Gå til hovedinnhold

Norge ut av krisen, på tross av FrP

OECD melder at Norge er helt ute av finanskrisen som et av de første land i verden (VG).

Det er lett å glemme i politikk, men det må på en sådan dag være verdt å minne om at hadde FrP hatt avgjørende innflytelse på norsk økonomisk politikk de siste ti årene, ville vi hatt det tungt nå, særdeles tungt.

Vi snakker tross alt om det partiet som nærmest ville donere bort Statfjord-feltet til amerikanske selskaper for en slikk og en ingenting, sett i forhold til de milliardinntektene som norsk olje- og gass-sektor har gitt oss. Til overmål ville de selge staten ut av melkekua Petoro til utenlandske selskaper så sent som i 2004 (Dagbladet).


Etter å ha lest FrPs store ideolog Per Sandberg legge ut om årsakene til finanskrisa, der ingrediensene er at det var Franklin D. Roosevelt (1882-1945) som har skylda sammen med de han kaller sosialistene Ronald Reagan og George W. Bush (sic! les intervjuet her: FrP vil ha vekk all regulering - anbefalt lesing!), kan det være greit å minne noen og enhver om at det er nokså trygt at det er Jens Stoltenberg og ikke FrPs elitetropper som har loset skuta gjennom finanskrisen til smulere farvann.

Det framstår derfor fortsatt som en stor politisk gåte at Høyre i fullt alvor lefler med tanken på å slippe FrP inn i regjeringskontorene.


- Posted using BlogPress from my iPad

Kommentarer

Håkon sa…
Hva med AP som ville gi bort Gullfaks for en slikk og ingen ting ( Eller Volvo aksjer som i dag er verdt slikk og ingen ting ) ?

Syns det er utrolig at dere i AP kritiserer andre for ting dere var for selv, jeg.

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...