Klimakameratene i Trondheim og Sør-Trøndelag (Ap, SV, Sp, KrF, De Grønne og Venstre) er nå enige om å sette ned prisen på periodekort på bussen i Trondheim. Prisen på periodekort for voksne settes fra 1. januar 2011 ned med 100 kr i måneden, og regnes forholdsmessig ut for lengre eller kortere perioder og for barn/ungdom/student/honnør.
Det skal også samarbeides med studentenes organisasjoner og Samskipnaden om å finne billigere ordninger for studenter over 30 år.
Videre innlemmes områdene som ligger om lag 20 km fra Trondheim sentrum i samme takstområde som Trondheim. Dette betyr for eksempel at Vikhammer og Melhus sentrum får samme priser på bussen som Trondheim, altså en betydelig reduksjon. Busstilbudet for disse områdene legges også ut på anbud, og det vil også komme nye busser på disse strekningene innen 1. januar 2012.
Trondheimsregionen vokser med nesten 50 000 mennesker de neste 10 årene. Samtidig har Norge og Sør-Trøndelag forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene. Skal vi lykkes med å transportere en stadig større befolkning på en miljøvennlig måte inn og ut av byen, må vi satse på kollektivtrafikken.
Miljøpakken gir Trondheim mulighet til å satse kraftig på både kollektivtrafikk og sykkeltiltak, samtidig som det bygges nye, mer effektive og tryggere veger inn og ut av byen. Målet er å redusere bilandelen fra 58 til 50 prosent og tilsvarende øke andelen som går, sykler og kjører buss.
Videre innlemmes områdene som ligger om lag 20 km fra Trondheim sentrum i samme takstområde som Trondheim. Dette betyr for eksempel at Vikhammer og Melhus sentrum får samme priser på bussen som Trondheim, altså en betydelig reduksjon. Busstilbudet for disse områdene legges også ut på anbud, og det vil også komme nye busser på disse strekningene innen 1. januar 2012.
Trondheimsregionen vokser med nesten 50 000 mennesker de neste 10 årene. Samtidig har Norge og Sør-Trøndelag forpliktet seg til å kutte klimagassutslippene. Skal vi lykkes med å transportere en stadig større befolkning på en miljøvennlig måte inn og ut av byen, må vi satse på kollektivtrafikken.
Miljøpakken gir Trondheim mulighet til å satse kraftig på både kollektivtrafikk og sykkeltiltak, samtidig som det bygges nye, mer effektive og tryggere veger inn og ut av byen. Målet er å redusere bilandelen fra 58 til 50 prosent og tilsvarende øke andelen som går, sykler og kjører buss.
Kommentarer