"Toppfolk" innen næringsliv og politikk i Bergen har gått sammen for å få reisetiden med tog ned til 4 timer mellom Bergen og Oslo (Bergensavisen) innen 2020. Det samme bør vi gjøre her i Trondheim, selv om Bergensavisen feilaktig omtaler et tog som kjører rundt 200 km/t som lyntog. Lyntogene koster det over dobbelt så mye å bygge jernbane for, og de kjører over 300 km/t, og må ifølge Norsk Bane gå nesten halvparten av strekningen mellom Trondheim-Oslo i tunnel.
3-4 timer reisetid med komfortabelt tog, og økt frekvens, vil øke antallet passasjerer som velger toget framfor flyet mellom Trondheim og Oslo. Muligheten for å sove, lese, ringe og være på internett - gjør togreisen effektiv.
En reisetid på 3-4 timer er også realistisk med tanke på hvor mange penger det er mulig tro på at Stortinget kommer til å prioritere fra andre sektorer og veg til jernbane, selv om også en slik ambisjon vil være tøff å få gjennomslag for i konkurranse med bompengefinansierte veger og lokale ønsker om mer veg først.
X2000
Svenskene har et krengetog som går under merkenavnet X2000. Komforten er stor og togene kan kjøre i overkant av 200 km/t.
Ser vi på svenske rutetabeller med avstander som ligner avstanden på strekningen Trondheim-Oslo med Dovrebanen (550 km), ser vi at reisetiden er under fire timer. Avstanden fra Stockholm C til Hässleholm C er ca 530 km. Tar du toget kl 0521 fra Stockholm C, er du framme i Hässleholm C kl 0902 (rutetabell).
Tatt i betraktning litt nyere teknologi, bør det derfor være realistisk å kjøre Trondheim-Oslo på mellom 3-4 timer. I første omgang må vi får elektrifisert Meråkerbanen, så kan de svenske X2000-togene komme seg fra Stockholm til Trondheim. Derifra kan de kjøre videre til Oslo og til Stockholm igjen, og motsatt veg. Å elektrifisere Meråkerbanen koster kun 800 millioner kroner.
17. juni reiser jeg til Stockholm for å prøve å få svenskene med på å finansiere Meråkerbanen. Her hjemme går det nemlig for tregt, men svenskene ser både behovet og mulighetene for å få togene sine til Trondheim. Det gir økte markedsmuligheter og mer effektiv drift av strekningen Stockholm-Åre. Vi er enige.
Mine blogger om jernbane her (følger under dette innlegget): Jernbane
Kommentarer
Ikke bare er det dårlig materiell, overfyllte vogner på enkelte strekk, kjøreledninger som faller ned, gammel skinnegang osv.
Men!
Idag bruker toget Oslo - Bergen omtrent like lang tid som for 30 år siden. Hvorfor ?
Først trodde jeg at de ikke hadde gjort noe med skinnegangen og at det var derfor logisk at man ikke kunne kjøre raskere.
Men, utviklingen har gått fort på tog og med krengevogner kan man tilbakelegge strekningen raskere nå enn for 30 år siden. Hva er da grunnen ?
NSB bli målt på mange måter, blant annet forsinkelser. Det de da gjør er å legge inn slack i rutetidene. Om det oppstår noe på veien som tar tid så har de tid til å få ordnet opp i det uten at ankomsttiden endres.
Dette betyr at NSB i dag faktisk kjører saktere enn de kan for å opprettholde statistikk!!!
Da kan man spørre seg noen spørsmål : Vil man komme frem raskest mulig og av og til bli forsinket ?
Eller vil man bruke den tiden det tar og komme frem på lovt tidspunkt ?
Man kan også spørre seg om man MÅ investere hundrevis av milliarder for å få lavere reisetid, eller om man kanskje kan premiere NSB for å kjøre raskere på det som er i dag og se om det har noen effekt for trafikkgrunnlaget.
Hurtigtog :
Man må undersøke hva det er som må til for å få flere til å bruke toget.
Vil man bruke toget på 4 timer Trondheim-Oslo ?
Eller må man ned på 3 timer for å få merkbart oppsving ?
Så må man finne ut hva dette betyr for andre aktører. Om SAS mister melkrutene sine Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim - kan de da fly til Sannessjøen, Alta, Vadsø uten at de billettene koster 10.000 kr ?
Og - ønsker vi en slik utvikling for distriktene ?
Så må man se på kostnadene ved å bygge banen. Og - vi må se på hva det vil koste å vedlikeholde. Kravene for å holde skinnegangen snøfri er helt anderledes i 200km/t + enn i dagens hastigheter for eksempel.
Vi har satset alt for lite på infrastruktur i dette landet og jeg ser med interesse på diskusjonen.
Men, det er ikke alltid det dyreste er det beste. Derfor må vi se på hva vi har. Hva er det som gir mest effekt og jobbe ut fra det.
Nå ser vi kanskje at det skjer noe, men jaggu haster det å få gjort vedtakene, hvis noen skal føle seg overbevist i 2013.
Oslo-Trondheim er billigere og jeg antar raskere å bygg eut, enn Oslo-Bergen. La oss starte med Oslo-Trondheim. La oss få på plass den elektrifiseringen du snakker om.
La oss videre bygge tilsvarende standard på Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand, Oslo-Fredrikstad - og la oss få på plass sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen i Grenlandsområdet.
Dette er åpenbare vedtak og åpenbare infrastrukturbeslutninger som strengt tatt burde vært tatt på 70-tallet.