Gå til hovedinnhold

Gratulerer AUF med ny leder. Watch out!

Norges desidert viktigste ungdomsorganisasjon har fått ny leder. Det er bare å gratulere Eskil Pedersen med vervet som ny AUF-leder (VG). Det ble en jevn avstemming, og Eskil vant med 175 mot 173 stemmer. To stemte blankt.

Eskil Pedersen kommer nokså sikkert til å skrive seg inn i norsk politisk historie, på samme måte som den dyktige og avtroppende lederen Martin Henriksen kommer til å gjøre det.

De som har vært AUF-ledere opp igjennom tiden, har, og er med på å prege norsk politikk og samfunnsutvikling. Det er bare å se bakover.

Før Martin Henriksen satt Gry Larsen. Hun er nå statssekretær i Utenriksdepartementet for Jonas Gahr Støre. Før henne satt Eva Kristin Hansen som nå leder Sør-Trøndelag Arbeiderparti, er stortingsrepresentant i sin andre periode og sitter i Utenriks- og Forsvarskomiteen.

Før henne var Anniken Hutifeldt leder. Hun er Kulturminister. Så er det bare å telle bakover:

Trond Giske - Næringsminister
Turid Birkeland - tidligere Kulturminister
Jens Stoltenberg - Statsminister

Videre har både markante politikere som Thorbjørn Jagland, Sissel Rønbeck, Rune Gerhardsen, Bjørn Tore Godal, Reiulf Steen, Bjartmar Gjerde og Trygve Bratteli vært AUF-ledere.

Med andre ord har det blant AUFs ledere siden krigen blitt fire partiledere, ti statsråder; to har vært finansminister, to har vært utenriksminister og tre har blitt statsminister.

Det er derfor all grunn til å følge med på både avtroppende leder Martin Henriksen og den nye lederen Eskil Pedersen.

AUF på sitt beste - se AUFere og Eskil Pedersen summere opp her:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...