Gå til hovedinnhold

- Regjeringen er dum

Statsminister Jens Stoltenberg har holdt pressekonferanse for å oppsummere året som har gått (VG). Han spår at 2010 blir et "klimaår", uten at det behøver å blir analysert som en bombe. Menneskeheten har ikke noe valg og vi må begynne å handle, så post-Brokenhagen, må det skje noe iløpet av 2010.

Jeg kjempa for gjenvalg av dagens regjering, og er godt fornøyd med makropolitikken som føres. Norge loses trygt gjennom finanskrisa. Vi satser på velferd og vi jobber målrettet for å holde arbeidsledigheten nede. Og på tross av symbolkraften i biodieselsaken, er det mye bra klima- og miljøpolitikk i regjeringen.

Biodiesel
Imidlertid mener jeg regjeringen opptrådt uklokt i flere saker denne høsten. Biodieselsaken er den mest omtalte, og for meg dreier den seg først og fremst om at man må vinne flertall med ord og argumenter - ikke ren makt. Det undergraver posisjonen til regjeringen at de pisket på plass flertallet i Stortinget i den saken. Og her er SV og Sp like skyldige som Ap.

Det verste med håndteringen av biodieselsaken er likevel at den spiser opp handlingsrom. Det er innimellom riktig å være "streng" for å få på plass viktige og upopulære vedtak i Stortinget. Biodiesel er ikke blant dem, men det blir nærmest umulig å piske på plass flertallet en gang til om en viktigere sak skulle oppstå.

Det blir tøffe tak og prioriteringer framover, ifølge Finansminister Johnsen. Det kunne vært godt å hatt en mer jovial regjering når de kommende budsjettene setter grenser for populære tiltak.

Statsbudsjettet gikk gjennom Stortinget uten endringer (eller 40 mill av 900 mrd). Det blir det dårlig kvalitetssikret politikk av. Stortinget er sammensatt av et bredere folkevett enn embedsverket og 19 statsråder kan utgjøre, derfor er det viktig at Stortinget "realitetsorienterer" sakene fra regjeringen.

Datalagringsdirektivet
I høst har vi også hørt stadig sterkere kny om å innføre EUs Datalagringsdirektiv. Det er jeg skeptisk til, og hittil har argumentene vært overveldende mye bedre blant skeptikerne enn tilhengerne. Det er neppe flertall i Stortinget for direktivet, så skal det vedtas må både Høyre og Arbeiderpartiet bruke pisken. Jeg håper og tror partiledelsen har lært såpass av biodieselsaken at pisken må vike for argumenter når det gjelder Datalagringsdirektivet. Og om argumentene ikke holder for å skape flertall - tror jeg vi må erkjenne at Ap ikke tåler å tvinge gjennom nok en sak som mangler flertall i Stortinget.

Opposisjonen
Når alt dette er sagt, er ikke regjeringen plaget nevneverdig av opposisjonen. De mener lite, bortsett fra at også de ble veldig for biodiesel (Høybråten var veldig imot biodiesel i mai 08). Med andre ord utgjør fortsatt ikke opposisjonen noe som helst troverdig eller meningsfylt alternativ. Stort sett kan vi oppsummere opposisjonens budskap slik: Regjeringen er dum

Så tross endel dårlige prosesser i høst, er det fullt mulig å rehabilitere regjeringspartienes posisjon på meningsmålingene nå, såpass at vi greit vinner lokalvalgene. Litt mer ydmykhet, litt bedre kommunikasjon og bredere prosesser før vedtak i Stortinget, og vi er der.

Kommentarer

Uenig med deg om biodieselanalysen, men ellers kan jeg slutte meg helhjertet til.

Når det gjelder biodiesel mener jeg denne gang at det er våre juniorpartnere som får ta ansvaret for at det ble så mye støy. Hadde regjeringens medlemmer stått sammen og ikke etterlatt noen tvil om at den sto bak forslaget, ville det neppe blitt så mye bråk som det ble. Det uheldige for Partiet er at dette først og fremst blir oppfattet som finanspolitikk - når det i bunn og grunn er helt riktig miljøpolitikk.

God jul!
Tore Wold sa…
I denne saken er jeg fullt ut enig med min navnebror Tore fra trønderriket. Litt mer smidighet og ydmykhet fra partiet vårt, hadde vært mer forstandig og et bedre politisk håndverk :) både i biodielsaken og hva gjelder datalagringsdirektivet. Skal lokalvalgene vinnes - nytter det ikke med det som måtte oppfattes (riktig eller galt av opinion og media) som "kjøttvekt" og rå maktbruk overfor samarbeidspartiene.

Tore Wold, fylkestingsmedlem for Ap på Sørlandet (Aust-Agder)
Håkon sa…
Hei ToreO.
Jeg er noe uenig i Datalagringsanalysen din.
Jeg tror ikke Jens kommer til å tørre å utfordre EØS avtalen med de neipartiene med på laget.

Fredrik :
Det er helt klart at SP og spesiellt SV stod for styret rundt biodiesel.
Alikevel er faktum at AP som det eneste partiet for denne avgiften pisket hele flertallet på stortinget til å stemme for en avgift de var mot.
Det er også faktum at AP skattelegger miljøvennlighet ved denne avgiften.
Og om du ser meningsmålingene så blir de straffet for det.

God Jul!
Mr. Kongsdal sa…
Veldig enig med deg - håper det er noen i ledelsen som lytter.
Mht. datalagringsdirektivet synes jeg det fra partiet har vært særdeles skralt med argumenter (- med generøst unntak for Helgas tendensiøse "pedofilikort"). Viktig og riktig når du påpeker at om argumentene ikke holder må Ap unngå å tvinge denne saken gjennom i Stortinget.

Feliz Navidad!

Mr Kongsdal
Tror vi burde være litt forsiktige med å gå for langt med klimakrisen. Temperaturen på jorda har faktisk gått ned de siste ni årene, så klimakrisen kan fort bli en pinlig politisk tabbe:

http://article.nationalreview.com/?q=NTlhOTNiOWFlMmMzNmJkOWM3ZTk5NWJkNTU2Nzk5NWI=

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .