Gå til hovedinnhold

Oppsiktsvekkende om flystøy fra Forsvaret

Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag har i dag enstemmig vedtatt en høringsuttalelse hvor det reageres kraftig på at Forsvaret har lagt inn ulike forutsetninger for støyberegning mellom Bodø og Ørland i rapporten om framtidig kampflybase. Ørland Hovedflystasjon kom likevel best ut som alternativ i rapporten.

- Det er likevel svært alvorlig at Forsvaret legger inn en helt åpenbar forskjell i forutsetninger for beregning av flystøy for å favorisere Bodø.

- Nye beregninger foretatt av de samme ekspertene, men med like forutsetninger, viser at Ørland Hovedflystasjon kommer enda bedre ut enn allerede i rapporten, og påviser en ytterligere innsparing på nesten 2 mrd kroner i forhold til alternativene.

ENSTEMMIG VEDTAK I FYLKESUTVALGET – SØR-TRØNDELAG

Sør-Trøndelag fylkeskommune slutter seg til hovedtrekkene i Utredningsrapportens konklusjon om at Ørland Hovedflystasjon er meget tilfredsstillende som enebase for styrkeproduksjon av nye kampfly i det norske forsvaret.

Sør-Trøndelag fylkeskommune slutter seg også til konklusjonen om at Ørland som enebase med QRA i nord vil være godt egnet i forhold til operative behov og vil hevde at dette vil gi en optimal, robust og fremtidsrettet løsning både samfunnsøkonomisk og militærfaglig.

Sør-Trøndelag fylkeskommune vil særlig peke på at virksomheten ved Ørland Hovedflystasjon er en integrert del av storbyregionen Trondheim med de betydelige fortrinn dette gir både i forhold til felles bo- og arbeidsmarked, nasjonale forsknings- og utdanningsmiljø, rekruttering og øvrige samfunnsfunksjoner.

Sør-Trøndelag fylkeskommune mener at det er dokumentert i rapporten at en nedlegging av virksomheten ved ØHF vil få svært store lokale og regionale konsekvenser både knyttet til ansatte, til leveransevirksomheten og til den kommunale virksomheten. Fylkeskommunen vil peke på at et bortfall av 900 arbeidsplasser også vil få store sosiale og funksjonelle konsekvenser for lokalsamfunnet. Konsekvensene vil også kunne bli svært store for Luftforsvaret ved at dagens tilknytning til det store kompetansemiljøet i Trondheim vil kunne reduseres betydelig. Fylkeskommunen mener det også må foretas en sammenligning av restverdien, herunder kostnader ved tilbakeføring, for anleggene i Bodø og Ørland. Dette for å komplettere kostnadsbildet.

Sør-Trøndelag fylkeskommune finner det underlig at støyrapporten har lagt ulike forutsetninger til grunn for Bodø og Ørland. Det er oppsiktsvekkende når det legges inn en 30 grader sving for å dempe støyutfordringer i Bodø, mens en slik løsning ikke blir vurdert på Ørland, selv om dette åpenbart lar seg gjøre. Høringssvaret fra ØHF peker også på at en slik prosedyreendring lar seg gjøre, og er både støy- og kostnadsbesparende. Sør-Trøndelag fylkeskommune vil også peke på at det også vil være naturlig å belyse utfordringer knyttet til utendørs støy, og samlet støybelastning fra både militær og sivil luftfart ved alle de tre alternativene.

Sør-Trøndelag fylkeskommune vil til slutt peke på at beslutningen om lokalisering av framtidig kampflybase er en så stor og viktig sak at det må være åpenhet om data og forutsetninger som danner grunnlag for anbefalinger og beslutninger, slik at disse kan etterprøves. Dette gjelder både støydata og økonomiske beregninger som også involverer kostnader for andre samfunnsaktører som Avinor.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...