Gå til hovedinnhold

Simpelt av Brox

SVs varaordfører i Trondheim - Knut Fagerbakke - stemte nei til veteranmarkeringen i Nidarosdomen 29. mai. Han mente dette var en nasjonal oppgave å markere. Det er jeg uenig med ham i. Det var en flott og verdig markering av veteranene fra internasjonale operasjoner som jeg er glad for at jeg fikk ta del i. De fortjener æren og hederen.

Knut Fagerbakke var ikke tilstede under markeringen. Jeg lurte også på hvorfor, men til forskjell fra Høyres ordførerkandidat Yngve Brox, falt det meg aldri inn å løpe til NRK med påstander om at Fagerbakke boikottet byens veteraner. For alt jeg visste kunne han være alt ifra syk til bortreist eller i et annet av de mange oppdrag byens ordførerkollegium hele tiden blir invitert i. Ja, han kunne endog ha gode private gjøremål, for alt jeg visste. Eller; han kunne ha boikottet arrangementet. Det hadde jeg syntes var synd, men om jeg mente dette hadde vært en sak for offentligheten, ville jeg i det minste ha forsøkt å bringe på det rene hva fraværet skyldtes. Det gjøres lettest ved å spørre en politisk kollega man treffer nærmest daglig om hvorfor han ikke var tilstede, men det valgte Brox å la være.

Jeg vet årsaken nå, for det har en mistenkeliggjort Fagerbakke fortalt til NRK etter at de idag skrev at han boikottet seansen. Det gjorde han ikke. Tvert imot har Fagerbakke flere ganger deltatt på ulike markeringer med veteraner (bla 25 års markeringen av den første FN kontingenten i Libanon), men søndag 29. mai hadde han en annen avtale med de ferskeste blant oss; på humanistisk navnefest i en fullsatt Olavshallen, lille sal (se her: Humanistisk navnefest). Dette var en avtale Fagerbakke hadde inngått før veteranmarkeringen fikk sin dato.

Så kan man diskutere om Fagerbakke burde ha skuffet arrangørene for en fullsatt navnefest og isteden prioritert veteranmarkeringen, men det gjør ikke Brox, han forteller at Fagerbakke boikotter veteranene. Det gjorde han ikke, og sier selv at han ville ha deltatt på arrangementet om det ikke var for den allerede inngåtte avtalen på navnefest for barna.

For alt Brox visste kunne det vært langt mer private årsaker til Fagerbakkes fravær, men det hefter ikke så lenge man kan slå politisk mynt. Det er en negativ ryktespredning som er trist og lite verdig en ordførerkandidat.

Rita Ottervik fyller derimot ordførerrollen godt og forklarer også at formannskapets medlemmer var invitert personlig, slik at forsøket fra Brox på å påkalle varamann fra SV heller ikke stemmer. Slikt sett blir det hele bare flauere.

Det er synd, for veteranmarkeringen var en tverrpolitisk og verdig markering, og den fortjener ikke simple forsøk på politiske markeringer fra Brox. Egentlig forutsetter jeg at Brox beklager.

Forøvrig burde også NRK endret overskriften, som er misvisende etter Fagerbakkes forklaringer og ordførerens oppklaring. Saken på NRK: SV droppet veteranmarkering

Kommentarer

Yngve Brox sa…
Når varaordføreren ikke stilte opp selv kunne han nok sørget for at noen andre fra SV - for eksempel sin gruppeleder - tok jobben. Det hadde gjort seg med et ekstra par hender til å dele ut nålen med kommunevåpen til veteranene, og det hadde vært flott om alle partier i formannskapet hadde deltatt.
Det kunne han sikkert, hadde det ikke vært for at dette var personlige invitasjoner til formannskapet. Og du kunne ha snakket med Knut før du lanserte ideen om at han boikotta markeringen i media. Det gjorde han ikke nå, og heller ikke den 8. mai eller den gangen han markerte 25 årsdagen for den første Libanon-kontingenten.
Geir Waage sa…
Det der blir for lettvint, Yngve. Formannskapets medlemmer fikk en PERSONLIG invitasjon fra ordføreren10. mai hvor det stod: "Vi vil sette svært stor pris på om du har anledning til å delta på denne markeringen". Knut Fagerbakke kunne ikke delta på dette fordi han for lenge siden hadde takket ja til å holde tale til konfirmantene i Olavsfestdagene. Å drive politisk spill på bakgrunn av det, slik Høyre her gjør, er lavmål.

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .