opp bussmonopolet og gir flere aktører innen bussdriften i Trondheim, slik at fylkeskommunen får testet pris og kvalitet på tjenesten. Samtidig vil kjøp av Team Trafikk AS gi fylkeskommunen viktig kompetanse når kollektivtrafikken skal utvikles videre. Videre vil dette bidra til at vi unngår tilsvarende situasjon som i Rogaland, der man etter to anbudsrunder har endt opp med en privat monopolist.
Fylkeskommunen har fått gjennomført en verdivurdering av Team Trafikk AS, og har fått bekreftet fra Nettbuss-konsernet at selskapet er ”til salgs”. Om fylkeskommunen oppnår riktig pris og dermed kjøper selskapet, er det en forutsetning at selskapet skal drives etter forretningsmessige prinsipper.
Det framgår av forslagets punkt 4, at anbudsgrunnlaget vil inneholde krav om at de av de ansatte som må bytte jobb etter anbudet, ikke skal få dårligere vilkår.
Her er forslaget i sin helhet:
Forslag til ny organisering av kollektivtrafikken i Trondheim
1. Fra 2008 overtok Sør-Trøndelag Fylkeskommune ansvaret for kollektivtrafikken i Trondheim. Sør Trøndelag Fylkesting ser det som en overordnet oppgave å finne en organisering på kollektivtransporten som styrker det politiske ansvaret i forhold til passasjerene og miljøaspektet i videste forstand. Det vises i denne sammenheng til sak 19/2008.
2. Bussdriften i Trondheim konkurranseutsettes. Det forutsettes lagt opp til delanbud i en funksjonell anbudspakke.
3. Fylkesrådmannen bes komme tilbake så snart som mulig med en egen sak vedrørende etableringen av et eget administrasjonsselskap/innkjøpsorganisasjon. Dette selskapet skal også ha ansvar for ruteplanlegging, og trer fra 1. januar 2009 inn som avtalepart på vegne av fylkeskommunen i Trondheim. Det skal sikres god dialog med ansatte når det gjelder ruteplanlegging og kvalitetsutvikling.Trondheim kommune inviteres til å bli medeier i selskapet.
4. Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportloven. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte/lokale fagforening måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.
5. Fylkesrådmannen bes innlede forhandlinger med Nettbuss AS, med sikte på kjøp av Team Trafikk AS. Dette for å sikre langsiktighet og større effektivitet, og for å kunne opprettholde god egenkompetanse på drift. Som ledd i denne prosessen foretas det samtidig en helhetlig gjennomgang av Team Trafikk AS sine driftskostnader og økonomi i samarbeid med selskapets ledelse og ansatte med sikte på felles forståelse. Et evt kjøp må godkjennes av Fylkestinget.
6. Fylkesutvalget gis fullmakt til å fatte nødvendige vedtak for en effektiv innføring av nytt innkjøpsregime. Fylkestingskomite for samferdsel holdes løpende orientert om framdriften.
Kommentarer