Roar Flåthen er misfornøyd med klimaforliket (VG), det er jeg enig med ham i. Imidlertid både konkluderer vi veldig forskjellig, og vi er uenige om virkemidlene. Min misnøye med klimaforliket er at det i realiteten mangler konkrete og tilstrekkelige virkemidler for å kutte tilstrekkelig i klimagassutslippene i Norge. Klimaforliket er tamt og stimulerer ikke i nærheten av det som er nødvendig til tiltak som monner for å kutte utslippene.
Mye kan gjøres. Vi har feks foreslått at vi burde skape innenlandsk dynamikk med forpliktende avtaler og finansiering mellom regionene og nasjonale myndigheter for å kutte utslipp. Staten bør mao kjøpe utslippskutt også innenlands.
Innen transportområdet er i realiteten virkemidlene fra Statens hånd totalt fraværende, med unntak av belønningsordningen for kollektivtrafikk i byområdene. Den er bra, men stimulerer ikke i nærheten av nok med tanke på den sterke befolkningsveksten og transportbehovet rundt storbyene.
Norsk industri, og norske kommuner kan vinne stor konkurransekraft på å utvikle smarte klimaløsninger. Stortinget må derfor lage et nytt klimaforlik som inneholder kraftige virkemidler for innenlandske kutt, ikke motsatt, som Flåthen ber om.
VG
- Posted using BlogPress from my iPad
Mye kan gjøres. Vi har feks foreslått at vi burde skape innenlandsk dynamikk med forpliktende avtaler og finansiering mellom regionene og nasjonale myndigheter for å kutte utslipp. Staten bør mao kjøpe utslippskutt også innenlands.
Innen transportområdet er i realiteten virkemidlene fra Statens hånd totalt fraværende, med unntak av belønningsordningen for kollektivtrafikk i byområdene. Den er bra, men stimulerer ikke i nærheten av nok med tanke på den sterke befolkningsveksten og transportbehovet rundt storbyene.
Norsk industri, og norske kommuner kan vinne stor konkurransekraft på å utvikle smarte klimaløsninger. Stortinget må derfor lage et nytt klimaforlik som inneholder kraftige virkemidler for innenlandske kutt, ikke motsatt, som Flåthen ber om.
VG
- Posted using BlogPress from my iPad
Kommentarer
Nå skal vi kutte utslipp til under 1990 nivå og når vi i utgangspunktet var så flinke er det lite å gå på og lite å ta av.
Det er 9 år til 2020 og vi vet at fra planlegging starter om ny jernbane eller ny vei så tar det 9 år før den er ferdig.
Dvs at regjeringen har latt tiden gå fra seg og mer jernbane og flere busser på bedre veier ikke er noe alternativ for å komme i mål.
Da har vi bilistene igjen, da.
Om du ser på tallene så kan man fjerne alle biler og all varetransport i Norge og ikke komme i mål med klimaløftene.
Likevel er det det han forvirra mannen her driver med :
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4143492.ece