Gå til hovedinnhold

Krigskorset: Hodet kaldt og hjertet varmt

Storting og regjering har gjeninnført en flott ordning for våre krigshelter. Det fortjener de som mottar æresbevisningen og det politiske miljø all mulig heder for. Gjeninnføringen medførte feks at Kaptein Eiliv Austlid fortjent fikk Krigskorset post mortem - selv uten Kongen tilstede: Krigskorset til Kaptein Eiliv Austlid

Alle er vel nå enige om at Kongen bør foreta utdelingen (VG), men derifra til å konspirere om at Statsministeren aktivt har nektet Kongen å delta, og at Kongen er lei seg for det, er uverdig.

Noen må holde hodet kaldt og hjertet varmt i denne diskusjonen. Det fortjener ikke minst mottakerne av medaljen. Og jeg tror mer på Kongen og Statsministeren (VG), enn på Dagbladet. Kongen driver ikke mediaspinn mot landets Statsminister, og det synes jeg opposisjonen og media bør slutte å spekulere i.

Forøvrig var Stortinget dokumenterbart orientert gjennom brev i november, hvor eksplisitt 8. mai beskrives med Regjeringen som vertskap, og minnedagene i november med kongefamilien tiltede, så Siv Jensen og FrP bør beklage utfallene sine (VG).

Og bare for å være pinlig nøyaktig i dette mediaoppstyret: - Jeg mener Kongen bør dele ut Krigskorset personlig, med Statsministeren tilstede den 8. mai. Det er jeg glad for at Statsministeren også mener (VG).


- Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentarer

Anonym sa…
Eneste som er trist med hele denne saken, er at Norge ikke er i krig, og dermed blir det merkelig å dele ut et krigskors.

Men for all del, ikke misforstå, de som hedres fortjener oppmerksomheten.
Unknown sa…
De medaljesermonier som det refereres til, i de brev som det er lagt ut link til, er for utdeling av deltagermedaljer etter endt kontigent utenlands.
Det stiller seg helt annerledes når det for første gang etter andre verdenskrig skal deles ut Krigskorset med sverd.

Ole H.
Ole H: Det er ikke første gang Krigskorset utdeles etter andre verdenskrig. Etter gjeninnføringen av ordningen fikk feks kaptein Eiliv Austlid fortjent krigskorset post mortem - uten Kongen tilstede: Krigskorset til kaptein Austlid

Det betyr ikke at det er rett at ikke Kongen gir ut krigskorset, men at det er tåpelig å påsta at Kongen og Statsministeren snakker usant når de hadde blitt enige om en rollefordeling. Dagbladets konspirasjon om at Kongen slenger dritt om landets Statsminister er en fornærmelse mot Kongen.
Finn Hjalmar sa…
Jeg synes unnskyldningen til jens Stoltenberg virker noe tafatt. Dett burde han se komme.
http://fhjpeder43.wordpress.com/2011/05/11/a-legge-seg-flat/
Anonym sa…
"Eneste som er trist med hele denne saken, er at Norge ikke er i krig, og dermed blir det merkelig å dele ut et krigskors."

Si det til gutta som har kulene flyvende rundt øra...

Norge er ikke i "krig", men det er gutta våre.
Finn Hjalmar sa…
Jeg synes beklagelsen til Stoltenberg er litt tafatt. Han viser til oppmerksomheten saken har fått istedet for å legge seg helt flat.
http://fhjpeder43.wordpress.com/2011/05/11/a-legge-seg-flat/
Håkon sa…
Her er det to muligheter, Tore.
1. Statsministeren ønsket ikke at Kongen skulle komme.
2. Kongen ønsket ikke komme.

Om 2 er riktig så har vi en håpløs Konge som nekter å utføre pliktene sine.
Jeg tror ikke det, og dermed stemmer nok alternativ 1.

Jens så for seg en god foto mulighet og han tok den.
Anonym sa…
@Anonym2: Jeg mener faktisk at Norge er i krig. Det som er ironisk, er at det er ikke det regjering sier; Norge er IKKE i krig.

Flisespikkeri, javisst, men det er trist at regjering utdeler krigskors, når de benekter at vi er i krig.

- Anonym1

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .