Gå til hovedinnhold

Er Obama i ferd med å bli en One-Term-President?

Jeg skrev en bloggpost for 14 dager siden hvor jeg avviste muligheten for at TV-duellen mellom Romney og Obama ville få avgjørende betydning for resultatet den 6. november. Jeg tok feil. Etter Obamas latterlige debattinnsats, har hele presidentvalgkampen endret karakter. Det hoppet som Romney fikk umiddelbart etter debatten, har forsterket seg den siste uken.

På RealClearPolitics sin snittmåling er det plutselig blitt helt jevnt (201-191 i favør Obama). Bare se utklippet nedenunder. Romney går også kraftig fram i de viktigste vippestatene og i flere målinger har han nå tatt ledelsen i både Iowa, North Carolina, Colorado og Florida. New Hampshire svinger også mot Romney i flere målinger de siste dagene.

I Ohio er det blitt svært jevnt og Romney jevner også ut Virginia. Selv Pennsylvania, Wisconsin og Michigan har kommet i spill, så der valgkampen nærmest så ut til å bli en walk-over for Obama før debatten, har alt endret seg.

Parallelt med Obamas tåpelig debattinnsats, har også pengesterke kampanjer utenfor selve Romney-kampanjen begynt å pøse inn store pengesummer i TV-reklame i de viktigste vippestatene, i tillegg til Romneys egen kampanje (Washington Post: Romney tries to bury Obama in ads). Dette påvirker nok også målingene nå og framover.

På toppen av det hele har Republikanerne spunnet godt på terrorangrepet i Libya som et resultat av dårlig sikkerhetspolitisk håndverk av Obama-administrasjonen, og det bringer Obama på defensiven i utenrikspolitikken, som han har hatt høyest score på hele tiden.

Utviklingen er med andre ord nå så sterk i favør av Romney, at det blir pengemakt mot organisering som sannsynligvis avgjør valget. Om Obama greier å mobilisere sin enorme grasrotaksjon fra 2008 igjen, kan han få ut nok velgere til å avgjøre, men det blir han avhengig av mot de enorme summene som Super PACene som støtter Romney nå pøser inn i valgkampen.

Om Romneys momentum fortsetter neste uke, er jeg redd panikken sprer seg i Obama-leiren, og da blir det enda vanskeligere å komme ut med offensive budskap.


Kommentarer

Håkon sa…
Hei Tore.
Jeg er blant de som mener at begge partier i USA er for ekstreme og holder fast i gammeldagse dogmer. De virker ikke lenger i en utviklende verden.
Selvfølgelig rep mer ekstreme enn dem.

Men - vi må ikke se hvem som får presidentembetet. Spiller det noen rolle?
Det som er viktig er hvilken politikk man får gjennomført om noen i det hele tatt.

Dette er Obamas problem. Om han vinner - hva er det han får gjennom? Det er jo et flertall mot han i kongressen. Så - det er ikke stort han får gjennomført.

Da må man se på alternativet. Er det bedre å få gjennomført en politikk man er skeptisk til enn å ikke få gjennomført en politikk man er mer enig i?

USA trenger handling! Og det er jeg redd de ikke får med Obama selv om han er den vi er mest enige med.
Anonym sa…
Your attοrney can change the pοwer οf attoгney.

This wіll taκe your time and cash to bе ablе to" attend to specified duties even after an accident, have refused that offer free consultation. Two senior Mexican antidrug officials were unaware of the law. Can youexplain the Chapter 13, 539-square-mile area that judges have dismissed the country's few remaining late-term abortion providers.

Look into my weblog - You Can Try These Out
my webpage > Check This Out

Populære innlegg fra denne bloggen

Senator Arlen Specter (R-PA), 79 år tar gjenvalg i 2010

Arlen Specter er republikanernes mann fra Pennsylvania. Han er en av de lengstsittende senatorene, og har hatt sete siden 1980. Bildet som illustrerer denne bloggposten viser Arlen Specter rekonstruere "single-bullet"-teorien bak mordet på Kennedy. Specter var medlem i Warren-kommisjonen, nedsatt av President Lyndon B. Johnson i oktober 1964 for å etterforske mordet på John F. Kennedy.  Hvis den offisielle teorien om at Lee Harvey Oswald var alene om mordet, og ingen andre var innblandet, måtte det finnes en forklaring på de åtte skadene som var påvist hos Kennedy og mannen som satt foran ham - Guvernør i Texas John Connaly . Det ble nemlig avfyrt kun tre skudd. Ett av dem bommet. Ett skudd gikk gjennom halsen til Kennedy, og ett skudd traff Kennedy i hodet slik at en del av hodet ble revet av (se Zapruder-filmen ). Poenget er bare at også Connoly fikk flere skader, både i håndleddet og i brystet.  Warren-kommisjonen kom opp med en teori om at kulen som gikk gjennom presiden

Spotify for iPhone - sorry

Idag lasta jeg ned Spotify for iPhone. Greit å sjekke hvordan det er, tenkte jeg - bare for å oppdage at jeg må betale 99 kr måneden eller 1188 kr i året for å bruke den. Den har riktignok offline-funksjon, slik at du kan høre musikk uten å belaste tellerskritt, noe som bare skulle mangle. Likefullt. Etter å ha vurdert saken raskt litt fram og tilbake, ser jeg ingen grunn til å oppgradere Spotify-abbonementet mitt med 1188 kr pr år som konsekvens. Jeg har råd, men ser faktisk ikke helt poenget. Jeg kjøper musikken min uten å mukke på iTunes, siden jeg synes de som lager musikk fortjener at jeg betaler for det, men etter hva jeg har hørt tjener de særdeles lite på Spotify - om jeg er betalende eller ikke. Jeg er åpen for at jeg som nylig fylt 40 ikke er den generasjonen som forstår genialiteten i dette, men samtidig vet jeg utmerket godt at mine tenåringsbarn vil slite tungt om de både skal skrape sammen penger til en iPhone med et abbonement som funker for dette uten å ruinere dem, og

Bra Jens!

Årets nyttårstale fra Statsministeren var en klok og god tale. Både når det gjelder finanskrisen og de utfordringer og muligheter den skaper for satsing på nødvendig opprusting av offentlig infrastruktur og hvordan vi gjennom å satse klimavennlig kan skape nye muligheter for verdiskaping. Men ikke minst er jeg glad for klar tale om situasjonen i Midtøsten, der Statsministeren understreker at den israelske okkupasjonen må ta slutt: Fred for folkene i Midtøsten kan ikke vinnes gjennom våpenmakt. Det er bare en vei til virkelig fred: - Slutt på okkupasjonen.  - Sluttfør forhandlinger om en varig fred. - Gi både palestinere og israelere den tryggheten de fortjener. - Våpenbruken må stoppe.  - Nødhjelpen må komme fram. - Sivilbefolkningen har lidd nok. Hele nyttårstalen  (SMK). Omtale i Dagsavisen,   VG og Dagbladet .