Gå til hovedinnhold

Miljøpakke Trondheim

Vi har idag vedtatt følgende enstemmig på Trondheim Arbeiderpartis årsmøte:

Offensiv klimapolitikk i Trondheim

Noen av de største klimagassutslippene kommer fra transportsektoren. Det må derfor settes offensive mål for reduksjon i biltrafikken.

Ved kommunevalget i 2007 lovte Trondheim Arbeiderparti velgerne at vi ikke skulle innføre rushtidsavgift i denne perioden (2007-2011), med mindre et flertall av folket krever dette. Trondheim Arbeiderparti står ved dette løftet.Trondheim Arbeiderparti mener imidlertid alvoret i klimasituasjonen gjør det tvingende nødvendig å innføre tiltak for å styrke kollektivtrafikken, noe som krever betydelige inntekter, samtidig som det iverksettes konkrete tiltak for å senke privatbilismen.

Klimaforliket på Stortinget, klimaforliket i Bystyret, økte busspriser, flere nye opplysninger om at klimaendringene skjer raskere enn tidligere forventet, fører til at Trondheim Arbeiderparti mener det må settes i verk sterkere tiltak nå.Inntekter til kollektivtiltakDet brede klimaforliket på Stortinget øker bensinavgiften med 5 øre/liter nasjonalt. Trondheim Arbeiderparti vil innføre en miljøavgift på bensin og diesel i Trondheim, som øremerkes drift og investering av kollektivtrafikk. Vi mener dette er et riktig og nødvendig miljøtiltak, fordi den enkelte da betaler når man forurenser.

Omkringliggende kommuner bør trekkes med slik at man får en miljøavgift for hele Trondheimsregionen. Dersom dette lykkes innføres det en miljøavgift på 95 øre/liter i Trondheim, med en nedtrapping av avgiften dess lenger ut fra Trondheim kommune man kommer.

Det forutsettes at hver enkelt kommune selv får beholde kontrollen over hvordan disse inntektene skal benyttes. Vi inviterer Fylkeskommunen til aktivt å delta i arbeidet med å få på plass dette nødvendige miljøløftet og arbeide for at flest mulig kommuner deltar.

Dersom de omkringliggende kommunene ikke ønsker å delta i arbeidet med miljøavgiften, skal Trondheim kommune innføre dette alene. Det er da nødvendig at miljøavgiften settes lavere, til for eksempel 60 øre/liter, og at trafikkendringene evalueres etter fire måneder for å fastslå riktig nivå på miljøavgiften. Det endelige nivået på miljøavgiften skal deretter settes så høyt som mulig innenfor rammen av en akseptabelt og god trafikkavvikling i Trondheim og Trondheimsregionen.

Trondheim Arbeiderparti ønsker ordningen med miljøavgift innført fra årsskiftet 2008/2009.Trondheim Arbeiderparti vil i tillegg benytte bompengeinntekter knyttet til allerede vedtatte vegprosjekter til kollektivformål og nødvendige infrastrukturtiltak. Konkret forplikter vi oss til følgende:

- E6-Sør-prosjektet utvides med et bompunkt over Tonstadsletta E6-Sør.
- E6-Øst-prosjektet utvides med et bompunkt på østsiden av byen.
- Ekstrainntektene som kommer som følge av disse bomprosjektene skal fordeles med 50% til kollektivtiltak i Trondheim, 25% til vei- og infrastrukturtiltak i Trondheim, og 25% til det angjeldende prosjektet. I tillegg mener vi at en andel av inntektene fra bomprosjektet ny Sluppen bru også skal settes av til kollektivtiltak.

Både miljøavgift på bensin og diesel, og miljøinntekter fra nye bommer, skal utløse statlige miljømidler. Regjeringen må stå ved sitt løfte om en-en-matching på disse tiltakene, som både er øremerket kollektivtrafikk og samtidig virker dempende på privatbilismen.

Trafikkbegrensende tiltak

Det er viktig at vi alle bruker bilen mindre og reiser mer kollektivt og dermed gir et bidrag til å spare miljøet, og redusere tungtransport og annen trafikk.

Trondheim Arbeiderparti har som mål å få ned personbiltrafikken i Trondheim med 10% innen 2012 og 20% innen 2018. For å lykkes med dette forplikter vi oss til å gjennomføre følgende tiltak:

Trondheim Arbeiderparti skal sikre et godt og fleksibelt kollektivtilbud til byens innbyggere.
Det må tenkes nytt i forhold til rutetrasseer, blant annet ved at flere ruter legges direkte mellom bydelene uten å gå via sentrum.
- Billetteringssystemet må moderniseres.
- Det skal etableres et felles ruteplanleggingskontor.
- Primært mener Trondheim Arbeiderparti at Trondheim kommune sammen med nabokommunene burde hatt konsesjon for kollektivtrafikk i byregionen.

Trondheim Arbeiderparti krever at den statlige støtten til kollektivtrafikken i de store byene økes. Det er stor klimagevinst i å styrke kollektivandelen i byene. Dette må spesielt gjenspeiles i fordelingen av belønningsmidler og andre tilskudd.

Skal vi lykkes med å få ned biltrafikken i Trondheim, må hele byen tas med i betraktningen, ikke bare sentrum. Trondheim Arbeiderparti er opptatt av å skape en levende Midtby hvor det er rom for de myke trafikkantene. Ut over å legge til rette for kollektivtrafikken, er parkeringspolitikken en av de mest effektive virkemidlene for å få folk til å sette igjen bilen hjemme. Trondheim Arbeiderparti vil derfor:

- at antallet kortidsparkeringsplasser skal økes, på bekostning av ”langtidsparkeringsplasser”/arbeidsplassparkering, og at samlet antall parkeringsplasser i sentrum skal ned i takt med satsing på kollektivtrafikken.
- øke parkeringsavgiftene på arbeidsplassparkeringen, inntil en avvisningseffekt som redusere slik parkering med 20%.
- arbeide for at staten fjerner skatt på bedrifters tilskudd til ansattes kollektivbruk.

Trondheim Arbeiderparti ønsker at Midtbyen skal defineres som lavutslippssone. Det medfører at tungtransport som kjører gjennom sentrum uten Euro 5-godkjenning eller bedre (kravsgrense for rensing) må betale en betydelig avgift. Trondheim Arbeiderparti mener inntektene fra en slik avgift må tilfalle kommunen, og skal benytte den til å bedre kollektivtrafikken så langt dette er mulig.

En av de store utfordringene knyttet til biltrafikken i Trondheim handler om avlastingssentrene. Trondheim Arbeiderparti støtter regjeringens ønske om et nasjonalt forbud mot nyetablering av bilbaserte kjøpesenter i de store byene. Trondheim Arbeiderparti vil:

- være så restriktive som mulig i forhold til utvidelse av eksisterende kjøpesenter og begrense antallet parkeringsplasser på slike senter, innenfor det loven tillater.
- gjøre Trondheim til en nasjonal forsøkskommune der kjøpesenter pålegges å innkreve parkeringsavgift, slik at fordelen med gratis parkering ved disse sentrene faller bort. Vi vil foreslå at Bystyret sender nødvendige søknad om dette til staten raskest mulig.
- Satse på bydelssenter og lokalbutikker for å fjerne presset på de store bilbaserte kjøpesentrene.

Trondheim Arbeiderparti vil legge til rette for at flere velger å kjøre el-, hydrogen- og hybridbiler. Det må derfor opprettes flere ladepunkter for el-bil. I tillegg skal biler med alternativt drivstoff ha gratis parkering og gratis passering i bomstasjoner. For å gjøre slike biler enda mer attraktive vil Trondheim Arbeiderparti:

- sette av midler i kommunebudsjettet til at personer som ønsker å kjøpe el-bil kan søke om lokalt tilskudd.
- jobbe opp mot sentrale myndigheter for å få ned prisen på el-, hydrogen- og hybridbiler gjennom f.eks momsfritak og mer penger til forskning og utvikling.
- jobbe for å få på plass flere hydrogenstasjoner.


Dersom disse tiltakene samlet ikke gir en reduksjon på privatbilismen på 10% innen januar 2012, skal flere trafikkbegrensende tiltak iverksettes.

Også allerede vedtatte tiltak skal iverksettes så raskt som mulig. 2+-feltene ut og inn av sentrum gjøres om til rene kollektivfelt. Midlene til lyskryssprioritering for kollektivtrafikken må tas i bruk, og det må legges press på staten for å sikre oppfølgingen av dette. Disse og andre liknende tiltak vil medføre en betydelig raskere fremkommelighet for kollektivtrafikken, og innsnevrede vilkår får privatbilismen.

Miljøverndepartementet har invitert de 12 største byene til å delta i programmet ”Framtidens byer”. Målet er å redusere de lokale klimagassutslippene og forbedre bymiljøet. Trondheim Arbeiderparti ber bystyregruppa umiddelbart fremme forslag om at kommunen melder seg på initiativet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .