Gå til hovedinnhold

Historisk! Gratulerer Amerika - nytt håp for verden.

Da er Obama allerede historisk som President. Helsereformen er forbi filibuster! Dette blir det største velferdsløftet for folk flest i USA på flere tiår. Det amerikanske politiske systemet er slik designet at en liten håndfull svært priviligerte og rike senatorer (for det må du være for å kunne stille til valg), kan blokkere slike endringer ved å få 41 av 100 stemmer i Senatet (filibuster).

Demokratene har nå 60-40 i Senatet, men flere av de Demokratiske senatorene er også rike, forhistoriske menn langt til høyre, så det har tatt hardt på å sikre flertallet. Det er viktig å rekke dette nå før jul, slik at man unngår at helsereformen sklir over i neste års valg til Sentatet. Da risikerer Demokratene å miste 60-40 posisjonen.

Dessuten er det viktig at Obama kommer i mål med helsereformen, som er den desidert viktigste saken for hans kjernevelgere, slik at han kan bruke mer tid på å lose gjennom klimaloven i Senatet også. Også der må han overvinne filibuster mot forhistoriske Republikanere og enkelte tilsvarende Demokrater. Men får han hull på den byllen, har USA fått en lovgivning som erkjenner og anerkjenner at vi står oppe i ei menneskeskapt klimakrise. Det vil gi nytt momentum i de internasjonale klimaforhandlingene.

Dessuten vil et vedtak nå på julaften medføre at Obama kan signere loven iløpet av 2010, noe som vil være en god start på valgkampen til Kongressen til neste år. En vedtatt helsereform vil gi Demokratene momentum og det er mange stater hvor Demokratene har reell sjanse til å vinne Senatsplass fra Republikanerne, selv om de selv også risikerer noen av plassene. Mer om dette senere.

Liten oppsummering av debatten med bla Howard Dean og David Axelrod her:

Les mer: Politico, VG


- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

Anonym sa…
du må mildt sagt være forholdsvis tilbakestående... ser du er sosialist så det er jo et karakteristisk trekk at du ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen men dette her... skjerp deg! dette er håpløst..
Anonym sa…
Hvorfor er dette helt håpløst?
Til Anonym nr 1: Tøffinger som ikke tør å skrive navnet sitt, er ofte synonymt med debattanter uten argumenter.
Anonym sa…
Halleluja og Gud være lovet. Den sorte Messias har kommet og forherliger og belyser verdens kommunister og solialister.
Disse stakkarer som i en årrekke har levd av andres kreativitet og verdiskapning ser nå nytt håp for den kommunistiske ide.
Ja, gudskjelov at sosialistene i USA valgte ham med god margin.

Ellers konstaterer jeg at heller ikke anonym nr 3 har noe spesielt å bidra med annet enn litt stakkarslig eder og galle.
Anonym sa…
Hei, Må si meg ening med de 2 anonyme. Sosialistiske samfunn tar ikke vare på sine talenter men tvert imot sulteforer dem med idiot oppgaver.Trenger man interlektuelle utfordringer og ønker gode ressurser og interessante oppgaver må man flytte til USA eller andre land som verdsetter talenter og gir disse muligheter. De eneste talenter sosialister bryr seg om er de som kan løpe fort, kaste langt, hoppe høyt etc, Jmf. Sovjet, Østtyskland, Albania og alle de andre "arbeider" paradisene som viste seg å være de værste diktaturer i moderne tid.

Regner med at sosialistene blir skuffet over Barack Hussein Obama.

Per Resve, Stokke

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .