Gå til hovedinnhold

RIP Ken Saro-Wiwa 10. november

10. november er det 14 år siden Ken Saro-Wiwa ble hengt av det korrupte militær-regimet Nigeria.

Ken Saro-Wiwa var aktivist for Ogonifolket, som er en minoritetsgruppe i Nigeria. Landområdene til Ogonifolket lå midt i et av de områdene hvor vestlige oljeselskaper drev sin virksomhet, og områdene ble sterkt forurenset av virksomheten.

Saro-Wiwa ledet etterhvert en ikke-voldskampanje mot oljeselskapene, og da spesielt Shell, for å få dem til å ta større miljøansvar. For å gjøre en lang historie kort; Saro-Wiwas ikke-voldsaksjoner ble for mye for militærregimet, som hengte ham og 8 andre den 10. november 1995.

Statoil
For Norge kom saken tett på oss siden også Statoil driver og drev oljevirksomhet i landet. Jeg husker fremdeles den gamle Statoil-logoen formet som ei galgeløkke fra protestene den gang. Nå har Statoil tatt større ansvar enn andre oljeselskaper som opererer i Nigeria, men uttalelsene fra Statoils talspersoner den gang, var tragiske. Statoil hadde vært tilstede i et militærdiktatur siden 1992, som i 1994 annulerte et demokratisk valg de ikke likte resultatet av. Og i september 1995 sa Statoils talsperson at Statoil ikke hadde som policy å uttale seg om politiske forhold, styresett osv. Heldigvis fikk de etterhvert klokere folk på plass. Les mer: Nigeria: Statoils svarte hjerte

Rettssak i New York
USA har nedskrevet en lov i konstitusjonen som gir utlendinger lov til å fremme saker som grove brudd på menneskerettighetene for en amerikansk domstol. Saro-Wiwas familie benyttet denne muligheten til å bringe Shell for retten i New York (Alien Tort Statute).

Rettsoppgjøret for saken ble berammet til i sommer, men like før rettssaken ga Shell etter og inngikk et forlik med Saro-Wiwas etterlatte i New York. Shell betaler 15,5 mill USD til de 9 henrettedes familier og til å utvikle Ogoni-deltaet (les mer her: Wiwa vs Shell official site).

Du kan se en god reportasje om Ken Saro-Wiwa og rettsoppgjøret mot Shell i New York her:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...