Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd.
Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag.
Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget.
Potensiale i Trøndelag
Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag.
Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget.
Potensiale i Trøndelag
Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling.
Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. Det kan gi en etterlengtet havn i vest for våre naboer, om en ny godsterminal kombineres med havn og blir et logistikknutepunkt for framtiden. Varetransportårene er belastet i aksen nord-sør også i Sverige.
Fortvilelse
Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. Det kan gi en etterlengtet havn i vest for våre naboer, om en ny godsterminal kombineres med havn og blir et logistikknutepunkt for framtiden. Varetransportårene er belastet i aksen nord-sør også i Sverige.
Fortvilelse
Så i fortvilelse over manglende entusiasme blant norske rikspolitikere, og altfor lange prosesser, reiser altså undertegnede til Sverige for å søke hjelp. Vi har allerede sendt brev til den svenske ministeren med ansvar for järnvägen, og torsdag 17. juni er det den sosialdemokratiske delen av Trafikutskottet som besøkes sammen med partifeller fra Jämtland.
Kan hende blir dette et rop i mørket uten ønsket respons, men svenskene bygger jernbane raskt og effektivt, så kan hende kan de bidra med å få hengt opp ei kjøreledning fra Storlien til Trondheim innen 2015. Det kan jo tenkes at de til og med finner det fascinerende om de må hjelpe sin rike lillebror med dette lille, store løftet for å tette et pinlig hull i kommunikasjonen mellom oss naboland – The Missing Link (se bildet).
I Norge er planen å vente til etter 2019 en gang. Så langt fram rekker verken synet eller tålmodigheten min…
Kan hende blir dette et rop i mørket uten ønsket respons, men svenskene bygger jernbane raskt og effektivt, så kan hende kan de bidra med å få hengt opp ei kjøreledning fra Storlien til Trondheim innen 2015. Det kan jo tenkes at de til og med finner det fascinerende om de må hjelpe sin rike lillebror med dette lille, store løftet for å tette et pinlig hull i kommunikasjonen mellom oss naboland – The Missing Link (se bildet).
I Norge er planen å vente til etter 2019 en gang. Så langt fram rekker verken synet eller tålmodigheten min…
Kommentarer
Hvor har du denne påstanden fra: "Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag."
Jobber med et prosjekt som kan være relevant.
De som må ta støyten for disse syndene er faktisk fremtidige generasjoner, som hvis de er heldige arver litt penger fra oljefondet (oljefondet kan faktisk være tomt etter en eventuell ny finanskrise), men dessverre arver en nedslitt infrastruktur. Dette vil gjøre det umulig for norsk industri og næringsliv å kunne konkurrere med utlandet den dagen vi ikke har oljepenger til å betale oss ut av problemene våres... Norge ligger tross alt i utkanten av Europa, ikke i sentrum. Tenk litt over over hvilke kjepper i hjulene Ap's tallknusere stikker i Norges fremtid!