Gå til hovedinnhold

Ny klimaoptimisme

Selv om Demokratene ikke fikk 60 senatorer og dermed kunne unngå veto fra Sentatet (filibuster), så får de nå 57 eller 58 senatorer, avhengig av hva som skjer i Minnesota, hvor det skiller bare noen få hundre stemmer mellom fæle Norm Coleman og vår helt - Al Franken (se her: Følg med i Minnesota - Heia Al!)

USAs konstitusjon er laget slik at både Kongressens to kamre (Senatet og Representantenes Hus) og Presidenten kan passe på hverandre. Det betyr at de kan bruke veto mot hverandre. Og budsjett og lovsaker skal vedtas i Kongressen, først i Huset, så i Senatet. Demokratene har nå flertall begge steder, men siden de ikke har 60 senatorer, kan Republikanerne blokkere lov- og budsjettsaker, feks i klimakampen i Senatet.

Dette gjør at USA neppe er helt klare til å forplikte seg i København, siden dette tar tid og Obama nå må konsentrere seg om finanskrisen (VG, Dagbladet). Frykten er at Republikanerne vinner enda flere seter i Kongressen ved valget om to år. Derfor haster det. Presidentens første 100 dager er essensielle om man skal få resultater av vedtatt politikk. Det var dette Franklin D. Roosevelt lyktes med når han introduserte New Deal, som ble vedtatt på rekordtid under den store depresjonen for omlag 80 år siden.

Så er det slik at selv om Demokratene har 57 eller 58 senatorer, så er senatorene såpass bundet av stemningen i sin hjemstat, samt at de er såpass selvstendige, at det langt ifra er sikkert at de følger partiet sitt, selv om det i slike krisetider som nå er mer sannsynlig.

Dessuten finnes det fortsatt noen få moderate Republikanere igjen. I klimasaken bør John McCain være en god alliert, det samme bør Susan Collins fra Maine, kunne være. Om Obama i tillegg utnevner en republikansk senator, fra en stat styrt av Demokratisk Guvernør, til regjeringen sin - kan Guvernøren oppnevne en Demokrat til Senatet, og dermed vinner Demokratene ennå en plass.

Det er nettopp dette som er viktig med Obamas retorikk om å samle nasjonen og operere på tvers av partilinjene. Han er helt avhengig av det om han skal lykkes, da kan han ikke bruke årevis på å overtale sure Republikanere i Kongressen for å få satt politikken ut i livet. David Brooks har en fin drøm om dette i NY Times Change I Can Believe In.

Spesielt når det gjelder klima er det grunn til å håpe på endring. Dette fordi begge sidene er enige om at USA må bli mer uavhengige av energi fra fjerne, USA-fiendtlige steder i verden. Altså sikkerhetspolitisk. Videre erkjenner tilstrekkelig mange Republikanere klimakrisen, samt at den var en av hovedsakene i Obama-kampanjen. Til slutt har Obama vært svært tydelig på at fornybar energi og klimaløsninger skal være en viktig del av å gjenreise økonomien med nye bedrifter, jobber og teknologi. Han har konkret forpliktet seg til å gi 15 mrd US dollar til dette i året.

Men det kan bli tøft å få det gjennom Kongressen, og det er mange motkrefter. Al Gores WE-kampanje passer på, og der har ihvertfall jeg meldt meg inn:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...