Gå til hovedinnhold

Bytt sponsor, Petter!

Jeg liker Petter Northug jr. Jeg er stolt over at verdens beste skiløper er fra Trøndelag og Norge. Sønnen min på åtte år er enig. Imidlertid misliker jeg at han i realiteten oppfordrer åtteåringen min til å drikke "kaffe".

Jeg liker kaffe. Jeg drikker sannsynligvis også for mye kaffe hver dag. Spesielt på dager med lange møter. Jeg tåler til overmål å drikke kaffe sent på kvelden uten at det går ut over nattesøvnen. Sannsynligvis, ifølge ekspertene, fordi toleransen for koffein øker med inntaket.

Jeg husker ikke riktig når jeg begynte å drikke kaffe, men det var nok en iskald sommermorgen i Nord-Norge da jeg var rundt 14-15 år. Nå begynner visst de unge å drikke kaffe senere, men koffeininntaket går ikke ned. Det skyldes ikke minst såkalte energidrikker som Burn, Battery og Red Bull. En boks Red Bull inneholder feks koffein som en kopp kaffe.

Barn bør ikke drikke Red Bull
Barn skal ikke drikke kaffe. Det er på grunn av koffein. Koffein gjør unger urolig, kan gi svimmelhet, hodepine og søvnvansker. Det er med andre ord gode grunner for at vi venter med å introdusere barna våre for koffein.

Sønnen min på åtte år går på ski. Både på tur og aktivt i Byåsen Idrettslag Langrenn. Det store forbildet er Petter Northug jr, selvfølgelig. Han fulgte ivrig med på alle konkurransene med sitt store forbilde under OL, og da sendingene gikk for sent, måtte vi ta de opp slik at han kunne stå opp tidlig før skolen for å se hvordan det gikk.

Sønnen min er ikke alene om å digge Petter Northug. De fleste unge gutter og mange jenter på hans alder blir ivrige når Petter er på TV. Mange begynner sannsynligvis å gå på ski på grunn av ham også. Han er et stort forbilde for landets små barn. Derfor er det synd at han velger å bruke talentet sitt til å reklamere for en drikk som helsemyndighetene mener er usunn for hans sannsynligvis største og mest hengivne tilhengerskare. Det finnes så uendelig mange andre som garantert ville ha betalt tilnærmet samme sum for å knytte produktet sitt til Petter Northug jr's navn og prestasjoner.

Selvfølgelig hverken kjøper eller serverer vi Red Bull til åtteåringen vår, men ikke alle utsalgssteder har innført frivillig aldersgrense på 14 år for å selge energidrikk til barna. Og når ditt største forbilde reklamerer og drikker en "brus" for å prestere bedre på ski og være kul, hvorfor ikke jeg?

Bytt sponsor
Derfor håper jeg dette er siste sesong hvor Petter, eller Aksel Lund Svindal, for den saks skyld, velger å reklamere for produkter som deres yngste, og minst kritiske fanskare ikke bør drikke. De er begge fantastiske idrettsutøvere som går sine egne veger og framstår som store forbilder. Det gjør dem fortjent rike, men det følger også et ansvar med dette. Petter vinner ikke VM-gull i Kollen pga Red Bull, men dessverre er det kanskje noen hengivne småtroll og ambisiøse 12 åringer som tror nettopp det. Fra Bodø meldes det nå at bruken av energidrikker blant barn har eksplodert (Handelsbladet FK: - Ikke gi barn under 13 år Red Bull). Det er vel nettopp derfor Red Bull gir ham penger...

Uansett håper vi på VM-gull i Kollen.

Kommentarer

Håkon sa…
Barn bør ikke kjøre Volvo heller. Da bør vel ikke Volvo sponse idrett????
Anonym sa…
Det var godt svart på bloggen. Har han ikke mer kontroll over sin sønn burde han ikke vært far..
Stå på sønn av stupid far drikk Red Bull. Du har kontrollen over din far.
Anonym sa…
Er du på veg inn i SV sine rekker?

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .