Fylkesutvalget i Sør-Trøndelag har i dag enstemmig vedtatt en høringsuttalelse hvor det reageres kraftig på at Forsvaret har lagt inn ulike forutsetninger for støyberegning mellom Bodø og Ørland i rapporten om framtidig kampflybase. Ørland Hovedflystasjon kom likevel best ut som alternativ i rapporten.
- Det er likevel svært alvorlig at Forsvaret legger inn en helt åpenbar forskjell i forutsetninger for beregning av flystøy for å favorisere Bodø.
- Nye beregninger foretatt av de samme ekspertene, men med like forutsetninger, viser at Ørland Hovedflystasjon kommer enda bedre ut enn allerede i rapporten, og påviser en ytterligere innsparing på nesten 2 mrd kroner i forhold til alternativene.
ENSTEMMIG VEDTAK I FYLKESUTVALGET – SØR-TRØNDELAG
Sør-Trøndelag fylkeskommune slutter seg til hovedtrekkene i Utredningsrapportens konklusjon om at Ørland Hovedflystasjon er meget tilfredsstillende som enebase for styrkeproduksjon av nye kampfly i det norske forsvaret.
Sør-Trøndelag fylkeskommune slutter seg også til konklusjonen om at Ørland som enebase med QRA i nord vil være godt egnet i forhold til operative behov og vil hevde at dette vil gi en optimal, robust og fremtidsrettet løsning både samfunnsøkonomisk og militærfaglig.
Sør-Trøndelag fylkeskommune vil særlig peke på at virksomheten ved Ørland Hovedflystasjon er en integrert del av storbyregionen Trondheim med de betydelige fortrinn dette gir både i forhold til felles bo- og arbeidsmarked, nasjonale forsknings- og utdanningsmiljø, rekruttering og øvrige samfunnsfunksjoner.
Sør-Trøndelag fylkeskommune mener at det er dokumentert i rapporten at en nedlegging av virksomheten ved ØHF vil få svært store lokale og regionale konsekvenser både knyttet til ansatte, til leveransevirksomheten og til den kommunale virksomheten. Fylkeskommunen vil peke på at et bortfall av 900 arbeidsplasser også vil få store sosiale og funksjonelle konsekvenser for lokalsamfunnet. Konsekvensene vil også kunne bli svært store for Luftforsvaret ved at dagens tilknytning til det store kompetansemiljøet i Trondheim vil kunne reduseres betydelig. Fylkeskommunen mener det også må foretas en sammenligning av restverdien, herunder kostnader ved tilbakeføring, for anleggene i Bodø og Ørland. Dette for å komplettere kostnadsbildet.
Sør-Trøndelag fylkeskommune finner det underlig at støyrapporten har lagt ulike forutsetninger til grunn for Bodø og Ørland. Det er oppsiktsvekkende når det legges inn en 30 grader sving for å dempe støyutfordringer i Bodø, mens en slik løsning ikke blir vurdert på Ørland, selv om dette åpenbart lar seg gjøre. Høringssvaret fra ØHF peker også på at en slik prosedyreendring lar seg gjøre, og er både støy- og kostnadsbesparende. Sør-Trøndelag fylkeskommune vil også peke på at det også vil være naturlig å belyse utfordringer knyttet til utendørs støy, og samlet støybelastning fra både militær og sivil luftfart ved alle de tre alternativene.
Sør-Trøndelag fylkeskommune vil til slutt peke på at beslutningen om lokalisering av framtidig kampflybase er en så stor og viktig sak at det må være åpenhet om data og forutsetninger som danner grunnlag for anbefalinger og beslutninger, slik at disse kan etterprøves. Dette gjelder både støydata og økonomiske beregninger som også involverer kostnader for andre samfunnsaktører som Avinor.
- Posted using BlogPress from my iPhone
- Det er likevel svært alvorlig at Forsvaret legger inn en helt åpenbar forskjell i forutsetninger for beregning av flystøy for å favorisere Bodø.
- Nye beregninger foretatt av de samme ekspertene, men med like forutsetninger, viser at Ørland Hovedflystasjon kommer enda bedre ut enn allerede i rapporten, og påviser en ytterligere innsparing på nesten 2 mrd kroner i forhold til alternativene.
ENSTEMMIG VEDTAK I FYLKESUTVALGET – SØR-TRØNDELAG
Sør-Trøndelag fylkeskommune slutter seg til hovedtrekkene i Utredningsrapportens konklusjon om at Ørland Hovedflystasjon er meget tilfredsstillende som enebase for styrkeproduksjon av nye kampfly i det norske forsvaret.
Sør-Trøndelag fylkeskommune slutter seg også til konklusjonen om at Ørland som enebase med QRA i nord vil være godt egnet i forhold til operative behov og vil hevde at dette vil gi en optimal, robust og fremtidsrettet løsning både samfunnsøkonomisk og militærfaglig.
Sør-Trøndelag fylkeskommune vil særlig peke på at virksomheten ved Ørland Hovedflystasjon er en integrert del av storbyregionen Trondheim med de betydelige fortrinn dette gir både i forhold til felles bo- og arbeidsmarked, nasjonale forsknings- og utdanningsmiljø, rekruttering og øvrige samfunnsfunksjoner.
Sør-Trøndelag fylkeskommune mener at det er dokumentert i rapporten at en nedlegging av virksomheten ved ØHF vil få svært store lokale og regionale konsekvenser både knyttet til ansatte, til leveransevirksomheten og til den kommunale virksomheten. Fylkeskommunen vil peke på at et bortfall av 900 arbeidsplasser også vil få store sosiale og funksjonelle konsekvenser for lokalsamfunnet. Konsekvensene vil også kunne bli svært store for Luftforsvaret ved at dagens tilknytning til det store kompetansemiljøet i Trondheim vil kunne reduseres betydelig. Fylkeskommunen mener det også må foretas en sammenligning av restverdien, herunder kostnader ved tilbakeføring, for anleggene i Bodø og Ørland. Dette for å komplettere kostnadsbildet.
Sør-Trøndelag fylkeskommune finner det underlig at støyrapporten har lagt ulike forutsetninger til grunn for Bodø og Ørland. Det er oppsiktsvekkende når det legges inn en 30 grader sving for å dempe støyutfordringer i Bodø, mens en slik løsning ikke blir vurdert på Ørland, selv om dette åpenbart lar seg gjøre. Høringssvaret fra ØHF peker også på at en slik prosedyreendring lar seg gjøre, og er både støy- og kostnadsbesparende. Sør-Trøndelag fylkeskommune vil også peke på at det også vil være naturlig å belyse utfordringer knyttet til utendørs støy, og samlet støybelastning fra både militær og sivil luftfart ved alle de tre alternativene.
Sør-Trøndelag fylkeskommune vil til slutt peke på at beslutningen om lokalisering av framtidig kampflybase er en så stor og viktig sak at det må være åpenhet om data og forutsetninger som danner grunnlag for anbefalinger og beslutninger, slik at disse kan etterprøves. Dette gjelder både støydata og økonomiske beregninger som også involverer kostnader for andre samfunnsaktører som Avinor.
- Posted using BlogPress from my iPhone
Kommentarer