Gå til hovedinnhold

Forviklingar - you bet!

Jens Stoltenberg er Statsministerkandidat for de rødgrønne.
- Siv Jensen er Statsministerkandidat for FrP (Aftenposten).
- Lars Sponheim er Statsministerkandidat for Venstre (VG).
- Erna Solberg er Statsministerkandidat for Høyre (VG). Eller er det Per Kristian Foss? (VG ). 

Idag sier han til VG at han kun er kandidat om Erna Solberg trekker seg, men hva er oddsen på at kravet fra Høyres egne om at Erna må trekke seg, vil dukke opp etter den tredje meningsmålingen i tabloidene som viser at Foss er en mer pop Statsministerkandidat enn Erna? Den første målingen målt av InFact for VG viser at 50,7 % av Høyres velgere vil ha Foss, mens kun 29,3 % vil ha Erna (TV2)...

Dagfinn Høybråten er litt ullen, men før vi vet ordet av det er han Statsministerkandidat han også.

Samtidig mener Lars Sponheim at Erna mangler egenskaper til å bli Statsminister (NRK), og sier blankt nei til å ha Siv Jensen i regjering. Det samme er vel egentlig Høybråten enig om.

Per Kristian Foss derimot; han er både Statsministerkandidat hvis noen spør, samtidig som han forteller at det ikke blir noen borgerlig regjering uten at Høyre får Statsministeren (NRK).

Og Siv Jensen? Hun sier nei til alle som ikke vil ha henne i regjering.

Hvem som blir Statsminister ved borgerlig flertall vil tilogmed Snåsakaillen ha problemer med å spå.

- Vi vil bygge et bredt borgerlig samarbeid sten for sten fram mot 2009 med ambisjon om å danne regjering, sa Erna Solberg i 2007 (Hegnar Online).

Det er litt av et byggverk. Kanskje de kan få hjelp fra tiltakspakka?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...