Gå til hovedinnhold

Ørland Hovedflystasjon - best for Forsvaret, Norge og NATO

Regjeringen har nå utsatt valget av Norges kampflybase. Mange signaler kommer nå knyttet til å velge kun en base, og ikke lenger operere med Bodø som hovedbase og Ørland som den andre basen.

I en to-baseløsning er Ørland helt sikkert med, og om man skal velge en base, peker alle tall og momenter på Ørlandet. Det betyr ikke at kampen er over. Erfaringene fra tidligere runder er at det er mange internt i Forsvaret som benytter anledningen til å bruke argumenter internt i prosessene, som ikke tåler dagens lys. Det ser vi også denne gangen.

Heldigvis har Statsråd Grete Faremo vært krystallklar på at denne saken skal bestemmes politisk, og alle tall og argumenter skal på bordet.

Det er bra, og dette har allerede ført til at enkelte kalkyler fra Forsvaret har sprukket i kontakt med lyset.

Forsvarets beregninger
Det er flaut når utredningene som legges fram for politikerne inneholder simple luretriks for å favorisere enkelte baser. Dette har feks ført til at det er lagt på kostnader på nesten to milliarder på Ørlandet, og uteglemt flere milliarder i Bodø-alternativet.

Forsvarets rapport viser at Ørland er det billigste alternativet, men en nøktern gjennomgang av tallene viser at Ørlandet som enebase faktisk er mange millarder kroner billigere enn feks Bodø som enebase.

I Forsvarets beregninger ble kostnadene for Ørlandet som enebase satt til 5,7 mrd kroner og Bodø til 8,4 mrd kroner. Men i dette regnestykket var mye rart tatt med, og mye utelatt.

Om man legger inn samme krav til støy og støyreduserende flyving for Ørlandet som for Bodø, trenger man ikke å flytte rullebanen på Ørlandet med 900 meter. Dette betyr en innsparing på 1,9 mrd kroner. Mao er vi nede i 3,8 mrd for Ørlandet.

Hvis man legger samme beregninger som man har regnet på kostnadene for en forlengelse av rullebanen på Ørlandet med 600 meter til grunn for et komplett nytt banesystem i Bodø (det er ikke billigere å bygge rullebane i Bodø enn på Ørlandet), må Bodøs rullebane koste 6,7 mrd kroner, mens det i Forsvarets kalkyler står at den koster 3 mrd...

Avinor vil ikke betale
I Forsvarets utredning er denne kostnaden for å flytte rullebanen i Bodø forutsatt dekket 2/3 av Avinor. Dette har Avinor blankt avvist skriftlig. Det finnes ingen behov for sivil luftfart å flytte rullebanen, dette er et rent behov for Forsvaret etter nye støykrav og nye fly (se Avinors svar i FosnaFolket).

Dette betyr at for å sammenligne likt, må man mer enn doble utgiften i Bodø-alternativet. Da er man oppe i 12 mrd kroner tilsammen.

Videre må man selvfølgelig legge inn verdien på tomtene som frigjøres i de ulike alternativene som ikke blir valgt. Om Ørland blir nedlagt, og nærmere tusen mennesker flytter fra området, sier det seg selv at verdien på flyplassområdet er tilnærmet null, om ikke minus for opprydding.

Bodø er en vekstkommune som nylig har fått Universitet. Forsvarsbygg har tidligere analysert salgsverdien for eiendommene til rundt 2,5 mrd kroner.

Dette må selvfølgelig inn i kalkylene, og da er avstanden mellom Ørlandet og Bodø blitt på over 10 mrd kroner.

I tillegg til dette er Ørlandet uovertruffen som øvingsområde. Det er ikke konflikt med sivil luftfart, og det er kort veg til bakkemål og svært gode muligheter for samtrening med bakkestyrker. NATO har tilstedeværelse med AWACS-flyene sine, og vil garantert ikke foreta en ny investering på en milliard kroner om Norge bestemmer seg for å legge ned basen.

Forøvrig oppsummerer forsvarsanalytiker John Berg godt i NRK. Se det her: - Ikke penger til mer enn en kampflybase


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...