Gå til hovedinnhold

Underlig leder av Adressa

Adressa har mandag 18. februar en leder med en rekke underlige påstander og konklusjoner angående klimadugnaden som Arbeiderpartiet i Trondheim har foreslått. Først til et feilsitat ifht undertegnede. Adresseavisens leder er ”skuffet og forundret” over at jeg skal ha hevdet at alternativet til miljøpakken ”er å gjøre ingen ting”. Det er nok en gang en grov forenkling fra en avis som burde ha ønske om framstå som ryddig, også på lederplass. Det er slitsomt å forholde seg til bombastiske ledere i Adressa som tar utgangspunkt i enkeltutsagn som ikke bringer fram nyansene i de intervjuene man har gitt til avisa.

Det jeg sa til journalisten som intervjuet meg var at vi har tre valg. Det ene (som lederen referer til), er å gjøre ingenting. Det andre er å innføre rushtidsavgift eller en ny bomring, og den tredje er å innføre miljøavgift på drivstoff.

Om vi skal sikre egenfinansiering av gang-, sykkel- og vegutbygging, samt øke inntektene til kollektivtrafikken i Trondheim, er det dette som er alternativene. Å gjøre ingenting er ikke et alternativ om vi ønsker å få mer penger til kollektivtrafikken og andre veg- og miljøtiltak i Trondheim.

Rushtidsavgift med høye takster er det mest effektive for å stanse trafikk, men i alle skisserte alternativer for rushtidsavgift i Trondheim, ville det kun ha medført mindre trafikk i rushtiden i Midtbyen. Men trafikkveksten, og CO2-utslippet, øker også utenfor Midtbyen i Trondheim, og det finnes grenser for hvor mye vi skal favorisere de bilbaserte kjøpesentrene på bekostning av handelsstanden i Midtbyen. Arbeiderpartiet ønsker en levende Midtby, noe Adressa inntil nylig også var tilhenger av.

En miljøavgift på drivstoff gir betydelige inntekter, samtidig som belastningen på den enkelte bilist blir mindre enn å legge all belastning på kun de som kjører inn til Midtbyen. Det vil koste om lag 20 kr pr uke for en gjennomsnittsbilist, mens bomringen rundt Oslo koster om lag 20 ganger(!) mer pr bilist i uka. Regjeringen har dessuten allerede varslet at Trondheim kommer til å bli belønnet med statlige midler om Trondheim innfører en slik avgift. Det siste er ikke minst viktig, all den tid Trondheim har fått minimalt med belønningsmidler til kollektivtrafikken de siste årene, tross vekst i antall reisende. Dessuten er etatsforslaget til ny Nasjonal Transportplan (NTP) fram mot 2019, nærmest kjemisk fritt for statlige midler til veg- og kollektivprosjekter i Trondheim. Selv Fremskrittspartiets Per Sandberg oppfordrer Trondheim til å øke egenfinansieringen for å komme inn i den planen, slik det fungerer nå.

Årsaken til at Trondheim ikke får statlige midler i NTP, er selvfølgelig at Høyre- og FrP-styrte Oslo og Bergen har Norgeshistoriens største bompengeprosjekter på gang. Bare i Oslo skal bilistene egenfinansiere 41 mrd av Oslopakke 3.

Det er å tro på julenissen om man tror Trondheim kan slippe egenfinansiering for å få statlige bidrag når disse byene gjør det.

Vi foretar nå en grundig kostnadsgjennomgang av kollektivtrafikken i Trondheim. Vi forbereder anbud og/eller et eget buss-selskap. Men selv hverken anbud eller eget buss-selskap vil spare nok penger til å løfte kollektivtrafikken tilstrekkelig. Eksperter går derfor nå gjennom hele rutesystemet for å finne ut om vi kan lage mer optimale kollektivruter, et mer fleksibelt takstsystem, og også billigere reisekostnader for de som reiser ofte. Men alt dette er ikke nok. Vi må også ha mer penger om kollektivtrafikken skal bli bedre.

I dette arbeidet hadde det vært fint å ha Adresseavisen på lag. Det er riktig og viktig at det stilles kritiske spørsmål til effektene av å innføre en miljøavgift på drivstoff, men det blir useriøst å bare stille seg på sidelinjen, som avisa gjør i mandagens leder, uten å erkjenne at uten egenfinansiering må byen ta til takke med de veiene vi har, og en stadig vanskeligere situasjon for kollektivtrafikken etter hvert som kostnadsutviklingen spiser opp tilskuddene.

Adresseavisen inviterte over en helside ved sin redaktør til gode forslag til hvordan innbyggerne i Trondheim mener byen kan ta større klima-ansvar. Det var god journalistikk og et godt bidrag til debatten. Det blir derfor underlig å lese en leder som ikke inneholder et eneste forslag til alternativer. Hvis da ikke avisen har bestemt seg for at eneste vei ut av uføret er en heftig rushtidsavgift som demper bilbruken i sentrum, men ikke tar høyde for bilveksten i resten av byen, spesielt rundt kjøpesentrene. Det er en grunn til at City Syd søker om å få doblet parkeringsarealet sitt…

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden...

Menneskets ondskap - åpning av Bleken-utstilling på Falstad

Tale ved åpningen av Håkon Blekens utstilling i Kommandantboligen på Falstad 27. juni 2021. Alle foto: Falstadsenteret Kjære alle sammen! Det er ingen steder i Trøndelag som berører meg mer å komme til enn Falstad. Dette åstedet for menneskets mørke. For lidelse, fornedrelse, mishandling og død.  Jeg har vært her flere ganger på både vakre og meningsfulle markeringer, men jeg må innrømme at det griper meg såpass sterkt, at jeg ofte er utslitt når jeg drar her ifra.  Det gjør meg derfor ydmyk å få anledning til nok en gang å få bidra til oppmerksomhet om dette minnestedet. Og jeg blir takknemlig for å få lov til å holde minnet levende.  Her står vi altså. I bygninger tegnet, konstruert og bygget av arkitekter og ingeniører fra NTH og bygningsarbeidere som satt som fanger på Falstad. Kommandantene ville ha det bygget i tysk stil og uten kjeller, men nordmennene tenkte at krigen snart måtte gå over, slik at bygget skulle brukes av nordmenn i framtiden, så boligen måtte bli i...

Jernbane: Kan svenskene hjelpe oss?

Torsdag 17. juni reiser undertegnede til Riksdagen i Sverige for å be svenskene om hjelp til å elektrifisere Meråkerbanen. Norge har ikke råd. Det koster 800 millioner kroner å elektrifisere Meråkerbanen fra Storlien og til Trondheim. Gjør man det, vil svenskene kunne kjøre sitt X2000-tog fra Stockholm til Trondheim på 7 timer, eller om lag like lang tid som Trondheim-Oslo tar i dag. Trøndelag har gjentatte ganger tryglet Storting og Regjering om å finne disse 800 millioner kronene (senest i arbeidet med inneværende NTP), uten hell. Vi har til og med hatt med oss svenske politikere fra Jämtland til Transportkomiteen i Stortinget. Potensiale i Trøndelag Svenskene har modernisert jernbanen på sin side av grensen, og kjører fulle tog tur/retur Stockholm-Åre. Svenskene ser potensialet i å ha Trondheim som nytt endepunkt, uten at dette gjør inntrykk på Norges nasjonalforsamling. Svenskene (og finnene) ser også mulighetene som oppstår når det nå skal bygges en ny godsterminal i Trøndelag. De...