Gå til hovedinnhold

Ørland Hovedflystasjon - best for Forsvaret, Norge og NATO

Her er sammendraget fra høringsuttalelsen fra Ørland og Bjugn kommuner angående ny kampflybase i Norge - idag torsdag 20. mai besøker Stortingets Forsvars- og Utenrikskomité Ørlandet Hovedflystasjon:

Ørland som enebase, med en QRA i Nord-Norge, gir en bedre kampflydekning i hele Norge. Det medfører en betydelig bedre rekkevidde-/dekningsgrad, og kortere reaksjonstid i Norges totale interesse-/ansvarsområde enn hva det er mulig å oppnå med de andre enbaseløsningene.

I og rundt Ørland hovedflystasjon kan både sjøfartøy, fly og bakkestyrker fritt og uavhengig øve innenfor et område som optimaliserer treningsutbyttet. Dette gir handlefrihet til effektivt samvirke mellom forsvarskapasiteter som på grunn av begrensninger fra for eksempel sivil lufttrafikk ikke er mulig å oppnå andre steder.

Multirolleflyet F-35 er i større grad enn dagens F-16 designet for nærstøtte til bakkestyrker. Behovet for luftrom over land vil derfor være større og må også gi muligheter for operasjoner med større formasjoner og inneha færrest mulig restriksjoner fra sivil luftfart. Slike begrensninger er i liten grad et problem i Midt-Norge.

Ørland hovedflystasjon og Midt-Norge spiller en hovedrolle i forvaltningen av noen av de viktigste bindingene mellom Norge og våre allierte. Dette er de allierte forhåndslagrene i Midt-Norge, og det er den fremskutte basen for NATOs overvåkingsfly AWACS - som i Nord-Europa er lokalisert til Ørland hovedflystasjon.

Det er stor forsvarsvilje i hele trøndelagsregionen, og det har generelt aldri vært problemer med å rekruttere personell til sivile og militære stillinger i regionen. Dette er også erfaringen for Ørland hovedflystasjon. Det er fullt mulig å bo på Ørland og arbeide i Trondheim, og omvendt. Én av fem ansatte ved Ørland hovedflystasjon har bosted utenfor Ørland/Bjugn, og de fleste av disse bor i Trondheimsregionen. En kampflybase er en arbeidsplass som krever mye høykompetent arbeidskraft.

Nærheten til landets tredje største by og landets viktigste kompetansemiljø innen teknologisk utdanning gir en fordel for Ørland hovedflystasjon. Samspillet mellom Ørland hovedflystasjon og Luftkrigsskolen i Trondheim gir dette en tilleggsdimensjon.

Fordi flyplasser representerer en betydelig støykilde, er støy en faktor som er utfordrende uansett lokalisering. Likevel er det store forskjeller mellom alternativene. Utendørs støy vil for eksempel ramme mange flere mye hardere i Bodø enn hva tilfellet er for Ørland og Evenes.

Ørland hovedflystasjon som enebase er det klart billigste alternativet investeringsmessig. Netto investeringsutgifter for ørlandsalternativet vil være ned mot 1,5 milliard kroner.

Bodøalternativet er kostnadsberegnet av Forsvarsdepartementet til 8,4 milliarder kroner.

Driftsmessig har Ørland hovedflystasjon en stor fordel ved at normalaktiviteten kan håndteres innenfor normal arbeidstid. Et basevalg med store begrensninger på grunn av sivile flybevegelser vil bli nødt til å spre aktiviteten utover dagen, slik at man må basere seg på mer kostbare arbeidsskiftsordninger, enn det som vil være nødvendig på Ørland.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...