Gå til hovedinnhold

The New Labour is Dead - Long live The Next Labour?

Labours nye leder blir kunngjort 25. september, ble det klart idag. Hvem det blir er et spennende løp og en spennende kamp om Labours sjel og framtid.

Tidligere utenriksminister David Miliband er bookmakernes favoritt, men han utfordres av lillebroren sin Ed, og sannsynligvis av Brown-favoritten, tidligere utdanningsminister Ed Balls. Andy Burnham er også lansert av enkelte, men uten de store overskriftene.

Både Ed Miliband og Ed Balls tilhører venstresiden i Labour, og har god støtte i fagbevegelsen, men den som kanskje står sterkest der, er Jon Cruddas. Cruddas var lenge med i kampen om nestledervervet under Gordon Brown, og fikk stor respekt for sin kampanje. Nå har han sagt at han ikke stiller som lederkandidat, men det betyr ikke at han er utenfor kabalene. Flere har spekulert i om David Miliband og Jon Cruddas kan stille som "Dream-ticket" (Telegraph).

Uansett; kampen om ledervervet blir også en kamp om å redefinere Labour. Den kankjse viktigste ideologiske arkitekten bak "den tredje vei" og New Labour, Anthony Giddens, skriver interessant om "The Rise and Fall of New Labour" i New Statesman.

David Miliband lanserte offisielt sitt kandidatur igår. Samme dag ble han intervjuet i The Observer hvor han sier at "New Labour isn't new anymore, we need The Next Labour".

Du kan høre og se David Miliband presentere sin plattform og sitt kandidatur her:

Kommentarer

Ronny sa…
Jeg tror dette er en reprise av norsk Aps nyere historie. Blair=Brundtland, Brown= Jagland, og D. Miliband=Stoltenberg. Sannsynligvis tar Miliband over og bringer Labour til nye dybder helt til det kommer noen fagforeningsfolk og drar ham litt opp av den nyliberale søla igjen.

Historien gjentar seg som kjent.

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...