Gå til hovedinnhold

Vitenskapens Norge - fra Gunnerus til Ormen Lange

I tre dager har jeg fått være med på å feire da vitenskapen kom til Norge og fått ta del i planene for noe av det mest avanserte verden har sett.

Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (DKNVS) feirer sitt 250 år jubileum. Historien om da tre lærde menn i 1760 fant ut at de ville etablere landets første videnskabelige selskab i en by med rundt 7000 innbyggere, langt mot nord - er en fascinerende og viktig del av kunnskapsnasjonen Norge.

Biskop Gunnerus (bildet), rektor Schøning og historiker Suhm (som vel egentlig kom til Trondheim for sjekke opp niesen, den antatte arvingen til Thomas Angell) stiftet selskapet som i realiteten bragte vitenskapen til Norge.

Historien er godt gjenfortalt på DKNVS' jubileumssider. Bare se her: DKNVS 250 år

Kunnskapsbyen Trondheim
250 år etter er Trondheim fortsatt landets ledende vitenskapelige sentrum med NTNU, Sintef og flere forskningssentre for bedrifter i byen.

Spesielt innen olje- og gass, material- og klimateknologi, marin- og offshoreløsninger ligger miljøene i Trondheim i verdenstoppen. Norge er fortsatt en stormakt på og under havet. Derfor er det avgjørende viktig at vi framover satser tungt på å erobre større deler av havrommet. Derfor må nasjonen bygge Ocean Space Centre.

Torsdag åpnet jeg Norskehavskonferansen på Rica Hell. Over 350 deltakere fra petroleumsbransjen, forskning, forvaltning og politikk delte informasjon og kunnskap om ressurserne i Norskehavet. Over hundre studenter deltok også.

Store mengder olje og gass som i utgangspunktet er umulig å utvinne, blir forløst av løsninger utviklet i nært samspill mellom næringsliv og forskning.

Ormen Lange
Norges egentlige månelanding - Ormen Lange - er et studie av hvordan norsk kunnskap har løst "umulige" utfordringer. I bunnen av et undersjøisk ras. 1000 meter under havoverflaten, står installasjonene som henter gass opp fra opptil 5 kilometer under havbunnen. For at det ikke skal fryse hydrater som kan blokkere gasstrømmen, blandes det også frostvæske inn i strømmen på havbunnen. Dette kommer opp til anlegget på Aukra, hvor frostvæsken skilles ut og brukes på nytt igjen.

Alt dette går i rør til UK hvor det dekker 20 prosent av britenes gassforbruk. Det er bare å forestille seg ingeniørkunsten bak rørgaten til det røret som tipper over raskanten og beveger seg ned til installasjonene. Vi bygger ikke veger i slikt terreng på land en gang.

Under er utdrag av Shell sin prisbelønte film om Ormen Lange, jeg anbefaler deg også å se hele filmen (tekstet), som du finner her: OrmenLangeWorld

Se utdrag av filmen her:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Provea - TONO: SVINDEL?

I to omganger har min sønn, som går på ungdomsskolen, blitt oppringt på mobiltelefon av et selskap som forteller ham at han har vunnet en premie. Premien er "lekre herretruser" fra Provea - eller TONO International (vanskelig å si).  Første gangen takket han forfjamset ja til å motta "premien" som var et par boxer-shortser. Premien ankom vår adresse med beskjed om at boxer-shortsene var gratis, men han måtte betale porto, samt at han nå var blitt abbonent på herretruser(!). Jeg sendte umiddelbart en mail til selskapet 13. februar 2009: Dere skal umiddelbart stanse forsendelse av underbukser til min sønn: XXX XXX XXX Jeg orker ikke anmelde deres måte å rekruttere kunder på nå, men ingenting av det dere sender hit vil bli betalt, og om dere forsøker å opprettholde leveransene, eller forsøker å fremme noen økonomiske krav mot mun mindreårige sønn, vil jeg ta meg bryet med å både anmelde dere, samt sikre rikelig offentlig omtale. Dette til orientering. Tore O. Sand...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...