Gå til hovedinnhold

Gratulerer med BU-prisen, Vegard Heggem!


Kjære prisvinnere og kjære forsamling!

I dag har jeg gleden av å dele ut Bygdeutviklingsprisen 2008 for Sør-Trøndelag til Aunans AS ved Vegard Heggem. Aunan og Vegard får prisen for det arbeidet som er gjort med å bygge opp hjemgården her i Rennebu til en suksessfull bedrift basert på lokale ressurser.     

For landbruket i regionen er det et viktig signal at Heggem ønsker å satse på sin egen hjemgård. Det er viktig for landbrukets egne organisasjoner, for bygda og for Trøndelag at vi har fyrtårn som viser vei og tørr å satse på å kombinere tradisjon med lokale ressurser som mat, kultur og natur. På Aunan kan du få kjøttvarer fra Hognamat på Berkåk, spekemat fra Buret på Nerskogen og ekte seterrømme og ost fra Jelsetra på Jøldalen. Det er særdeles originalt innredet på Aunan med utgangspunkt i det tradisjonelle, ispedd høydepunkter fra en eminent fotballkarriere. Å kombinere det beste vi har av kortreist mat, utnytte lokale ressurser og kultur, samt sette et personlig preg på det hele har gitt et veldig originalt produkt på Aunan.   

 Vi vet at Vegard har vært aktiv for å få naboene med på laget. Å bruke lokal arbeidskraft, samt å vise dugnadsånd er noe dalføret er kjent for. Litt lenger nede i dalen samler hundrevis av naboer seg til dugnadsinnsats når Storåsfestivalen går av stabelen.   Likeledes har vi Rennebumartnan med  Kenneth Teigen som uslitelig ildsjel. Hvert år legger mange hundre frivillige legger ned enorm innsats og sørger for betydelige økonomiske bidrag til alle lag og foreninger som står på i kommunen.

Lokalt engasjement og bruk av nære ressurser er noe vi kan og er gode på her i regionen. Men Trøndersk mat og kultur som næringsvei og som merkevare for regionen vår bør løftes enda klarere fram. Skal vi nå dit må vi ta være på og dele den kunnskapen og de ideer som vinnere som Vegard Heggem har. Vi må spille på lag og gjøre hverandre god. Skal vi være grensesprengende må vi tørre å satse og vi må tørre å mislykkes.  Skal vi være i førersetet på kreativitet og skaper glede må vi har rom for både sukkes og fiasko i Trøndelag

Det e itj nå som kjæm tå sæ sjøl. Selv med to av Norges beste lakseelver, Orkla og Gaula, liggendes ganske så nær. Det å omsette og synliggjøre et produkt som Aunan krever enormt med egeninnsats, originalitet, innovativ evne og lagspill. Alt dette har årets vinner.

I tilegg har juryen vektlagt kriterier som

  • Økonomisk resultat
  • Sysselsetting, og særlig for kvinner
  • Miljøvurdering
  • Utnytting av lokale ressurser, fortrinn og ringvirkninger i lokalsamfunnet og
  • Nyskaping og originalitet

Årets vinner har gått til topps blant mange svært gode kandidater. Jeg er stolt over den harde konkurransen. Det vitner om at det gror godt fra kyst til fjell i regionen vår.

Det er derfor med stor glede jeg overrekker årets Bygdeutviklingspris 2008 til Aunan As og Vegard Heggem. Prisen er på 50 000 kroner og diplom for den fylkesvise prisen. Samtidig blir man nominert videre til den nasjonale prisen. Gratulerer og lykke til videre!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .