Gå til hovedinnhold

Dobbeltvedtak om organisering av busstrafikken

Arbeiderpartiet lanserer nå en løsning for kollektivtrafikken i Trondheim, som både bryter bussmonopolet og sikrer offentlig eierskap til Team Trafikk AS.

Dette bør kunne skape ro om kollektivtrafikken, selv om Buss- og sporveisforeningen sa nei til forslaget da de ble forelagt en skisse av denne løsningen søndag kveld.

Forslaget innebærer at kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes, samtidig som Fylkeskommunen forsøker å kjøpe Team Trafikk AS. Forslaget er godkjent av Sør-Trøndelag Arbeiderpartis styre, og er behandlet i Samarbeidskomiteen mellom LO og Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag. En skisse til forslaget ble forelagt Buss- og sporveisforeningen søndag kveld.

Kort oppsummert sier forslaget:

- Kollektivtrafikken i Trondheim konkurranseutsettes.

- Fylkeskommunen kjøper, om prisen blir rett, Team Trafikk AS fra Nettbuss AS.

- En del av bussdriften i Trondheim legges ut på anbud, mens den resterende delen skal kjøres av Team Trafikk som fylkeskommunalt selskap.

Dette bryter opp bussmonopolet og gir flere aktører innen bussdriften i Trondheim, slik at fylkeskommunen får testet pris og kvalitet på tjenesten. Samtidig vil kjøp av Team Trafikk AS gi fylkeskommunen viktig kompetanse når kollektivtrafikken skal utvikles videre. Videre vil dette bidra til at vi unngår tilsvarende situasjon som i Rogaland, der man etter to anbudsrunder har endt opp med en privat monopolist.

Fylkeskommunen har fått gjennomført en verdivurdering av Team Trafikk AS, og har fått bekreftet fra Nettbuss-konsernet at selskapet er ”til salgs”. Om fylkeskommunen oppnår riktig pris og dermed kjøper selskapet, er det en forutsetning at selskapet skal drives etter forretningsmessige prinsipper.

Det framgår av forslagets punkt 4, at anbudsgrunnlaget vil inneholde krav om at de av de ansatte som må bytte jobb etter anbudet, ikke skal få dårligere vilkår.

Her er forslaget i sin helhet:

Forslag til ny organisering av kollektivtrafikken i Trondheim

1. Fra 2008 overtok Sør-Trøndelag Fylkeskommune ansvaret for kollektivtrafikken i Trondheim. Sør Trøndelag Fylkesting ser det som en overordnet oppgave å finne en organisering på kollektivtransporten som styrker det politiske ansvaret i forhold til passasjerene og miljøaspektet i videste forstand. Det vises i denne sammenheng til sak 19/2008.

2. Bussdriften i Trondheim konkurranseutsettes. Det forutsettes lagt opp til delanbud i en funksjonell anbudspakke.

3. Fylkesrådmannen bes komme tilbake så snart som mulig med en egen sak vedrørende etableringen av et eget administrasjonsselskap/innkjøpsorganisasjon. Dette selskapet skal også ha ansvar for ruteplanlegging, og trer fra 1. januar 2009 inn som avtalepart på vegne av fylkeskommunen i Trondheim. Det skal sikres god dialog med ansatte når det gjelder ruteplanlegging og kvalitetsutvikling.Trondheim kommune inviteres til å bli medeier i selskapet.

4. Når premissene for anbudsutsettelsen skal utformes, skal ansattes rettigheter ivaretas i tråd med reglene for virksomhetsoverdragelse i Arbeidsmiljølovens kapittel 16, selv om virksomhetsoverdragelsen i AML § 16.1 ikke er oppfylt. Dette i tråd med regjeringens utkast til endringer i Yrkestransportloven. Man skal også ivareta opptjente rettigheter for arbeidstakere som står under annen pensjonsordning enn i overtakende selskap. Særavtaler som den enkelte ansatte/lokale fagforening måtte ha i forhold til lønn og pensjon som går ut over den nye bransjeavtalen skal kunne overføres. Ansatte skal ikke få svekket sin pensjonsordning.

5. Fylkesrådmannen bes innlede forhandlinger med Nettbuss AS, med sikte på kjøp av Team Trafikk AS. Dette for å sikre langsiktighet og større effektivitet, og for å kunne opprettholde god egenkompetanse på drift. Som ledd i denne prosessen foretas det samtidig en helhetlig gjennomgang av Team Trafikk AS sine driftskostnader og økonomi i samarbeid med selskapets ledelse og ansatte med sikte på felles forståelse. Et evt kjøp må godkjennes av Fylkestinget.

6. Fylkesutvalget gis fullmakt til å fatte nødvendige vedtak for en effektiv innføring av nytt innkjøpsregime. Fylkestingskomite for samferdsel holdes løpende orientert om framdriften.

Kommentarer

Hvis ikke dette er godt nok, ville jeg vurdert om videre anstrengelser er hensiktsmessig bruk av fylkesordførerens tid.

Populære innlegg fra denne bloggen

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Himmel og hav - Yoko følger etter meg

Dette er sannsynligvis en av de underligste beskjedene jeg noensinne kommer til å motta på mail (takk til BareAre for tips). Men litt artig er det:

Visca Barça! Heia Øvrebø :-)

Dette må bare gjentas etter den deilige forløsningen av Iniesta på overtid mot Chelsea i semifinalen i Champions League. Visca Barça! Å jo da, Chelsea hadde sine sjanser, men Barca trillet ball med dem hele kampen. Barca hadde en ballbesittelse på 64% ( UEFA )!! Øvr eb ø hadde god kontroll, og det var ikke han som avgjorde kampen ( Dagbladet , V G ) Og dessuten er Barca mye mer enn en klubb :-) FC Barcelona er verdens største idrettsklubb med over 150 tusen medlemmer. Den drives som en klubb og har klubbdemokratiet intakt. Dessuten har de alltid spilt uten sponsor-reklame på draktene, inntil for tre år siden, da de tegna avtale med UNICEF - som nå pryder drakten. Forskjellen er bare det at FC Barcelona ikke tjener penger på denne reklamen - tvert imot, de gir 0,7 prosent av omsetningen til UNICEF. At Real Madrid var Franco sitt lag og ble favorisert under hans regime gjør det enda lettere å fryde seg over alle seire mot Real Madrid. FC Barcelonas klubbpresident ble myrdet av Franco...