Gå til hovedinnhold

Gratulerer USA!

Da er det bare å gratulere USA med helsereformen. Nancy Pelosi er kveldens heltinne. Obama har fått en pangstart som President og kan begynne å brette opp ermene for ny klimalov. Og den amerikanske befolkningen har fått første steg i en langt mer rettferdig fordeling av helseressursene.

220 stemte for og 215 stemte imot (Db,VG). 39 Demokrater stemte imot. De fleste av dem fra valgkretser hvor Republikanerne står sterkt i Presidentvalg. En Republikaner stemte for.

Les Obamas statement etter det historiske vedtaket her.

Fortsatt gjenstår det å få vedtatt helsereformen i Senatet, men det kommer Demokratene til å klare. Først må de stemme ned et forsøk på filibuster, så har de flertall, selv uten alle Demokratene ombord i Senatet.

Se vedtaket på CNN.

Kommentarer

Anonym sa…
Jeg kondolerer, USA. I årevis har jeg betalt massivt med skatt OG måttet benytte private helsetjenester fordi det offentlige ikke har de de tilbudene jeg har trengt eller køene er så lange at det er regelrett farlig og HADDE satt meg ut av jobb. Hvor har jeg fått behandling? I USA, Tyskland og England. I dette tilfelle har republikanerne rett. Helsetilbudet kommer til å bli dårlig for alle, men det er riktig at alle får et helsetilbud. Tiden får vise at jeg har rett. I Norge betaler vi skatt for å kunne gå til en fastlege som riktignok bare tar 70 kr for konsultasjonen, men som ikke kan hjelpe deg. Hva POKKER er vitsen med det da! Det jeg har opplevd av det offentlige helsevesen er at de ikke kan hjelpe, men i et tilfelle var de veldig hjelpsomme: De kuttet meg i beinet da jeg skulle ta av gipsen. Da jeg ba om at de renset såret kunne de ikke fordi klokken var 4 og de skulle hjem! Dette skjedde på Aker Sykehus.
Det er kun dersom man IKKE kjenner til det amerikanske helsesystemet, nemlig at man har en fast lege (ikke fastlege), hele livet som tar ansvaret for deg som person, at man kan mene at nattens vedtak i USA er av det gode.

Utenom det er det merkelig å høre hvordan nordmenn i årevis har sagt at amerikansk politikk er på trynet fordi befolkningen er så dumme. Men åpenbart mener mange europeere nå at amerikanske velgere plutselig har blitt smarte fordi de har valgt Obama?! Denne tilførselen av intelligens skjedde plutselig over natta.
Line sa…
Private klinikker og den delen av helsevesenet med betal-tjenester som USA alt har blir jo ikke borte!
Det fins nemlig fremdeles mennesker som deg der over, Anonym. -Slike som HAR penger å bruke på å få den eksakte behandlingen de ønsker der og da uten hensyn til ventelister og andre i kø.

Etter mitt syn har du bommet totalt når du tror at fordi ALLE ANDRE får helsehjelp så får ikke DU helsehjelp! Det er også noe av det mest navlebeskuende jeg har lest på lenge..

Jeg er kjempeglad på amerikanernes vegne! Det fins utallige personlige konkurser pga helseproblemer der borte, fordi forsikringsselskapene vrir seg unna og forsikringstakerne faktisk blir stående med en massiv gjeld til helsevesenet for behandling de TRODDE de skulle få dekket. Kreftbehandling er en av disse, hjertesykdom en annen. Eksemplene fortsetter i det uendelige.

En annen stor skam for USA har vært at deres egne soldater ikke får helsehjelp om de blir dimmitert pga helseskader eller sykdom. En "veteran" har ikke noe sikkerhetsnett om han/hun ikke lenger er innrullert.
"Discharged With Honor" er en fattig trøst!

Jeg er veldig glad for at Obama fikk dette igjennom og at "Yes We Can" er det nye mottoet til USA!
Unknown sa…
Obama er ikke noe annet en en løgner. bare se hva han lovet å gi folke sitt om han ble president.
Haha ikke er bare amrikanerne dumme men hele verden er under en slags hypnose virke det som. Denne mannen er mye værre en hva Bush var, med samme agenda. Obama jobber for bankene ikke folket. Våkn opp han er en farlig politisk figur som har oppnådd stjerne status og bruker det så mye det lar seg gjøre.
Men ikke velg å tror på meg, bare youtube health care å se hva det STORE flertallet har å si om denne reformen.
Mere info på youtube: "obama deception" eller "fall of the republic"
Anonym sa…
Stakkars stakkars Pål, jeg synes synd på deg. For det første kan du ikke stave, og for det andre er du så naiv at jeg faktisk blir flau over at du er Norsk. Kom deg tilbake på skolebenken, fullfør barneskolen som du tydeligvis har droppet ut fra. Les litt mer politisk faglitteratur, reis litt rundt i verden, skaff deg en jobb, et liv osv.
Martin sa…
Dette synes jeg var gode nyheter ja.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .